شناسهٔ خبر: 43487782 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام‌ عزیزیان از شاگردان امام راحل(ره) در اردکان وفات کرد

محمدعلی صادقیان

حجت الاسلام و المسلمین «محمود عزیزیان‌» از مفسرین و حافظان قرآن کریم و از شاگردان امام خمینی(ره) که در کارنامه‌ی سوابق وی فعالیت در دادگاه‌های کرمان، یزد، تهران، کرج و وارمین وجود دارد، بر اثر کهولت سن در اردکان دار فانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام عزیزیان‌ از مفسرین و حافظان قرآن کریم در سال ۱۳۱۹ در محله شریف آباد اردکان متولد شد و پس از دوران مکتب خانه و ابتدایی، وارد مدرسه علمیه اردکان شد. وی پس از تلمذ در محضر مرحوم آیت الله روح الله خاتمی، برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و در آنجا از محضر مرحوم آیت الله مصطفی اعتمادی تبریزی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله ستوده، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله حسن زاده آملی وآیت الله جوادی آملی بهره برد.

مرحوم عزیزیان بعد از تلمذ در پای درس این بزرگان، در محضر رهبر کبیر انقلاب مرحوم آیت الله العظمی روح الله خمینی (ره) شروع به تلمذ درس اخلاق کرد و از درس تفسیر آیت الله خزعلی نیز بهره‌مند شد.

این عالم جلیل القدر بعد از فراغت از تحصیل مدتی را به تحقیق و تدبر گذراند تا در سال ۱۳۶۰ و با حکم آیت الله موسوی اردبیلی رئیس شورای عالی قضایی و رئیس دیوان عالی کشور وارد دستگاه قضا شده و به ریاست دادگاه انقلاب کرمان برگزیده شد.

وی در ادامه خدمات به ریاست دادگاه‌های امور صنفی و تعزیرات حکومتی و مواد مخدر تهران منصوب شد و این در حالی بود که دو روز در هفته نیز ماموریت خدمت در دادگاه‌های انقلاب کرج و ورامین را داشت.‌

عزیزیان‌ در طی ۱۰ سال خدمت، مجدداً از سوی آیت الله موسوی اردبیلی مامور به خدمت در دادگاه‌های انقلاب یزد و کرمان شد و در زمانی که حکم ریاست دادگاه عالی کارکنان دولت در تهران به وی ابلاغ شد، استعفا کرد و به طور کلی مشاغل دولتی را کنار گذاشت و به رسالتش در دین و تبلیغ روی آورد.

حجت الاسلام عزیزیان که از بنیانگذاران هیات عزاداری جواد الائمه شریف آبادی‌های مقیم تهران  و سخنران و منبری آنجا بود و در طی ۶۰ سال گذشته به صورت مستمر برای برگزاری مراسم‌ها و عزاداری‌های حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بسیار کوشید.

این عالم مفسر نهج‌البلاغه، در حوزه تحقیق و تالیف نیز در زمان حیاتش‌ ۲۱ عنوان کتاب به عالم تشیع ارزانی کرد که تعداد ۱۹ عنوان آن به چاپ و پخش رسیده و دو عنوان دیگر آن در دست چاپ است‌.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود عزیزان در نهایت در روز سه‌شنبه همزمان با دومین روز ماه ربیع الاول در سن ۸۰ سالگی به علت کهولت سن و بیماری دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام

نظر شما