شناسهٔ خبر: 43480286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دود گرانی نهاده‌های دامی در چشم مردم/ قیمت مرغ در گلستان اوج گرفت

افزایش قیمت گوشت مرغ و کمبود آن در بازار گلستان موجب گلایه‌های مردم شده و مسئولان افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل این مسئله می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها شاهد اوج گرفتن قیمت مرغ در دومین قطب تولید کننده این محصول در کشور هستیم و به نظر می‌رسد که این کمبود‌ها و افزایش قیمت‌ها استمرار داشته باشد.

گلستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، محل استقرار حدود هزار واحد مرغداری و یکی از استان‌های مطرح در زمینه تأمین گوشت مرغ و تخم مرغ کشور است، به گونه‌ای که تولیدات آن به ۱۰ استان کشور صادر می‌شود.

تولیدات گلستان سبب خودکفایی کشور از واردات مرغ شده و حجم بالای مبادلات مالی در حوزه مرغ و مرغداری و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ده‌ها هزار نفر در این بخش ضرورت حمایت بیشتر از این صنعت را نشان می‌دهد.

در چند ماه اخیر مشکلات ناشی از تحریم و محدودیت‌های پیش آمده به سبب واردات نهاده‌های دامی و همچنین بالا رفتن قیمت دلار شد تا فعالان صنعت پرورش طیور گرفتار چالش‌های متعددی از جمله تأمین نقدینگی، تأمین نهاده‌های دامی و همچنین محدودیت‌هایی در حوزه تأمین مکمل‌ها و دارو‌های مورد نیاز شوند. این مشکلات تا جایی پیش رفته که تعدادی از مرغداران استان حجم جوجه‌ریزی خود را کاهش دادند و یا به صورت موقت از چرخه تولید کنار رفتند.

همه این مسائل بر روی موجودی بازار و قیمت تمام شده تأثیر گذاشته و هم اکنون هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ حدود ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود و این آشفته بازار سبب شده تا این محصول پروتئینی از سفره غذایی بسیاری از آحاد جامعه پر بکشد و گله و شکایت مردم را به دنبال داشته باشد. بدون شک ساماندهی توزیع نهاده‌ها و حمایت از مرغدار می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها مؤثر باشد.

دود گرانی نهاده‌های دامی در چشم مردم/ قیمت مرغ در گلستان اوج گرفت

قیمت مرغ در گلستان باید پایین‌تر از میانگین کشوری باشد

استاندار گلستان در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با اشاره به نوسانات قیمت مرغ، گفت: قیمت مرغ در گلستان باید پنج درصد پایین‌تر از میانگین کشوری تعیین شود.

هادی حق شناس اضافه کرد: هدف ما حمایت همزمان از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است و با توجه به اینکه گلستان یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور است، باید قیمت این محصول پایین‌تر از میانگین کشوری باشد.

او افزود: همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط، موظف به نظارت بر وضعیت بازار هستند تا مبادا افراد سودجو اجحافی در حق مردم داشته باشند.

حق شناس گفت: با توجه به مشکلات صنعت مرغداری استان، سویا و کنجاله آن جهت مصارف تولیدکنندگان گلستان در استان باقی خواهد ماند و مازاد آن به خارج از استان ارسال می‌شود.

اما در حالی که حق شناس بیان کرد قیمت مرغ در استان باید پایین‌تر از میانگین کشوری باشد این روز‌ها شاهد افزایش قیمت تا کیلویی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان هستیم.

دود گرانی نهاده‌های دامی در چشم مردم/ قیمت مرغ در گلستان اوج گرفت

۸۵ درصد مرغ گلستان صادر می‌شود

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان در خصوص مرغ تولیدی استان گفت: ۹۷۵ واحد مرغداری در گلستان وجود دارد که به طور میانگین ماهیانه ۱۱ میلیون جوجه‌ریزی داشته و حدود ۲۵ هزار تن مرغ آماده طبخ تولید می‌کنند.

حبیب الله طاشی با بیان اینکه گلستان معین تهران در تأمین مرغ است، افزود: تقریباً ۸۵ درصد تولیدات از استان خارج می‌شود.

او با اشاره به اینکه ۸۵ درصد نهاده‌ها وارداتی است، بیان کرد: تهیه نهاده‌ها به دلیل مشکلات تأمین ارز و واردات آن از چند ماه پیش دچار مشکل شده و این عوامل علاوه بر افزایش قیمت تمام شده، مرغداران را با چالش روبرو کرده است.

طاشی با بیان اینکه این امر یک مسأله کشوری است و باید با برنامه ریزی در خصوص تهیه ارز برطرف شود، گفت: نسبت به سال قبل قیمت مرغ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

هم اکنون قیمت گوشت مرغ در گلستان به کیلویی ۲۴ هزار تومان رسیده و قیمت مرغ زنده هم ۱۷ هزار تومان است. او تصریح کرد: هم اکنون قیمت مرغ در استان به کیلویی ۲۴ هزار تومان رسیده و قیمت مرغ زنده هم ۱۶ هزار و ۵۰۰ الی ۱۷ هزار تومان است.

رانت در توزیع نهاده

یک مرغدار گلستانی هم در خصوص مشکلات مرغداران گفت: در سابق سویا و ذرت با قیمت دولتی در اختیار مرغداران قرار می‌گرفت و تولید کننده می‌توانست آن نهاده را مدیریت کرده و مرغ با کیفیت به بازار عرضه کند.

کامران فلاح که بیش از هفت سال در صنعت مرغ فعال است، افزود: متأسفانه توزیع سویا و ذرت به کارخانه دان سپرده شد و آن‌ها نهاده را با هر کیفیتی که بخواهند فرآوری می‌کنند.

او بیان کرد: از طرف دیگر در این بخش رانت هم ایجاد شده و مرغداران نمی‌توانند سهم خود را به راحتی از کارخانه دان دریافت کنند.

این تولیدکننده گلستانی ادامه داد: اگر سویا و ذرت به صورت مستقیم در اختیار مرغداران قرار بگیرد می‌تواند آن را با هر فرمولی که بخواهد تهیه کرده و بهترین مرغ را وارد بازار کند.

فلاح با بیان اینکه علاوه بر کیفیت پایین نهاده، تهیه دان هم برای مرغدار مشکل است و ما نصف سهمیه خود را هم دریافت نمی‌کنیم، گفت: جهاد کشاورزی به مرغدار حواله داده و ما به کارخانه مراجعه می‌کنیم، ولی حتی دان با کیفیت پایین هم به ما نمی‌دهند.

دود گرانی نهاده‌های دامی در چشم مردم/ قیمت مرغ در گلستان اوج گرفت

او تصریح کرد: مرغداری این روز‌ها بسیار سخت شده و مرغدار باید با چند جناح از جمله جهاد کشاورزی، دامپزشکی، اتحادیه دان و قیمت‌های سرسام‌آور مکمل‌ها و دارو‌ها درگیر باشد و هر چه جلوتر می‌رویم مشکلات بیشتر می‌شود.

فلاح گفت: مرغداران سویا را با قیمت کیلویی ۱۴ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کرده تا جوجه گرسنه نماند و قیمت تمام شده ما با قیمت عرضه برابر شده یا حتی متحمل ضرر می‌شویم.

دوره پرورش مرغ افزایش یافت

او افزود: ۶ ماه پیش سویا چهار هزار تومان و ذرت هم با قیمت دو هزار تومان به دست مرغدار می‌رسید و ما آن را به شکل کامل مدیریت می‌کردیم و قیمت تمام شده هم مناسب بود، اما هم اکنون متأسفانه با افتادن توزیع دان به دست کارخانه کسانی که بازار خرد یا مرغداری متوسط دارند به مضیقه افتادند.

این مرغدار گلستانی با بیان اینکه کیفیت دان بر روی پرورش جوجه مؤثر است، ادامه داد: قبلاً طی ۴۵ روز، یک مرغ سه کیلویی باکیفیت تولید می‌کردیم، ولی هم اکنون دوره پرورش به ۶۵ روز رسیده است.

او گفت: این ۲۰ روز افزایش، هزینه‌های آب، برق، تأسیسات و تجهیزات را افزایش داده و ۲۵ درصد روی قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد.

فلاح بیان کرد: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلو مرغ ۱۶ هزار تومان بوده و به دلیل بالا بودن هزینه‌ها بسیاری از مرغداری‌ها جوجه ریزی نداشته‌اند و یکی از علل کمبود مرغ در بازار به همین دلیل است.

او گفت: قیمت یک مکمل از کیلویی ۲۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان رسیده و با افزایش هزینه‌ها حجم جوجه ریزی هم کاهش یافته است.

جوجه ریزی کاهش نیافته است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: سال گذشته ۲۹۵ هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ در گلستان تولید و بخش مازاد آن به استان‌های دیگر صادر شد.

عبدالغفار تخله با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت را باید در تأمین نهاده جستجو کرد، افزود: جوجه ریزی و تولید مرغ گلستان در ماه‌های گذشته کاهش نیافته و در ۶ ماهه نخست سال ۱۵۰ هزار تن مرغ در استان تولید شده است.

دود گرانی نهاده‌های دامی در چشم مردم/ قیمت مرغ در گلستان اوج گرفت

او ادامه داد: با توجه به سپری کردن فصل تابستان میزان جوجه ریزی در کشور کاهش یافته، ولی گلستان کمبودی در حوزه تولید مرغ ندارد.

تخله تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته تلاش کردیم نهاده‌ها را برای تولیدکنندگان استان تأمین کنیم و تاکنون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران استان تأمین شده است.

بهبود توزیع نهاده‌های دامی و مدیریت مطلوب‌تر و نظارت اقلام مورد نیاز مرغداری‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات بخش تولیدی را برطرف کند و این امر علاوه بر حرکت در مسیر جهش تولید، زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده محصول و به تبع آن دسترسی بیشتر افراد جامعه به خصوص قشر متوسط و کم برخوردار از این نوع محصول خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ح

نظر شما