شناسهٔ خبر: 43496113 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

نمایشگاه اسباب کتابت و خوشنویسی - مردم سالاری آنلاين

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: نمایشگاه اسباب کتابت و خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی در موزه خراسان بزرگ افتتاح شد.

صاحب‌خبر -   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: نمایشگاه اسباب کتابت و خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی در موزه خراسان بزرگ افتتاح شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: در این نمایشگاه بیش از ۵۰ قلم از اسباب و وسایل کتاب و خوشنویسی از جمله انواع ظروف دوات(جا مرکبی) از جنس سفال لعاب‌دار، سنگ، فلز و همچنین قلم‌تراش، قلمدان، قطع‌زن قلم، آب دوات کن، انواع مقراض یا قیچی کاغذبری و انواع قلم از دانگ کتابت تا دانگ بزرگ کتیبه‌نویسی به نمایش گذاشته‌ شده است.

وی ادامه داد: در کنار اسباب کتابت یک جلد قرآن خطی نفیس متعلق به دوره قاجار به همراه ۱۰ عدد قطعه خوشنویسی از آیات قرآن که متعلق به قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری تا دوره قاجار است به در این نمایشگاه به نمایش گذاشته ‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: هدف از نمایش این آثار، آشنایی بازدیدکنندگان با سیر تحول و تطور خط، خوشنویسی و کتابت قرآن مجید در قرون مختلف دوران اسلامی است.

مکرمی‌فر تشریح کرد: یکی دیگر از جلوه‌های هنری این نمایشگاه، نمایش ۸ جلد از انواع جلدهای ضربی، سوخت و همچنین جلدهای لاکی و روغنی با نقوش گل و مرغ است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی افزود: از دیگر آثار نفیس این نمایشگاه دو اثر نقاشی سنتی مکتب گل و مرغ متعلق به دو هنرمند فقید معاصر هنر نقاشی مرحوم استاد «کاظم ظریفیان تبریزی» و مرحوم استاد «عیسی آلفته» است که برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان هنرهای اصیل هنر کتاب‌آرایی و خوشنویسی قرارگرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: این نمایشگاه تا ۲۰ آبان ماه سال جاری همه‌ روزه حتی در روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل موزه خراسان بزرگ واقع در بوستان کوهسنگی مشهد پذیرای بازدیدکنندگان است.

برچسب‌ها:

نظر شما