شناسهٔ خبر: 43480261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازار داغ «دلالان» در برابر «تولیدکنندگانی» که ورشکست می‌شوند

سیده زهرا حسینی فلاح

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: دولت باید شرایط را برای تولیدکنندگان تسهیل و دست دلالان را از بازار کوتاه کند؛ ولی در حال حاضر عکس این امر را شاهد هستیم و برخی از قوانین موجب شکست تولیدکنندگان شده است، باید صادرات بیشتری داشته باشیم تا عرضه ارز افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

علی رشید شمخال در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باید صادرات داشته باشیم تا تقاضا برای ارز افزایش یابد، از سویی دیگر باید عرضه ارز و خلق پول بانک‌ها را کنترل کنیم تا ارزش پول ملی ما تثبیت شود. هرچند بی‌تدبیری برخی از مسئولین را در این امر مشاهده کردیم اما در شرایط کنونی اداره قیمت ارز کار دشواری است.

وی افزود: علاوه بر کنترل تقاضا و عرضه ارز عواملی روی عرضه ارز تأثیر دارند که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به میزان تعامل ما با دنیای خارج و میزان صادرات محصول اشاره کنیم. اینکه کسی بگوید معجزه و راه‌حلی دارم من قبول ندارم چون الآن مشکل ما متعارف نیست پس راه‌حل‌های متعارف نیز این مشکل را حل نمی‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد قزوین بیان کرد: دولت باید شرایط را برای تولیدکنندگان تسهیل و دست دلالان را از بازار کوتاه کند؛ ولی در حال حاضر عکس این امر را شاهد هستیم و برخی از قوانین موجب شکست تولیدکنندگان شده است، باید صادرات بیشتری داشته باشیم تا عرضه ارز افزایش پیدا کند.

شمخال یادآور شد: همه می‌دانیم پول‌هایی که از بورس خارج شدند به سمت بازار ارز رفتند و همین امر موجب ریزش بزرگ در بورس شد. برخی افراد باانگیزه سفته‌بازی در بازار ارز دلار را می‌خرند که وقتی گران شد بفروشند که البته این امر در افزایش قیمت دلار بی‌تأثیر نبوده و نیست.

در معرض «اَبَر تورم» قرار داریم

وی تصریح کرد: در شرایط موجود اگر تحلیلی در قیمت ارز داشته باشیم ممکن است عکس آن ثابت شود. اما برخی پیش‌بینی‌های سطح جامعه محقق شده است. وقتی از افزایش قیمت دلار سخن می‌گوییم اصل واقعیت کاهش ارزش پول ملی است وقتی قرار باشد قیمت دلار افزایش پیدا کند باید قیمت دیگر ارزها نیز افزایش پیدا کند ولی دلار تنها نسبت به ریال افزایش قیمت پیدا می‌کند و این نشان از سقوط ارزش پول ملی است.

ان استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پول ملی ما یک کالاست و تقاضا و عرضه دارد، افزود: الآن مسئله این است در دوران تحریم، تجارت با ایران محدودشده و در پی آن تقاضا برای ریال به‌شدت کاهش پیداکرده است، از سویی دیگر سیستم بانکی حجم زیادی از پول ملی را عرضه می‌کند که همه این‌ها باعث شده ارزش ریال کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: با ادامه روند موجود، در معرض خطر قرار گرفتن «ابر تورم» قرار داریم که کمتر از ۶ ماه قیمت‌ها ۲ برابر خواهد شد و هنوز وارد آن مرحله نشدیم و موضوع به این سادگی نیست که هر فردی نسخه‌ای برای آن بپیچد.

شمخال بابیان اینکه عرضه و تقاضا در افزایش قیمت دلار مؤثر هستند، تصریح کرد: باید افزایش عرضه ملی پول ملی در بازار کنترل شود، بانک مرکزی و دولت نمی‌توانند کسری بودجه را کنترل کنند و مالیات تورمی می‌گیرند، چون دولت از بانک مرکزی استقراض می‌کند پس افزایش قیمت دلار ناگزیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست پولی مستقل نداریم و سیاست‌های پولی ما به‌شدت تحت تأثیر وضعیت مالی دولت است درنتیجه سیاست‌هایی پولی و مالی که بتواند نتیجه دهد را شاهد نیستیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد قزوین اظهار کرد: در شرایط کنونی کار رئیس بانک مرکزی دشوار است و با این شرایط هرکسی نمی‌تواند بر کرسی ریاست بانک مرکزی بنشیند، تعامل‌های اضافه و راه‌حل‌های متعارف دیگر جوابگو نیست و باید با امکانات مضاعف، تعاملات و استفاده از پتانسیل‌های کشور به بهبود شرایط کمک کنیم.

انتهای پیام

نظر شما