شناسهٔ خبر: 43491020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

هفته

آذين شرف خانى

هفته ملى سلامت بانوان ايران "سبا" همه ساله در آخرین هفته مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می شود. اما امسال با در نظر گرفتن شرایط همه گیری #کووید۱۹ و با موضوع «سلامت زنان در دوره کرونا» برگزار شد.

صاحب‌خبر - هفته ملى سلامت بانوان ايران "سبا" همه ساله در آخرین هفته مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می شود. اما امسال با در نظر گرفتن شرایط همه گیری #کووید۱۹ و با موضوع «سلامت زنان در دوره کرونا» برگزار شد.
اگر چه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر  طولانی مدت این همه گیری، بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیبهای جدی به خانواده و جامعه وارد کند.
با توجه به وظایف سنگین زنان در مواجهه با همه گیری کووید ۱۹ بايد خاطر نشان کرد علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در این همه گیری، افزایش وظایف و مسوولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بدرفتاری ها و آسیبهای آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و... آسیبهای جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد می کند.
در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز، مراقب، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستانهای کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجه هستند. بنابراين زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند.  در هفته سلامت بانوان ایرانی لازم است از همه زنان و دختران عزیز ایران تقاضا کنیم که برای سلامتی خود، جامعه و خانواده، همچنین محافظت از کادر درمان فداکار کشور، دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبي  رعایت كنند و حتي مبلغ و مروج آن باشند.  در این میان رسانه‌ها، چه صدا و سیما و چه رسانه‌های خبری حقیقی و مجازی دارای مسئولیت زيادى در زمينه اطلاع رساني و يادآورى هستند.  پس بياييم با گرامیداشت نقش بی‌بدیل زنان و خادمین سلامت و یاد شهدای سلامت تلاشی دوباره کنیم برای نقش‌آفرینی در مقابله با بحران جهانى كرونا.

نظر شما