شناسهٔ خبر: 43481070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرکل امور استان‌های وزارت صنعت و معدن:

برقراری مراودات تجاری از مرز خراسان شمالی به جد پیگیری شود

بجنورد- مدیرکل امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برقراری مراودات تجاری از مرز خراسان شمالی باید به جد پیگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، ایرج حسن‌پور در آیین معارفه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در محل این سازمان با اشاره به ظرفیت‌های مرزی استان گفت: این استان تاکنون از مرزی بودن خود بهره‌ای نبرده است، که ضروری است مراودات تجاری مرزی خود را محقق کند اما این امر مورد موافقت کشور ترکمنستان نبوده است.

وی در ادامه بااشاره به وضعیت مبادلات کالا در سال جاری افزود: مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در شش ماهه نخست سال جاری به ۳۰میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار و به وزن ۶۲ میلیون و ۸۴۲هزار تن رسید و سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به‌استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ‌بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار بود که بنزین همچنان در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین چهار قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.

صادرات کالا به ارزش ۳۶ میلیارد دلار
مدیرکل امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مقصد بیش از ۷۴ درصد کالاها، پنج کشور چین، امارات، عراق، ترکیه و افغانستان است.

حسن‌پور وضعیت کنونی صادرات کشور را مطلوب خواند و گفت: میزان صادرات کالا از کشور تا ۲۲ مهرماه جاری به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به برخی از آثار تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی گفت: دشمن تلاش دارد تا با تحریم‌ها، تمام روزنه‌های تنفس اقتصادی کشور را ببندد.

جهش تولید اقلام بهداشتی در کشور
مدیرکل امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جهش تولید اقلام بهداشتی در کشور گفت: با شیوع کرونا، با کمبود اقلام بهداشتی روبه‌رو بودیم اما اکنون تولید ماسک از روزی ۲۰۰ هزار عدد به ۱۴ میلیون عدد رسیده است.

حسن‌پور اظهار داشت: در روزهای کرونایی، تأمین اقلام اساسی و مایحتاج مردم موردتوجه بوده و وجود کالاها در بنادر کشور از موفقیت‌های این وزارت است.

در این آیین با قدردانی از خدمات رضا فیروزه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، علی‌اصغر رضازاده به‌عنوان سرپرست این سازمان معرفی شد.

نظر شما