شناسهٔ خبر: 43480055 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با پشت سر گذاشتن بحران؛

آکادمی نوبل دو عضو جدید را انتخاب کرد/ کرسی‌های ۵ و ۱۴ پر شدند

آکادمی اهداکننده نوبل ادبیات دو جای خالی خود پس از بحران دو سال گذشته را پر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آکادمی سوئد که مسئولیت اهدای جایزه ادبیات نوبل را بر عهده دارد، دو عضو جدید خود را معرفی کرد تا دو جای خالی این آکادمی ۱۸ نفره را پر کند و به بحرانی پایان دهد که آوازه‌اش را زیر سوال برده بود.

این‌نهاد ۲۳۴ ساله که به تازگی لوییز گلوک شاعر آمریکایی را به عنوان برنده امسال جایزه نوبل ادبیات معرفی کرد، گفت اینگرید کارلبرگ خبرنگار و نویسنده و استیو سم-سندبرگ نویسنده، منتقد و مترجم را به عنوان اعضای جدید خود انتخاب کرده است.

اینگرید مارگارتا کارلبرگ متولد ۱۹۶۱ است. وی به عنوان گزارشگر تحقیقی شناخته شده است و سال ۲۰۱۰ دکترای افتخاری از دانشگاه اوپسالا دریافت کرد. او این درجه افتخاری را برای نوشتن کتاب «قرص» که درباره داروهای ضدافسردگی نوشته شده دریافت کرد. او جایزه طلای اپساد را سال ۲۰۰۸ برای همان کتاب دریافت کرد بود. سال ۲۰۱۳/۲۰۱۲ وی استاد مدعو در دانشگاه گوتبورگ بود. وی در کارنامه ادبی‌اش ۴ کتاب برای کودکان و نوجوان دارد. این نویسنده از ۲۰ دسامبر کارش را در آکادمی شروع می‌کند. او به جای گوران مالکوییست در صندلی ۵ آکادمی می‌نشیند.

استیو سم-سندبرگ متولد ۱۹۵۸ روزنامه‌نگار، رمان نویس و نویسنده آثار غیرداستانی و مترجم است. او فعالیت ادبی‌اش را سال ۱۹۷۶ با نوشتن دو رمان علمی تخیلی شروع کرد و سال ۲۰۰۵ جایزه دوبلوگ را برای آثار داستانی دریافت کرد. سال ۲۰۰۹ رمان او با عنوان «امپراتوری دروغ‌ها» که درباره زندگی در لهستان تسخیر شده در دوران جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها نوشته شده، جایزه آگوست را دریافت کرد.

وی ۲۱ عنوان کتاب داستانی و غیرداستانی در کارنامه‌اش دارد. او همچنین چندین کتاب ترجمه کرده که آثار جان برگر و جان فوسه از جمله آنها هستند. وی سال ۲۰۱۶ جایزه مدیسی را برای رمانی با عنوان «انتخاب» دریافت کرد. این نویسنده جایگزین کریستینا لوگن شده و در صندلی ۱۴ آکادمی می‌نشیند.

این‌نهاد ادبی معتبر از سال ۲۰۱۸ دچار مسائل بحث‌برانگیز زیادی شده بود که باعث شد اهدای جایزه آن سال به تعویق بیفتد. یک رسوایی جنسی حول محور شوهر یکی از اعضا گریبان‌گیر این نهاد شده بود که نتیجه آن در نهایت این شد که آکادمی نوبل سال گذشته دو برنده نوبل ادبیات را معرفی کرد. بحران مذکور باعث شد تعدادی از اعضا از آکادمی استعفا بدهند و پادشاه سوئد که حامی آکادمی است اساسنامه آن را تغییر دهد تا شفافیت پروسه اهدای جوایز بیشتر شود.

تنها با فاصله کمی پس از رسوایی جنسی، آکادمی دوباره درگیر بحث‌های جدیدی شد چون تصمیم گرفت جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ را به پتر هاندکه از اتریش اهدا کند. این نویسنده چند دهه است که به خاطر حمایت از اسلوبودان میلوشویچ رییس‌جمهور ناسیونالیست فقید صربستان که مرتکب جرایم جنگی شده بود، انتقادهایی را متوجه خود کرده است. آکادمی سوئد از این تصمیم خود دفاع کرد و گفت با وجود اینکه هاندکه تا به حال صحبت‌های بحث‌برانگیزی داشته، هرگز از خون‌ریزی حمایت نکرده است.

شش جایزه نوبل اهدایی امسال زیر سایه پاندمی کووید -۱۹ اهدا شدند که باعث شد مراسم اهدای جوایز و مراسم تجلیل رسمی که هر سال دسامبر در استکهلم برگزار می‌شود هم لغو شود.

نظر شما