شناسهٔ خبر: 43481538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تغییرات تازه در گروه تماس دولت افغانستان و طالبان برای خروج از بن‌بست

در حالی که تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان پس از گذشت بیش از یک ماه هنوز موفق به تعیین دستورکار مذاکرات هم نشده‌اند گروه تماس دو طرف به درخواست طالبان تغییر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، ترکیب گروه تماس تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان که برای تعیین دستورکار مذاکرات تشکیل شدند اما در بیش از یک ماه گذشته موفق به توافق در این باره نشدند به درخواست طالبان تغییر کرد.

پیش از این گروه تماس دولت افغانستان 7 عضو داشت و گروه تماس طالبان نیز متشکل از 5 نفر بود، اما گروه‌های تازه 3 نفری هستند.

غلام فاروق مجروح، فاطمه گیلانی و رسول طالب اعضای تازه گروه تماس تیم مذاکره کننده دولت افغانستان و نبی عمری، قاری دین‌محمد و لطیف منصور اعضای تازه گروه تماس تیم طالبان هستند.

طالبان , کشور افغانستان ,

غلام فاروق مجروح:

غلام فاروق مجروح در سال 1348 در شهرستان انجیل ولایت هرات بدنیا آمد. او تا مقطع کارشناسی ارشد در دارالمعلمین هرات تحصیل کرده است.

مجروح در حال حاضر عضو پارلمان افغانستان است و پیش از این نیز به عنوان مدیر اداری دفتر حزب جمعیت اسلامی در مشهد، معاون پلیس هرات، عضو منتخب لویه جرگه اضطراری و لویه جرگه قانون اساسی و به عنوان فرماندار گلران هرات نیز کار کرده است.

طالبان , کشور افغانستان ,

فاطمه گیلانی

فاطمه گیلانی، 66 ساله، از زنان با نفوذ افغانستان است. او دختر پیر سید احمد گیلانی، رهبر فقید سازمان سیاسی نظامی محاذ ملی اسلامی است. فاطمه گیلانی کارشناسی و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه شهید بهشتی ایران در رشته ادبیات فارسی بدست آورده است. او از مسلم کالج لندن در رشته مطالعات اسلامی نیز کارشناسی ارشد دارد.

وی در دوران جنگ مجاهدین افغان علیه نیروهای شوروی نیز برای چند سال به عنوان سخنگوی آن‌ها در لندن کار کرده است.

گیلانی سال‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان فعال بوده و پیش از این نیز به عنوان رئیس سازمان هلال احمر افغانستان کار کرده است.

طالبان , کشور افغانستان ,

رسول طالب

رسول طالب در سال 1332 در شهرستان قره‌باغ ولایت غزنی متولد شده و از قوم هزاره است. تحصیلات او در رشته پزشکی است.

او سابقه کار در حزب وحدت اسلامی به رهبری عبدالعلی مزاری را دارد. او در حال حاضر به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان در امور اجتماعی و مردمی کار می‌کند و از افراد نزدیک به سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان است.

طالبان , کشور افغانستان ,

نبی عمری

مولوی محمد نبی عمری فرزند حاجی محمد عمر در سال 1971 میلادی در شهرستان اسماعیل خیل ولایت خوست بدنیا آمد و پس از اشغال شوروی به پاکستان رفت و تعلیمات دینی‌اش را در آنجا ادامه داد.

وی پس از سقوط رژیم کمونیستی در زمان دولت برهان الدین ربانی در شورای حل و عقد به نمایندگی از شهرستان خویش به عنوان نماینده شرکت کرده بود.

عمری در سال 1992 میلادی در حکومت مجاهدین دو سال  معاون فرماندهی پلیس ولایت خوست بود و پیش از تصرف کابل فرمانده پلیس ولایت زابل بود.

وی پس از تصرف کابل نیز به عنوان فرمانده نیروهای مرزی افغانستان تعیین شد و پس از حمله آمریکا در سپتامبر سال 2002 توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد و حدود 12 سال در زندان گوانتانامو زندانی بود.

وی در ماه ژوئن سال 2014 در نتیجه تبادل یک نظامی آمریکایی به همراه 4 نفر دیگر از اعضای طالبان آزاد شد و به قطر منتقل شد.

عمری در حال حاضر مسئول اداری ارتباط با سازمان ملل و موسسات جهانی در دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی طالبان می‌باشد.

طالبان , کشور افغانستان ,

قاری دین‌محمد حنیف

دین‌محمد حنیف در سال 1342 در شهرستان «یفتل سفلی» ولایت بدخشان بدنیا آمد و در سال 1364 به  پاکستان رفت و در آنجا در مدارس مختلف خیبر پختونخوا تحصیل کرد.

وی پس از تصرف کابل توسط طالبان در ابتدا وزیر برنامه‌ریزی و سپس به عنوان وزیر تحصیلات عالی منصوب شد.

دین محمد حنفی پس از حمله آمریکا نیز در سال 2003 میلادی مسئولیت نیروهای طالبان در ولایت بدخشان را به عهده داشت و در سال 2004 میلادی نیز به عنوان عضو کمیسیون سیاسی و شورای رهبری طالبان تعیین شد.

وی در حال حاضر نیز عضو شورای رهبری، عضو تیم مذاکراتی و مسئول روابط با کشورهای آسیای میانه در دفتر سیاسی طالبان است.

طالبان , کشور افغانستان ,

ملا عبداللطیف منصور

ملا عبداللطیف منصور در سال 1346 هجری شمسی در شهرستان زرمت ولایت پکتیا بدنیا آمد و در سال 1373 به طالبان پیوست.

وی در سال 1373 به عنوان معاون والی هلمند و همچنین در یک دوره کوتاه به عنوان شهردار قندهار و در سال 1375 نیز وزیر دامداری طالبان شد.

عبداللطیف منصور پس از حمله آمریکا نیز در سال 2002 میلادی به عنوان عضو شورای رهبری طالبان و مسئول نظامی ولایت پکتیا تعیین شد و 9 سال مسئول طالبان در این ولایت بود.

وی همچنین به عنوان مسئول نظامی ولایت‌های لوگر و ننگرهار منصوب بوده است و در سال 2008 میلادی برای یک دوره کوتاه به عنوان رئیس کمیسیون سیاسی طالبان تعیین شد.

منصور پیش از عضویت در تیم مذاکره کننده طالبان رئیس دفتر رهبری و سپس رئیس کمیسیون کشاورزی و دامداری طالبان بود و در حال حاضر نیز عضو شورای رهبری این گروه می‌باشد.

انتهای پیام/.

نظر شما