شناسهٔ خبر: 43487933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نرگس آبیار مطرح کرد؛

برچسب سیاه نمایی بر فیلم‌های انسانی و عمیق نزنیم

نرگس آبیار معتقد است جشنواره فیلم کوتاه تهران ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانان فیلمساز را به ایران و جهان معرفی می‌کند و نباید بر فیلم‌های موفق بین‌‌المللی‌مان برچسب سیاه نمایی بزنیم.

صاحب‌خبر -

رویداد‌های مهم این روز در تقویم شمسی (۳ آبان) • ولادت شهید صدیف اسماعیل‌پور (استان مازندران، شهرستان بابل، روستای معلم کلا) (۱۳۴۴ ه.ش) • آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی در پی گسترش نهضت اسلامی مردم (۱۳۵۷ ه.ش) • عملیات جاده ماهشهر به‌طور مشترک به فرماندهی ارتش (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید خلبان نصرالله اصیل ادب (استان تهران، شهرستان ورامین) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید محمدعلی پورسان (استان تهران، شهرستان ورامین) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید محمدعلی رمضانیان (استان خوزستان، شهرستان اندیکا، روستای جعفرآباد) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید نورمحمد رمضانی (استان خوزستان، شهرستان دزفول، روستای چغاسبز) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید رجب زالپولی (استان مازندران، شهرستان نوشهر) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید اسحاق احمدی گالشی (استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید مهدی صفری گرائیلی (استان مازندران، شهرستان نکا) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید بهمن آقابراری (استان مازندران، شهرستان تنکابن) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید مدد احمدی (استان مازندران، شهرستان ساری) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید حسین بخشیان فرح‌آبادی (استان مازندران، شهرستان ساری) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید ارسلان ریحان صفت مرکیه (استان مازندران، شهرستان رامسر) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید علی معظمی گودرزی (استان لرستان، شهرستان بروجرد) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید پرویز ساعی مشفق (استان اصفهان، شهرستان اصفهان) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید علی همتی (استان مرکزی، شهرستان ساوه) (۱۳۵۹ ه.ش) • شهادت شهید مرتضی احمدی (استان مرکزی، شهرستان اراک) (۱۳۶۱ ه.ش) • شهادت شهید محمد بوربور (استان تهران، شهرستان ورامین) (۱۳۶۱ ه.ش) • شهادت شهید سیداکبر کوه پیکری (استان مازندران، شهرستان نکا) (۱۳۶۲ ه.ش) • شهادت شهید مهدی رحمانی خلیلی (استان مازندران، شهرستان بهشهر) (۱۳۶۲ ه.ش) • شهادت شهید فتح‌الله شاکری جویباری (استان مازندران، شهرستان جویبار) (۱۳۶۲ ه.ش) • شهادت شهید محسن بابائی (استان تهران، شهرستان شمیرانات) (۱۳۶۲ ه.ش) • شهادت شهید عباس آران دشتی آرانی (استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل) (۱۳۶۲ ه.ش) • شهادت شهید محمدجعفر رنجبر (استان مرکزی، شهرستان ساوه) (۱۳۶۳ ه.ش) • شهادت شهید صفدرقلی انگورج تقوی (استان مازندران، شهرستان چالوس) (۱۳۶۴ ه.ش) • شهادت شهید دوست علی برومند (استان مازندران، شهرستان قائمشهر) (۱۳۶۴ ه.ش) • شهادت شهید منصور پنجه فولادی (استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد) (۱۳۶۶ ه.ش) • شهادت شهید پژمان شاهوند (استان خوزستان، شهرستان اندیمشک) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید محمد صادقی نژاد (استان خراسان رضوی، شهرستان قوچان، روستای شهر کهنه) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید احمد لنگری (استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، روستای لنگر) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید امید پارداد (استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید حامد عبدالهی شورچه (رضا فراتی) (استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید حمید لزگی (استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید محمد قرائی (استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید امین ابارشی (استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید سعید فسنقری (استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار، روستای فسنقر) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید مهدی عارفی (استان خراسان رضوی، روستای کندر) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید مهدی زبردست (استان خراسان رضوی، شهرستان تربت حیدریه، روستای عبدآباد) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید مسعود معصومی اکبرآبادی (استان خراسان رضوی، شهرستان رشتخوار، روستای اکبرآباد) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید محمد سلیمانی (استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، روستای سلیمانی) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید سیدعلی سیادت (استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند، روستای اسطرخ) (۱۳۹۲ ه.ش) • شهادت شهید مدافع حرم خان‌علی یوسفی (لشکر فاطمیون) (۱۳۹۴ ه.ش) • شهادت شهید مدافع حرم سردار مقدم (لشکر فاطمیون) (۱۳۹۴ ه.ش) • شهادت شهید مدافع حرم جبار عراقی (استان خوزستان، شهرستان کارون، کوت عبدالله) (۱۳۹۴ ه.ش) • شهادت شهید فرشید چیت بندی (استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زهک) (۱۳۹۸ ه.ش) 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به راهکار مناسب برای برگزاری جشنواره‌‌های سینمایی همزمان با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: جشنواره‌های مهم و بزرگ دنیا در حال حاضر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری هستند. به عنوان مثال جشنواره معتبر ونیز به صورت فیزیکی برگزار شد و مشکل خاصی هم به وجود نیامد. تجربه نشان داده که با فاصله گذاری بین صندلی‌ها، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده می‌توان جشنواره‌ها را کم‌خطر برگزار کرد. این مدل از برگزاری می‌تواند برای جشنواره‌های ما هم یک الگو مناسب باشد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران ظرفیت‌های جوانان فیلمساز را معرفی می‌کند

وی درباره جایگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران در میان جشنواره‌های معتبر فیلم کوتاه و بین‌المللی توضیح داد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران از استانداردهای جهانی برخوردار است. این جشنواره قدمت زیادی دارد و برای فیلمسازان خارجی جشنواره شناخته شده ای است. هر جشنواره ای قواعد و سلیقه خاص خود را دارد و جشنواره فیلم‌کوتاه تهران نیز در طول این سی و چند سال برگزاری به هر حال مطابق با قوانین سینمای ایران به لحن و ‌سلیقه خاص خود رسیده و ‌این نگاه در میان فیلمسازان ایرانی وخارجی جا افتاده است. خلاصه اینکه جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حالا دیگر جشنواره ای قدیمی و معتبر در حوزه فیلم کوتاه است و ما باید تلاش کنیم این ارزش و اعتبار حفظ شده و فزاینده باشد.

کارگردان «شیار 143» ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره فیلم کوتاه تهران هر سال شاهد نمایش فیلم‌های بسیار خوبی هستیم که بعضا شگفت انگیز نیز هستند؛ فیلم‌های کوتاه موفق در این جشنواره بارها در خارج از کشور هم موفقیت‌های بزرگی به دست آورده اند و ‌این هم بر اعتبار جشنواره صحه می گذارد و هم اینکه گواه ظرفیت و استعداد فیلمسازان جوان ایرانی است.

وی در پاسخ به این که آیا درست است که گفته می شود فیلم‌های ایرانی در مواردی به دلیل پرداختن به موضوعات تلخ اجتماعی موفق به کسب جوایز بین المللی می شوند، گفت: به نظر من اصلا اینطور نیست، همواره رویکرد فیلمساز، نوع پرداخت و نگاهی که دارد دلیل توجه به اثر است. رسالت یک هنرمند، اگر قائل به رسالت باشیم، پرداختن به شکاف‌ها و مشکلات است برای به فکر واداشتن مخاطب و ایجاد چالش؛ بنابراین اگر در یک فیلم معضلات اجتماعی تصویر شدند نباید آن فیلم را متهم به سیاه نمایی کرد.

کارگردان «شبی که ماه کامل شد» با اشاره به مصادیقی از فیلم‌های انسانی و واقع نما بیان کرد : مثلا فیلم کوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک که علاوه بر جشنواره های ایرانی در بسیاری از جشنواره های جهانی نیز درخشید، فیلمی تفکر برانگیز است درباره محیط زیست و حیات وحش؛ سوال من این است آیا این فیلم سیاه‌نمایی کرده است؟ خیر، اتفاقا فیلم با یک نگاه عمیق فلسفی و انسانی تولید شده و به همین دلیل هم توانست بسیار موفق ظاهر شود. خلاصه کلام اینکه من واقعا بحث سیاه‌نمایی در سینما را خیلی درک نمی کنم و نمی فهمم چرا اینقدر در این باره صحبت می شود، ساخت فیلم های منتقدانه و چالش برانگیز در کشورهای صاحب سینمای متفکر و ارزشمند مرسوم است؛ مثلا در سینمای ژاپن که در حال حاضر از کشورهای پیشرو در سینما است، فیلمی مثل «دله دزدها» ساخته می شود و این فیلم نقادانه به فاصله طبقاتی در جامعه ژاپن می پردازد. آیا باید به آن برچسب سیاه‌نمایی زد؟ قطعا که نه، چراکه این موضوع از واقعیت جامعه در ژاپن الهام گرفته و اتفاقا می بینیم در سال های اخیر فیلمسازان ژاپنی متعددی به آن پرداخته اند از جمله همین فیلم مهم و تحسین شده «انگل»؛ فیلم انگل هم فیلمی منتقدانه درباره فاصله طبقاتی در کره جنوبی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما