شناسهٔ خبر: 43490565 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بیمارستان‌های تهران بالاخره تختِ‌خالی کرونا دارند یا نه؟ | چرا بیمارانِ جدید کرونا بدحال‌تر شده‌اند؟

درحالی‌که طی هفته‌های اخیر مسئولان وزارت بهداشت و روسای بیمارستان‌ها مدام از پرشدن ظرفیت تخت‌ها و ناتوانی در پذیرش بیمار کرونا جدید گفتند، اما وزیر بهداشت و برخی معاونانش در اظهارنظری تازه اعلام کرده‌اند که تخت خالی اصلا کم نیست و بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران جدید همچنان ظرفیت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر بهداشت امروز در نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: «تقاضای من این است که به مردم سیگنال مایوس‌کننده بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید اما این طور صحبت نکنید که تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید.»

سعید نمکی گفت: در هیچ کجای کشور نباید بگوییم که تخت خالی برای بیماران نداریم. خوشبختانه در تمام کشور کادر بهداشتی و درمانی به‌رغم همه مشکلات مثل کوه ایستاده‌اند و دارند تخت خاص بیماران کرونا اضافه می‌کنند. اگر لازم باشد از بخش‌های غیرکرونا باز هم به بخش کووید۱۹ اضافه می‌کنیم.

امروز هم قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از وجود تخت خالی در بیمارستان‌ها سخن گفت: در حال حاضر ظرفیت مناسبی از تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد و بیش از ۴ برابر ظرفیت بیماران بستری شده کرونا در تهران، امکان بستری داریم و در صورت نیاز می‌توانیم ظرفیت را اضافه هم بکنیم. درضمن تا پایان سال هم ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در کشور به ظرفیت تخت‌ها اضافه می‌شود.

او ادامه داد: از حدود دو هفته قبل، روند رو به افزایش بستری در بیمارستان‌ها داشتیم که همزمان با مراجعه بستری به علت کرونا اتفاق افتاده است. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از هموطنان ما باعث شده که برخی از افراد با وجود رعایت کردن، مبتلا به ویروس کرونا شوند.

این درحالی است که در روزهای گذشته روسای چند بیمارستان تهران و همچنین پزشکانی که در ۸ ماه گذشته درباره کرونا بسیار حرف زده‌اند، از پر شدن بیمارستان‌های تهران خبر داده‌اند.

دراین‌باره بیشتر بخوانید؛

روند ابتلا خانوادگی شده است

معاون وزیر بهداشت گفت: شکل جدید ابتلا به ویروس کرونا، خانوادگی است و موارد زیادی از ابتلای خانوادگی داریم که اعضای یک خانواده همزمان در بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی افزود: خواهشی که از همه مردم داریم، این است که افراد مبتلا به ویروس کرونا در صورتی که علائم خفیف دارند هم در منزل استراحت کنند. البته باید شرایط قرنطینه را در منزل رعایت کنند تا سایر اعضای خانواده به ویروس کرونا مبتلا نشوند. به خصوص اگر افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای در منزل باشند، افراد مبتلا به کرونا باید قرنطینه را رعایت کنند.

مراجعه دیرهنگام به بیمارستان

جان بابایی اظهار کرد: میزان بیماران بدحال در هنگام مراجعه به بیمارستان بیشتر شده که یکی از دلایل آن، مراجعه دیرهنگام به بیمارستان است. قسمت اعظم بیماران با درمان مناسب خوب می‌شوند، اما باید به موقع مراجعه کنند تا درمان را به موقع دریافت کنند.

وی ادامه داد: نسبت به فصل‌های بهار و تابستان، بیماران در حال حاضر بدحال‌ترند. البته میزان پذیرش در بیمارستان‌ها نسبت به هفته گذشته بهتر شده و امیدواریم با مراعات بیشتر مردم، روند کمتر بستری را شاهد باشیم.

تامین زیرساخت‌ها و اکسیژن‌ساز

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: در بیماری کووید۱۹ می‌توان به مردم کمک کرد و با حمایت‌های دولت و پیگیری‌های وزیر بهداشت، در حال فراهم کردن شرایط مناسبی هستیم. تیم پزشکی نیز مسلط هستند و مراقبت‌ها در بیمارستان‌ها نسبت به اوایل بیماری به مراتب بهتر است. اصل بر این است که مردم بیمار نشده و با قرنطینه کردن و رعایت بهداشت، بیمار نشوند.

وی اظهار کرد: اگر بیمار در مراحل اولیه بستری شود، احتمال نجات او به مراتب بیشتر خواهد بود. زیرساخت‌های خوبی برای تامین اکسیژن ساز نیز فراهم شده که با حمایت‌های رییس جمهوری در اختیار بیمارستان‌ها و مردم قرار می‌گیرد.

نظر شما