شناسهٔ خبر: 43482624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه دراستان کردستان:

بالا بردن درک مخاطب اولویت برنامه های هنری و فرهنگی قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در استان کردستان، بالا بردن فهم و درک مخاطب از برنامه های هنری و فرهنگی را یک ضرورت مهم عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام پورذهبی امروز(30 مهرماه)  در دیدار با مسئولان حوزه هنری، اظهار کرد: جلوه بخشیدن به اقدامات و فعالیت های نظام در داخل و خارج از کشور در بخش های مختلف با زبان هنر از وظایفی است که حوزه هنری می تواند به خوبی آن را به تصویر بکشد. 

وی هنر را از مظلوم ترین بخش های جامعه عنوان کرد و افزود: این مظلومیت در چند بخش مهم است که باید برای رفع آن در قالب کار جهادی تلاش جدی صورت گیرد.

 نماینده ولی فقیه در استان کردستان ذکر کرد: مظلومیت اول متوجه کم توجهی و یا بی توجهی مسئولین است که باید با برگزاری نشست هایی در جهت توجه دادن آنان به این مقوله تلاش شود.

حجت الاسلام پورذهبی مظلومیت دوم را متوجه مردم دانست و گفت: عدم شناخت مردم از مقوله هنر به صورت درست یکی دیگر از مظلومیت هایی است که دامنگیر هنر است.

وی در این زمینه به برنامه هایی که در صدا و سیما پخش می شود اشاره کرد و افزود: در یک برنامه پر مخاطب وقتی مجری برنامه از تماشاچیان دعوت کند تا یک شعر از شاعران نامدار چون حافظ، سعدی، فردوسی و غیره را از حفظ بخوانند متأسفانه اکثریت این افراد با مشکل مواجه شده که این نشان از عدم توجه و درک درست مردم به موضوع هنر است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان به پیشینه هنر و عرفان کردستان اشاره کرد و گفت: نگاه صرف سرگرمی به مقوله هنر بزرگترین آفتی است که دامنگیر هنر شده است که باید برای رفع آن با بالا بردن فهم و درک مخاطبین تلاش شود.

وی زبان هنر را مهمترین زبان عنوان کرد و گفت: امروز یک شعر خوب، یک فیلم مناسب، یک نقاشی و اثر هنری می تواند در ارتقای سطح فرهنگ جامعه مؤثر واقع شود.

پورذهبی باتجلیل از تلاش های استاد اکبر عالمی گفت: در دهه شصت تلاش های این هنرمند توانست یک نهضت بسیار ارزشمند در بخش معرفی هنر سینما را با برنامه هنر هفتم پایه ریز کند که بخش عمده موفقیت های امروز مرهون آن تلاش ها است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان ضمن استقبال از حضور هنرمندان در عرصه های مختلف آمادگی خود را جهت نشستی صمیمی با هنرمندان و اساتید عرصه هنر و فرهنگ با مسئولیت حوزه هنری عنوان کرد و افزود: شنیدن دیدگاه های این عزیزان می تواند در جهت کمک به رشد هنر وفرهنگ مؤثر واقع شود.

امین مرادی با قدردانی از بازدید نماینده ولی فقیه در پروژه ساخت پردیس سینمایی سقز به عنوان اولین بازدید میدانی در استان کردستان، اظهار کرد: خوشبختانه این دیدار که نشان دهنده توجه ویژه حضرتعالی به مقوله فرهنگ و هنر است بازخورد بسیار خوبی را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به پیشینه فعالیتی حوزه هنری و فلسفه وجودی این نهاد انقلابی، افزود: در اوایل انقلاب با حضور جمعی از هنرمندان که دغدغه هنر انقلابی را داشتند از جمله طاهره اصفهانی زاده، موسوی گرمارودی، شهید مرتضی آوینی، ابوالفضل عالی و ... با هدف ترویج هنر انقلابی و متعهد حوزه هنری تشکیل شد و از آن زمان تا کنون به عنوان یک کانون مهم در بخش هنر و فرهنگ در بخش های مختلف فعالیت می کند.

مرادی بیان کرد: حوزه هنری در استان کردستان نیز از سال 83 آغاز به کار کرده و امروز به عنوان خانه امید هنرمندان کردستانی محل اتفاقات بسیار ارزشمند هنری و فرهنگی در استان است.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات صورت گرفته در طول سال های اخیر در حوزه هنری کردستان، ذکر کرد: امروز در بخش فیلم کوتاه کردستان به عنوان یکی از مهم ترین قطب های فیلمسازی مطرح و تولیدات حوزه هنری در اکثر جشنواره های معتبر داخلی و خارجی ضمن حضور پررنگ توانسته است موفقیت های بسیار ارزنده ای را برای کشور و استان به ارمغان آورد.

مرادی به سفر مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 88 به استان کردستان اشاره کرد و گفت: در آن سفر و در دیدار مردمی که در میدان آزادی انجام گرفت ضمن تأکید به لزوم توجه به وحدت به طریقت های قادریه و نقشبندیه اشاره کردند و تقویت این طریقت ها را لازم عنوان فرمودند که برهمین مبنا برنامه های بسیار خوبی را انجام داده ایم که نمونه آن تولید آلبوم موسیقی "ذکر و دف" مداحی فرزندان خلیفه میرزا آغه غوثی، برگزاری 16 دوره یادواره عارف نامی کرد سید بهاء الدین شمس قریشی که هر سال با استقبال بیش از 10 هزار نفری در محل مسجد جامع سنندج به عنوان بزرگترین مولودی خوانی کشور برگزار می شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به پشتوانه غنی موسیقی عرفانی و سنتی کردستان با اشاره به وجود خانواده های‌ کامکار، عندلیبی، یوسف زمانی و غیره گریزی زد و گفت: دف و دف نوازی در کردستان از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست و زمانی که دفی پاره می شود عنوان شهید را برای دف به کار می‌برند بر همین مبنا جشنواره دف نوای رحمت را پایه ریزی کردیم که در ابتدا این جشنواره استانی، سپس منطقه ای و بعد از چند دوره کشوری این جشنواره هم اکنون به شکل بین المللی هر ساله در کردستان برگزار می شود که به عنوان مهمترین جشنواره موسیقی عرفانی کشور و جهان شناخته شده است.

وی تصریح کرد: برگزاری همنوازی هزار دف نواز سنندجی در سال 95 در عمارت خسرو آباد سنندج توانست عنوان پایتختی دف جهان را برای کردستان به ارمغان آورد و زمینه ثبت سنندج برای شهر خلاق موسیقی را در یونسکو فراهم کرد.

مرادی کار فرهنگی را یک کار دلی عنوان کرد و گفت: بارها گفته ایم که توسعه فرهنگ و هنر با بخشنامه و کار اداری ممکن نیست و باید با تخصص و عشق و علاقه در این مسیر گام برداشت.

وی زبان هنر را مؤثرترین زبان در انتقال درست پیام عنوان کرد و افزود: یک فیلم 100 ثانیه ای می تواند از یک سخنرانی چند ساعتی در بیان مفهوم معضل اجتماعی مؤثرتر باشد که این موضوع سبب شد در سال گذشته به حضور پوران درخشنده به عنوان ناظر 14 فیلم کوتاه 100 ثانیه ای در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، مواد مخدر، نزاع و اختلاف، کولبری و غیره تولید کنیم که بسیار مورد توجه واقع شد.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود سیاسی کاری در بخش هنر و فرهنگ را یک آفت بزرگ عنوان کرد و افزود: حوزه هنری به عنوان مولود هنر انقلاب به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب به هیچ عنوان خود را وامدار دسته های سیاسی و جناحی نکرده و در قالب مأموریت های محوله خود صرفا ترویج هنر انقلابی و اسلامی را مد نظر دارد.

وی به بخش فرهنگ و مطالعات پایداری هم اشاره کرد و گفت: در کنار مظلومیت هنر در استان این بخش به دلیل عدم توجه در زمان مناسب بسیار با نقطه ایده آل خود فاصله دارد که در این چند سال تلاش کرده ایم تا حدودی این مشکل را کم کنیم و با برگزاری 20 برنامه شب خاطره و تولید چندین عنوان کتاب گام هایی را برداشته ایم که امیدواریم این روند با توجه به تربیت نیروهای متخصص در این چند سال روند رو به رشدی را پیدا کند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان، کمبود زیر ساخت های فرهنگی و هنری در استان را به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های حوزه هنری عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیز از سال 90 تا کنون به صورت جدی در حال تلاش هستیم که با حمایت های صورت گرفته توانسته ایم بزرگترین و مجهزترین پردیس سینمایی غرب کشور را در سنندج با سه سالن سینمایی که در حال تبدیل آن به هفت سالن است با امکانات بسیار مناسب از جمله گالری، استودیو صدا، کتابخانه تخصصی هنر، کافه کتاب،سالن اجتماعات در قالب پردیس سینمایی بهمن سنندج را به انجام رسانیم که این مکان امروز مرکز اصلی فعالیت های فرهنگی و هنری استان شده و یک برند بسیار ارزشمند برای استان است.

وی افزود: آغاز به کار نخستین دفتر شهرستانی حوزه هنری استان در بیجار، احداث پردیس سینمایی آزادی در بیجار که به زودی از یک سالن به سه سالن ارتقاء پیدا می کند، احداث گالری مهر این شهرستان در کنار ساخت پردیس سینمایی مجهز سقز با امکانات بسیار مناسب که امیدواریم در دهه فجر به بهره برداری برسد در راستای تقویت زیر ساخت های فرهنگی با حمایت مسئولین استان توسط حوزه هنری انجام شده است.

وی با قدردانی از حمایت های نماینده سابق ولی فقیه در استان آیت ا... حسینی شاهرودی،  صداقت با هنرمندان را اولویت برنامه های حوزه هنری عنوان کرد و گفت: بسیار خوشحالیم که امروز حوزه هنری توانسته است با جلب اعتماد هنرمندان و همراهی اساتید هنری استان به عنوان یکی از مراکز مهم حوزه هنری در کشور فعالیت کند و آماده ایم در راستای توسعه هنر و فرهنگ انقلابی و اسلامی یاور برنامه های مد نظر دفتر نماینده ولی فقیه در استان باشیم.

نظر شما