شناسهٔ خبر: 43490614 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سینمای مستند هنوز برای ایرانیان غریب است/ حمایت از «فیلمسازان بسیجی»

مینو اصلانی، رئیس سابق بسیج جامعه زنان گفت: روایت‌های نابی از خط مقاومت در دل گروه‌های مردمی قرار دارد که شاید کمتر سینماگری بتواند آنها را به تصویر بکشد. فیلمسازان بسیجی می‌تواند این روایت‌ها را به خوبی نمایش دهند.

صاحب‌خبر -

مینو اصلانی، رئیس سابق بسیج جامعه زنان با اشاره به فعالیت رسانه‌ای برای معرفی تلاش‌های جریان مقاومت از جمله برگزاری جشنواره فیلم مقاومت به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: معتقدم هنوز کار رسانه‌ای منسجم و دارای برنامه محتوایی برای بیان تلاش‌های خط مقاومت نداشتیم. دقت داشته باشید که جریان مقاومت، جریان عمیق چندوجهی است؛ فلذا این جریان نیازمند پشتوانه قوی فکری رسانه‌ای است که در موقعیت‌های مناسب بنابر ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود عمل کند. به عبارت دیگر، برنامه‌ریزی رسانه‌ای ما باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن شناخت صحیح موقعیت‌ زمانی و مکانی مناسب، ظرفیت‌ها و دستاوردهای جریان مقاومت را به تصویر بکشد. 

وی با تاکید بر اینکه خط مقدم نیازمند کار هوشمند رسانه‌ای است، گفت: دقت کنید مقاومت، جریان زندگی و ادامه حیات است. اگر مقاومت نباشد، همبستگی‌ها از بین می‌رود. مقاومت، سبب اثرگذاری یک ملت می‌شود و کمک می‌کند مردم آن سرزمین حرفی در دنیا داشته باشند. با این دیدگاه، معتقدم که جریان رسانه‌ای خط مقاومت باید سوژه‌های مختلف را رصد کرده و با توجه به ملاحظات، آن را به جامعه عرضه کند. 

اصلانی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که پشتوانه فکری جریان مقاومت تاحدی از نقش مردم غافل شده است. باید کاری کرد تا خود مردم رسانه خط مقاومت بشوند و نتایج مقاومت را بازنشر دهند. در این صورت است که به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنیم. 

رئیس بسیج جامعه زنان به نقش مهم فرهنگ و هنر در بازنمایی تلاش‌های جریان مقاومت اشاره کرد و گفت: به نظرم افتخار سینما و سینماگران ما باید ساخت کار با موضوع مقاومت و بازنمایی خط مقاومت باشد. به عبارت دیگر، اگر بخواهیم افتخاری را برای سینمای‌ خود عنوان کنیم، این افتخار به سبب پرداختن به موضوع مقاومت چه در هشت سال دفاع مقدس و چه پس از آن، جریان مقاومت در کشورهای اسلامی کسب شده است. معتقدم فیلم‌های سینمایی که جریان‌ساز شده و سرمایه اجتماعی- فرهنگی قابل توجهی را به خود جذب کرده، از دل سینماگران موقعیت‌شناس و متعهد به موضوع مقاومت بوده است.

*  تولید فیلم‌های مقاومت مقطعی بوده است

وی اضافه کرد: معتقدم فیلم‌های فاخری در این زمینه تولید شده است و نمی‌توان از آنان چشم‌پوشی کرد اما این تولیدات مقطعی بوده و نگاه جامع و کاملی بدان وجود نداشته است. توجه کنید این سوژه می‌تواند خوراک فرهنگی خوبی به سینمای جهان داده و به مردمی که از ظلم خسته شده‌اند نوید روشنی و پاکی بدهد. معتقدم سینمای ما می‌تواند قطب تولید فیلم‌های مقاومت با نگاه به مردم مستضعف جهان باشد به شرط آنکه تولیدات دائمی و باکیفیتی در این زمینه داشته باشیم. 

اصلانی با اشاره به مستندهایی که در سالیان اخیر تولید شده است، گفت: به نظر می‌رسد که سینمای مستند هنوز نتوانسته جای خود را بین تماشاچیان ایرانی باز کند و با آنان ارتباط برقرار کند. یکی از مشکلات ما در سینمای مستند این است که مخاطب را به خوبی نشناخته‌ایم. با مشخص شدن مخاطب، باید موضوعی را انتخاب کنیم که مناسب آن مخاطب باشد. علاوه بر این، فیلم مستند باید از جنس مردم باشد. برای مثال مستند «بانو» یکی از آثاری بود که به خوبی در عین پرداخت به مادر دو شهید دفاع مقدس، تصویری ساده و مردمی ارائه کرد. این موضوع سبب شد که مخاطبان بسیاری با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین فیلم سینمایی ایستاده در غبار نیز به خوبی توانست با مخاطب برقرار کند چرا که مبتنی بر واقعیات بود. 

وی با اشاره به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و تاثیرگذاری آن گفت: جشنواره مقاومت در حوزه کاری خود بسیار موفق عمل کرده است چرا که توانسته فیلم‌های جریان مقاومت را گرد هم جمع کرده و با نمایش آن خط مقاومت را تقویت کند. البته معتقدم این جشنواره باید به‌گونه‌ای عمل کند که مردمی‌تر شود. استفاده از سینماهای مردمی و نمایش آثار در آن قدم بسیار خوبی است که از سوی این جشنواره در راستای مردمی‌شدن آن انجام شد. به نظرم این دست اقدامات که در راستای فراهم کردن زیرساخت‌هاست، باید ادامه‌دار باشد. دقت کنید که هنر و سینما زمانی اثربخش می‌شود که در بطن مردم و به ویژه جوانان دیده شود. شاید لازم باشد از ظرفیت جوانان دانشجو، بسیجی‌ها و ... استفاده کنیم و با دخیل کردن آنان در جشنواره بازنشردهنده این رویداد هنری باشد. 

اصلانی درباره بخش فیلمسازان بسیجی که در مرحله دوم جشنواره قرار دارد، گفت: بخش فیلمسازان بسیجی یکی از بخش‌هایی است که به مردمی شدن جشنواره مقاومت کمک می‌کند. مطمئناً این بخش می‌تواند ظرفیت‌ بزرگِ فیلم‌سازان مردمی را به جشنواره معرفی کند.

وی تاکید کرد: به نظرم روایت‌های نابی از خط مقاومت در دل گروه‌های مردمی قرار دارد که شاید کمتر سینماگری بتواند آنها را به تصویر بکشد. بخش فیلمسازان بسیجی می‌تواند این روایت‌ها را به خوبی نمایش دهد. اکنون می‌بینید که عده‌ای از جوانان متعهد ما در فضای مجازی کار می‌کنند و عمدتاً موضوعات خوبی هم در زمینه مقاومت مطرح می‌کنند. جشنواره مقاومت با این بخش می‌تواند جای خود را در بین جوانان و مردم بیشتر باز کند.

انتهای پیام/

نظر شما