شناسهٔ خبر: 43479632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دود گرانی نهاده‌های دامی در چشم مردم | قیمت مرغ اوج گرفت

افزایش قیمت گوشت مرغ و کمبود آن در بازار گلستان موجب گلایه‌های مردم از وضعیت موجود شده و مسئولان افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل این مساله می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، این روزها شاهد اوج گرفتن قیمت مرغ در دومین قطب تولیدکننده این محصول در کشور هستیم و به نظر می‌رسد که این کمبودها و افزایش قیمت‌ها استمرار داشته باشد. گلستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، محل استقرار حدود هزار واحد مرغداری و یکی از استان‌های مطرح در زمینه تأمین گوشت مرغ و تخم‌مرغ کشور است، به گونه‌ای که تولیدات آن به ۱۰ استان کشور صادر می‌شود. تولیدات گلستان سبب خودکفایی کشور از واردات مرغ شده و حجم بالای مبادلات مالی در حوزه مرغ و مرغداری و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ده‌ها هزار نفر در این بخش ضرورت حمایت بیشتر از این صنعت را نشان می‌دهد.

در چند ماه اخیر مشکلات ناشی از تحریم و محدودیت‌های پیش آمده به سبب واردات نهاده‌های دامی و همچنین بالا رفتن قیمت دلار سبب شد تا فعالان صنعت پرورش طیور گرفتار چالش‌های متعددی از جمله تأمین نقدینگی، تأمین نهاده‌های دامی و همچنین محدودیت‌هایی در حوزه تأمین مکمل‌ها و داروهای مورد نیاز شوند. این مشکلات تا جایی پیش رفته که تعدادی از مرغداران استان حجم جوجه‌ریزی خود را کاهش و یا به صورت موقت از چرخه تولید کنار رفتند. همه این مسائل بر روی موجودی بازار و قیمت تمام شده تأثیر گذاشته و هم اکنون هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ حدود ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود و این آشفته بازار سبب شده تا این محصول پروتئینی از سفره غذایی بسیاری از آحاد جامعه پر بکشد و گله و شکایت مردم را به دنبال داشته باشد. بدون شک ساماندهی توزیع نهاده‌ها و حمایت از مرغدار می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها مؤثر باشد.

قیمت مرغ در گلستان پایین‌تر از میانگین کشوری باشد

هادی حق‌شناس، استاندار گلستان در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با اشاره به نوسانات قیمت مرغ، گفت: قیمت مرغ در گلستان باید پنج درصد پایین‌تر از میانگین کشوری تعیین شود. هدف ما حمایت همزمان از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است و با توجه به اینکه گلستان یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور است، باید قیمت این محصول پایین‌تر از میانگین کشوری باشد. همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط، موظف به نظارت بر وضعیت بازار هستند تا مبادا افراد سودجو اجحافی در حق مردم داشته باشند. با توجه به مشکلات صنعت مرغداری استان سویا و کنجاله آن جهت مصارف تولیدکنندگان گلستان در استان باقی خواهد ماند و مازاد آن به خارج از استان ارسال می‌شود.

اما در حالی که حق‌شناس بیان کرد قیمت مرغ در استان باید پایین‌تر از میانگین کشوری باشد این روزها شاهد افزایش قیمت تا کیلویی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان هستیم.

۸۵ درصد مرغ گلستان صادر می‌شود

حبیب‌الله طاشی، مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان در خصوص مرغ تولیدی استان گفت: ۹۷۵ واحد مرغداری در گلستان وجود دارد که به طور میانگین ماهیانه ۱۱ میلیون جوجه‌ریزی داشته و حدود ۲۵ هزار تن مرغ آماده طبخ تولید می‌کنند. گلستان معین تهران در تأمین مرغ است، تقریباً ۸۵ درصد تولیدات از استان خارج می‌شود. ۸۵ درصد نهاده‌ها وارداتی است، تهیه نهاده‌ها به دلیل مشکلات تأمین ارز و واردات آن از چند ماه پیش دچار مشکل شده و این عوامل علاوه بر افزایش قیمت تمام شده، مرغداران را با چالش روبرو کرده است. این امر یک مسأله کشوری است و باید با برنامه‌ریزی در خصوص تهیه ارز برطرف شود. نسبت به سال قبل قیمت مرغ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. هم‌اکنون قیمت مرغ در استان به کیلویی ۲۴ هزار تومان رسیده و قیمت مرغ زنده هم ۱۶ هزار و ۵۰۰ الی ۱۷ هزار تومان است.

رانت در توزیع نهاده

کامران فلاح که بیش از هفت سال در صنعت مرغ فعال است، در خصوص مشکلات مرغداران گفت: در سابق سویا و ذرت با قیمت دولتی در اختیار مرغداران قرار می‌گرفت و تولید کننده می‌توانست آن نهاده را مدیریت کرده و مرغ با کیفیت به بازار عرضه کند. متأسفانه توزیع سویا و ذرت به کارخانه دان سپرده شد و آنها نهاده را با هر کیفیتی که بخواهند فرآوری می‌کنند. از طرف دیگر در این بخش رانت هم ایجاد شده و مرغداران نمی‌توانند سهم خود را به راحتی از کارخانه دان دریافت کنند. اگر سویا و ذرت به صورت مستقیم در اختیار مرغدار قرار بگیرد می‌تواند آن را با هر فرمولی که بخواهد تهیه کرده و بهترین مرغ را وارد بازار کند. علاوه بر کیفیت پایین نهاده، تهیه دان هم برای مرغدار مشکل است و ما نصف سهمیه خود را هم دریافت نمی‌کنیم، جهاد کشاورزی به مرغدار حواله داده و ما به کارخانه مراجعه می‌کنیم ولی حتی دان با کیفیت پایین هم به ما نمی‌دهند. مرغداری این روزها بسیار سخت شده و مرغدار باید با چند جناح از جمله جهاد کشاورزی، دامپزشکی، اتحادیه دان و قیمت‌های سرسام‌آور مکمل‌ها و داروها درگیر باشد و هر چه جلوتر می‌رویم مشکلات بیشتر می‌شود. مرغداران سویا را با قیمت کیلویی ۱۴ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کرده تا جوجه گرسنه نماند و قیمت تمام شده ما با قیمت عرضه برابر شده یا حتی متحمل ضرر می‌شویم.

دوره پرورش مرغ افزایش یافت

وی افزود: ۶ ماه پیش سویا چهار هزار تومان و ذرت هم با قیمت دو هزار تومان به دست مرغدار می‌رسید و ما آن را به شکل کامل مدیریت می‌کردیم و قیمت تمام شده هم مناسب بود اما هم اکنون متأسفانه با افتادن توزیع دان به دست کارخانه کسانی که بازار خرد یا مرغداری متوسط دارند به مضیقه افتادند. کیفیت دان بر روی پرورش جوجه مؤثر است، قبلاً طی ۴۵ روز، یک مرغ سه کیلویی باکیفیت تولید می‌کردیم ولی هم‌اکنون دوره پرورش به ۶۵ روز رسیده است. این ۲۰ روز افزایش، هزینه‌های آب، برق، تأسیسات و تجهیزات را افزایش داده و ۲۵ درصد روی قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد. هم‌اکنون قیمت تمام شده هر کیلو مرغ ۱۶ هزار تومان بوده و به دلیل بالا بودن هزینه‌ها بسیاری از مرغداری‌ها جوجه‌ریزی نداشته‌اند و یکی از علل کمبود مرغ در بازار به همین دلیل است. قیمت یک مکمل از کیلویی ۲۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان رسیده و با افزایش هزینه‌ها حجم جوجه‌ریزی هم کاهش یافته است.

جوجه‌ریزی کاهش نیافته است

عبدالغفار تخله، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: سال گذشته ۲۹۵ هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ در گلستان تولید و بخش مازاد آن به استان‌های دیگر صادر شد. دلیل اصلی افزایش قیمت را باید در تأمین نهاده جستجو کرد، جوجه‌ریزی و تولید مرغ گلستان در ماه‌های گذشته کاهش نیافته و در ۶ ماهه نخست سال ۱۵۰ هزار تن مرغ در استان تولید شده است. با توجه به سپری کردن فصل تابستان میزان جوجه‌ریزی در کشور کاهش یافته ولی گلستان کمبودی در حوزه تولید مرغ ندارد. طی ماه‌های گذشته تلاش کردیم نهاده‌ها را برای تولیدکنندگان استان تأمین کنیم و تاکنون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران استان تأمین شده است.

بهبود توزیع نهاده‌های دامی و مدیریت مطلوب‌تر و نظارت اقلام مورد نیاز مرغداری‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات بخش تولیدی را برطرف کند و این امر علاوه بر حرکت در مسیر جهش تولید، زمینه‌ساز کاهش قیمت تمام شده محصول و به تبع آن دسترسی بیشتر افراد جامعه به خصوص قشر متوسط و کم برخوردار از این نوع محصول خواهد شد.

نظر شما