شناسهٔ خبر: 43489058 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

افزایش ابتلاهای خانوادگی در پیک سوم کرونا

يک متخصص عفوني تعداد مراجعه کنندگان کرونا به مراکز بهداشت و درماني را نسبت به قبل چندين برابر خواند و گفت: در شرايط کنوني تعداد مراجعين، بيماران سرپايي و افرادي که نياز به بستري در بخش‌هاي عادي و مراقبت ويژه دارند، نسبت به موج قبلي افزايش يافته است و اين مشکل در تمام بيمارستان‌ها ديده مي‌شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک متخصص عفوني تعداد مراجعه کنندگان کرونا به مراکز بهداشت و درماني را نسبت به قبل چندين برابر خواند و گفت: در شرايط کنوني تعداد مراجعين، بيماران سرپايي و افرادي که نياز به بستري در بخش‌هاي عادي و مراقبت ويژه دارند، نسبت به موج قبلي افزايش يافته است و اين مشکل در تمام بيمارستان‌ها ديده مي‌شود.

دکتر شبنم تهراني، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در اين رابطه عنوان کرد: اگر اين وضعيت مستمر باشد و مردم همچنان پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت نکنند، بيماستان‌ها توان پذيرش بيمار جديد را نخواهند داشت.

وي با بيان اينکه اخيرا ابتلاي خانوادگي در افراد بسيار ديده مي شود، گفت: به اين معني که ابتدا يکي از اعضاي خانواده به ويروس کوويد19 آلوده شده و به علت رعايت نکردن اصول بهداشتي و قرنطينه خانگي، ساير اعضا نيز به اين بيماري مبتلا شده و با حال عمومي بد به بيمارستان مراجعه کرده‌اند که در اکثر مواقع نياز به بستري پيدا مي‌کنند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه بر لزوم رعايت اصول قرنطينه خانگي در صورت ابتلا و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در منزل تاکيد کرد و افزود: اگر فردي از اعضاي خانواده به کرونا مبتلا شده و نياز به بستري ندارد، مهم‌ترين نکته اين است که شرايط قرنطينه خانگي را رعايت کند.متخصص بيماري‌هاي عفوني عنوان کرد: اتاقي که فرد بيمار در آن قرنطينه مي‌شود بايد پنجره به بيرون براي تهويه مناسب هوا داشته باشد و در آن بسته باشد. فرد بيمار در صورت نياز براي خروج از اتاق بايد حتما ماسک داشته باشد و تا حد امکان از سرويس بهداشتي جداگانه استفاده کند.

عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اينکه علائم ابتلا به کرونا تغيير چنداني نکرده است اما بيشتر بيماران با علائم تنفسي به بيمارستان مراجعه مي‌کنند، گفت: روزهاي اخير بيشتر افرادي که در چند روز ابتداي بيماري تب، سردرد و بدن درد داشته و پس از مدتي دچار علائم تنفسي مثل سرفه، تنگي نفس و درد قفسه سينه در هنگام فعاليت و حين صحبت کردن شده‌اند، مراجعه مي‌کنند.

 

افزايش بيماران بدحال
وي تعداد بيماران بدحال نسبت به قبل را بسيار بيشتر اعلام کرد و گفت: افرادي که به بيماري‌هاي خاص مبتلا هستند يا افرادي که بالاي 60 سال دارند، جزو گروه‌هاي پرخطر محسوب مي‌شوند و ممکن است در صورت ابتلا، به فرم شديدتر بيماري دچار شوند.تهراني با بيان اينکه تک علامت غيراختصاصي مثل گلودرد، آبريزش بيني يا عطسه، کوويد19 در نظر گرفته نمي‌شود، گفت: به خصوص اگر روز اول بروز علامت باشد؛ چراکه معمولا 48 ساعت فرصت لازم است تا ببينيم به اين علائم غير اختصاصي علائم اختصاصي اضافه مي‌شود يا خير. بنابراين به افراد توصيه مي‌شود در صورت بروز تک علامت، تا 48 ساعت بعد صبر کنند و سپس در صورت ظهور علائمي همچون تنگي‌نفس، سرفه و تب به مراکز مراجعه کنند.

 

داروهاي ضدالتهابي
اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به اينکه براي درمان قطعي اين بيماري، همچنان داروي مشخصي وجود ندارد، گفت: تمام داروها بر اساس مطالعات روز و کارآزمايي‌هاي باليني در تمام کشورها براي بيماران تجويز مي‌شوند و هيچ کدام داروي درمان قطعي محسوب نمي‌شوند.وي ويروس کوويد19 را ويروسي مولتي ارگان خواند و گفت: با توجه به اينکه اين بيماري چند ارگان بدن را درگير مي‌کند، از داروهاي ضد التهابي براي کنترل آن استفاده مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به اينکه داروهاي ضدالتهابي براي همه بيماران موثر نيست، ادامه داد: براي تشخيص ميزان تاثير اين داروها در هر فرد، عوامل مختلفي نظير علائم باليني، زمان بستري نسبت به شروع بيماري، ميزان درگيري ريه، حال عمومي و سطح اکسيژن خون بيمار سنجيده مي‌شود.وي با بيان اينکه تاکنون دسترسي به داروهاي ضد التهابي در کشور با مشکل مواجه نشده است، تصريح کرد: در مورد واکسن نيز اقداماتي در دنيا و کشور ما انجام شده که در مرحله کارآزمايي است و همچنان واکسني به مرحله توليد نرسيده است.

 

ماسک يدک به همراه داشته باشيد
تهراني با تاکيد بر اينکه اين روزها رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در بين مردم کمرنگ‌تر از قبل شده است، عنوان کرد: اولين و مهمترين نکته براي مقابله با بيماري، رعايت اقدامات پيشگيرانه است، در نتيجه استفاده مرتب از ماسک و تعويض آن در مواقع لزوم نقش بسزايي در قطع زنجيره انتقال دارد.وي در خصوص نحوه استفاده از ماسک در روزهاي باراني، عنوان کرد: ماسک‌ها، به ويژه ماسک‌هاي پارچه اي به محض خيس شدن کارايي خود را از دست مي‌دهند و حتما بايد تعويض شوند. لذا توصيه مي شود در روزهاي باراني حتما ماسک جايگزين با خود داشته باشيد.

 

والدين، فرزندان خود را نبوسيد
متخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به تصوري که در ابتداي اپيدمي مبني بر عدم ابتلاي کودکان يا ابتلاي خفيف آنها وجود داشت، اظهار کرد: متاسفانه اين تصور رد شد و بخش‌هاي کودکان در حال حاضر تخت خالي ندارند، حتي ظرفيت بخش‌هاي مراقبت ويژه کودکان نيز تکميل است.وي ادامه داد: اين خطر به خصوص براي کودکاني که داروي خاصي مصرف مي کنند يا بيماري خاصي دارند، وجود دارد و احتمال اينکه پيشرفت به سمت علائم شديد و بستري صورت گيرد، بسيار بالاست.

در اين شرايط هر فرد بايد خود را به عنوان ناقل در نظر بگيرد حتي اگه هيچ علامتي نداشته باشد، اين موضوع در ارتباط با اطفال هم صدق مي‌کند، بنابراين توصيه اکيد مي‌کنيم حتي والدين از بوسيدن فرزندان خود پرهيز کنند.عضو هيت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اهميت تست PCR براي تشخيص ابتلاي افراد به کرونا، حساسيت تست هاي اينترنتي و خانگي را غيرقابل قبول دانست.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني، مهمترين اقدام در تشخيص کرونا را بررسي علائم باليني بيمار با شرح حال و معاينه فيزيکي دانست و گفت: درخصوص تست‌هاي تشخيصي آزمايشگاهي دقيق‌ترين تست PCR است که در مواقع لازم انجام مي‌شود. تست‌هاي تنفسي و انواع روش‌هايي که در فضاي مجازي ديده مي‌شود، هيچ کدام حساسيت لازم را براي تشخيص يا رد بيماري ندارند.

وي ادامه داد: تست‌هاي سرولوژي که تيتر آنتي‌بادي ضد‌بيماري کوويد‌19 را اندازه‌گيري مي‌کند، در تشخيص اوليه بيماري هيچ جايگاهي ندارند، چراکه آنتي بادي چند روز بعد از شروع بيماري توليد مي‌شود، بنابراين به هيچ عنوان براي تشخيص اوليه، تست‌هاي سرولوژي و تست‌هاي تنفسي موجود در سايت‌هاي مختلف توصيه نمي‌شود.

 

تست PCR منفي، ناقل بودن رد نمي‌کند
وي با بيان اينکه افراد بايد خود را به عنوان ناقل در نظر بگيرند، گفت: نکته مهم اين است که تست PCR منفي، مبتلا و ناقل بودن فرد را رد نمي‌کند، بنابراين اگر کسي علامتي ندارد و براي غربالگري اقدام به انجام تست کند، به هيچ عنوان ارزش نداشته و در اين شرايط توصيه نمي‌شود.وي در خصوص افرادي که با فرد مبتلاي علامت دار يا تست مثبت برخورد داشته‌اند، تصريح کرد: اين افراد اصلا لازم نيست بلافاصله تست دهند، فقط بايد به عنوان يک فرد مشکوک در نظر گرفته شوند و با اطرافيان فاصله اجتماعي را رعايت کنند و ماسک داشته باشند تا اگر ناقل هستند، بيماري را به ديگران منتقل نکنند.

از طرفي تست PCR از روز چهارم يا پنجم ظهور علائم در افراد، حساسيت قابل قبولي دارد. بنابراين اينکه روز اول ارتباط، فردي تست دهد، منفي باشد، خيالش راحت شود و نکات بهداشتي را رعايت نکند، به هيچ عنوان قابل قبول نيست. اين افراد بايد خود را به عنوان فرد مشکوک در نظر بگيرند.تهراني همچنين تصريح کرد: اين افراد اگر بخواهند تست دهند بايد حداقل 5 تا 7 روز از زمان ارتباط گذشته باشد، البته همچنان مي‌گوييم تست دادن ضرورتي ندارد، مگر در مواردي که فرد بيماري زمينه‌اي دارد و افرادي که در گروه‌هاي پرخطر هستند که در اين صورت نيز طبق نظر پزشک انجام مي‌شود.

 

 روزنامه آرمان ملی 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما