شناسهٔ خبر: 43479462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیمارستان ولیعصر (عج) اراک، گرفتار وعده‌های 14 ساله مسئولان/ قرارگاه خاتم، ناجی پروژه‌های نیمه تمام می‌شود

بیمارستان 500 تخت‌خوابی ولی‌عصر (عج) اراک که در دهه 80 کلنگ‌زنی شد، امروز بعد از گذشت 14 سال در «کاسه چه کنم چه کنم» مسوولان افتاده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس‌، اراک - طولانی شدن پروژه‌های عمرانی یکی از مهم‌ترین ضعف‌های دولت‌ها در عمران و آبادانی کشورها است که اکثر کشورهای جهان با آن دست و پنجه نرم می‌‌کنند.

 روند کند اجرای طرح‌های عمرانی علاوه بر صرف منابع مالی بیشتر به دلایلی چون ایجاد تورم و افزایش قیمت‌ها، عدم بهره‌برداری به موقع از پروژه‌ها را به دنبال دارد، موضوعی که می‌تواند گله‌مندی و نارضایتی مردم را در پی داشته باشد و عملا کارایی آن طرح‌ها را با خطر مواجه کند.

اجرای هر طرح عمرانی در درجه اول به مدیریتی کارآمد و تامین بودجه لازم برای ساخت و ساز نیازمند است و خلاء هر کدام از این دو پارامتر می‌تواند سرعت در اجرای آن را به تاخیر انداخته و موجب حیف و میل شدن سرمایه‌های ملی شود.

هرچند دقت، سرعت و کیفیت سه اصل اساسی در اجرای پروژه‌های عمرانی هستند و گفته می‌شود عدم تزریق به موقع اعتبارات مانع تکمیل به موقع پروژه‌‌ها است، اما اعتبار به تنهایی گره‌گشای طرح‌های عمرانی نیست، بلکه برای سرعت بخشی به اجرای طرح‌های عظیم و بزرگ باید آنها را به دور از رانت و رانت‌بازی به پیمانکاران صاحب فن، دلسوز و توانمند و کارآمد سپرد تا بتوانند طرح‌های‌ مهم را به سرانجام برسانند، چیزی که در واگذاری بیمارستان ولی عصر اراک به پیمانکار نادیده گرفته و باعث شد اجرای چنین پروژه مهم و حساسی که با بهداشت و درمان مردم سروکار دارد، سال‌‌ها معطل بماند. 

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم در اواخر سال گذشته در نشستی با حضور خبرنگاران تعداد پروژه‌های استانی نیمه‌کاره در کشور را بیش از 70 هزار پروژه و تعداد پروژه‌های ملی نیمه‌کاره را 3 هزار مورد اعلام کرد که بدون شک معضل نبود اعتبار و مدیریت مناسب مهم‌ترین عامل نیمه‌کاره ماندن این طرح‌ها در کشور است.

  طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌های عمرانی، آفتی بزرگ است که سرمایه‌های کشور را می‌بلعد و برای شتاب بخشی به اجرای این طرح‌ها باید نهایت دقت و وسواس را در واگذاری طرح‌ها به پیمانکاران به خرج داد.

اگرچه محول کردن بخشی از کارها به پیمانکاران بخش خصوصی اقدامی شایسته بوده و نقاط قوتی همچون صرفه‌جویی در وقت، بهره‌گیری از دانش متخصصان، ایجاد اشتغال و... را به دنبال دارد اما متاسفانه در این بین هستند پیمانکارانی که  دلسوز مردم نبوده و با کارشکنی در اجرای پروژه‌ها تنها به فکر جیب خود هستند.  

تعدادی از پروژه‌های استان مرکزی چند سالی ا‌ست که در سایه کم‌لطفی پیمانکاران و یا مسوولان خاک خورده و مردم هر سال وعده تکمیل آن در سال بعد را می‌شنوند اما خبری از بهره‌برداری پروژه‌ها نیست، از جمله پروژه تالار مرکزی که سال ۸۵ کلنگ آن بر زمین خورده، اما با گذشت ۱۴ سال هنوز افتتاح نشده و مسئولان وعده پایان دولت دوازدهم را می‌دهند و یا  بیمارستان ولیعصر(عج) که عملیات اجرایی آن به‌ عنوان مرکز مادر تخصصی، درمانی و اورژانس در بهمن ۸۶ با حضور مسوولان و مدیران وقت در محل ساختمان اداره کل راه و ترابری استان مرکزی به زمین زده شد و امروز با گذشت این همه سال در کاسه چه کنم چه کنم مسوولان گرفتار است و  در این روزهای سخت کرونایی، جای خالی این بیمارستان بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

اراک را باید شهری با پروژه‌های فسیل شده نامید، فسیل‌هایی از جنس بیمارستان ولی عصر، کتابخانه مرکزی، تالار مرکزی، پارکینگ‌های طبقاتی و ده‌ها پروژه‌ نیمه کاره دیگر

 

اراک را باید شهری با پروژه‌های فسیل شده نامید، فسیل‌هایی از جنس بیمارستان ولی عصر، کتابخانه مرکزی، تالار مرکزی، پارکینگ‌های طبقاتی و ده‌ها پروژه‌ نیمه کاره دیگر که شاید عمر ساختشان طولانی‌تر از عمر برخی مردم شهرش باشد.

پروژه‌ای همچون بیمارستان ولی‌عصر از جمله پروژه‌های افسانه‌ای این شهر است که مسوولان هرسال وعده تکمیل آن را به سال بعد موکول می‌کنند و هنوز هیچ خبری از تکمیل آن نیست، پروژه‌ای که از ابتدای راه حرف‌و حدیث‌های فراوانی به همراه داشت و امروز با گذشت حدود 14 سال چیزی جزء قاشق خالی در دهان مردم گذاشتن و حیف و میل بیت‌المال نصیب مردم نکرده است.  

پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) با ٤٢ هزار متر زیربنا سرنوشتی پیچیده دارد، سرنوشتی که به ادعای برخی از صاحب‌نظران درگیر اختلافات جناحی و سیاسی شده و امروز چوب آن را مردم و بیماران این شهر می‌خورند.

عملیات این بیمارستان از سال 1386 آغاز شد و تا سال 1392 پروژه متوقف بوده و در نهایت در سال 1393 مجدداً فعال شد، در سال 1395 مقرر شد که پروژه با مبلغ 110 میلیارد تومان به اتمام برسد، در سال 1396 و 1397 با تورم ایجاد شده پروژه درگیر رکود شد و در حال حاضر با حدود 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل تورم تحمل شده به سختی نفس می‌کشد.

اینکه مقصر اصلی این همه تعلل در ساخت یک پروژه چیست، سوالی است که مردم از مسوولان دارند، مسوولانی که می‌‌گویند علت اصلی تاخیر در ساخت پیمانکار و بدقولی‌هایش است و پیمانکاری که مدعی است مسوولان!

مسوولان حق ضایع شده مردم شهر را از پیمانکار بگیرند

محمد اسفندیاری از کاسبان میدان ولیعصر(عج) اراک است که مشاهده پروژه نیمه‌کاره بعد از گذشت سال‌ها را صحنه‌ای تلخ و ناامیدکننده می‌داند و به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: طولانی شدن این پروژه موجب ضرر و زیان زیادی برای بیماران شهر شده که می‌طلبد مسوولان برای به سرانجام رساندن این پروژه سریع‌تر اقدام کنند.

کسی جوابگو نیست، شهری که صاحب و ناظر نداشته باشد روزگاری بهتر از این نخواهد داشت که ساخت یک بیمارستان آن بیش از 14 سال به طول انجامد 

وی بیان می‌کند: کسی جوابگو نیست، شهری که صاحب و ناظر نداشته باشد روزگاری بهتر از این نخواهد داشت که ساخت یک بیمارستان آن بیش از 14 سال به طول انجامد.

این شهروند اراکی می‌گوید: این روزها که بیمارستان‌‌ها ظرفیتی برای پذیرش بیماران کرونایی ندارند و بیمارستان قدیمی ولی‌عصر هم پاسخگوی نیازها نیست، کم لطفی مسوولان در حق مردم شهر به خوبی نمایان است، به راستی  مسوولان خفته شهر کی قرار است از خواب بیدار شوند؟ این بی تفاوتی آنان تا چه وقت ادامه‌دار  دارد؟

اسفندیاری تاکید می‌کند: طولانی شدن این طرح خسارت‌های پنهان و پیدای بسیاری به همراه داشته که بدون شک عامل اصلی آن پیمانکاری است که با رانت مسئولیت این طرح را بر عهده گرفته و بی‌تفاوت به وضعیت درمان استان کار را رها کرده و ما از مسوولان دستگاه قضا می‌خواهیم این خسارت‌ها را از عاملان اصلی حیف و میل بیت‌المال در این طرح بگیرند.

 مسوولان حال خانواده‌های‌ بی‌بضاعت را درک نمی‌کنند

یکی دیگر از شهروندان اراکی نیز با گلایه شدید از مسوولان می‌گوید: اعتبار و سرمایه‌های ملی برای این پروژه صرف شده اما بیماران بسیاری به اجبار برای درمان به بیمارستان‌های تهران یا استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند، آیا این ظلم در حق مردم این شهر روا است؟

طاهره علی‌محمدی می‌افزاید:  ساخت یک بیمارستان مجهز حق مردم این شهر است، اما مسوولان حال خانواده‌ بی‌بضاعتی که توانایی تامین هزینه درمان در تهران را ندارد، درک نمی‌کنند و درگیر سیاسی‌بازی‌های خودشان هستند.

وی می‌گوید: تنها بیمارستان نیست، درست در مقابل این بیمارستان پروژه کتابخانه مرکزی قرار دارد که حکایتی همچون بیمارستان فسیل شده دارد و باید برای آنها پیمان خواهرخواندگی فسیل‌شدگی خواند.

 بهره‌برداری از بیمارستان ولیعصر(عج) کمک ارزنده‌ای به کادر درمان می‌کرد

پارسا حسینی از متخصصان عفونی اراک نیز می‌گوید: امروز در شرایط بسیار سخت کرونایی قرار داریم و بهره‌برداری از بیمارستان ولیعصر(عج) در این شرایط کمک ارزنده‌ای به کادر درمان می‌کرد.
وی بیان کرد: متاسفانه برخی مسوولان نسبت به بهبود شرایط درمانی کم توجه هستند اما شاید بروز بحرانی همچون کرونا زنگ خطری برای آنها باشد.

حسینی ادامه می‌دهد: امیدواریم هر چه زودتر این پروژه به بهره‌برداری برسد چراکه به گفته مسوولان سرانه تخت‌های بیمارستانی در استان پایین بوده و مردم شهر اراک نیاز جدی به بیمارستان دارند و این بیمارستان به عنوان تنها مرکز تروما استان مرکزی و با ظرفیت حدود 500 تخت کمک ویژه‌ای در زمینه رفع مشکلات درمانی می‌کند.

 پیمانکار در فرصت ۱۰ روزه دستگاه قضا نیز کار خاصی انجام نداد
 معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با بیان اینکه قرارداد پیمانکار این پروژه تا خرداد ماه سال جاری بوده که ۲ ماه تمدید شد، می‌گوید: براساس صورتجلسه‌ای که با حضور پیمانکار، مسئولان وزارت بهداشت و مسوولان استانی برگزار شد، پیمانکار موظف شد اقداماتی انجام دهد اما در پایان ۲ ماه پروژه هیچ پیشرفتی نداشت و ۲۵ درصد تعهدات محقق شد.

 سعیدرضا سلطانی خاطرنشان می‌کند: پیمانکار حتی در فرصت ۱۰ روزه دستگاه قضا نیز کار خاصی انجام نداد و در آخرین بازدید پروژه نیمه تعطیل بوده و از نظر نیروی کاری بسیار پایین‌تر از سطح انتظار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک می‌افزاید: تمام تلاش دانشگاه علوم پزشکی اراک این بوده تا مهم‌ترین پروژه درمانی و مطالبه مردم هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

به تذکرها در خصوص پیمانکار بیمارستان ولیعصر(عج) توجه نشد

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر این که انتخاب پیمانکار فعلی برای پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) گزینه مناسبی نبود، می‌گوید: از همان سال 95 در خصوص این انتخاب تذکر دادم و اواخر این سال این تذکر را به وزیر بهداشت ابلاغ کردم اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد.

وی می‌افزاید: بعد از بازدیدی که سال 96 از روند اجرای این پروژه صورت گرفت  در خصوص نامناسب بودن این انتخاب تذکر داده شد، اما دانشگاه علوم پزشکی استان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نپذیرفتند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روند اجرای پروژه به درستی طی نشد، بیان می‌کند: همین مسئله در نهایت باعث شد وزارت بهداشت اواخر سال گذشته رسما خلعیت پیمانکار کنونی را ابلاغ کند، اما متاسفانه مسئولان استان با رفتار جانب‌دارانه از پیمانکار، اجازه خلعیت و بسته شدن پرونده و واگذاری پروژه به پیمانکار جدید را ندادند.

کریمی اظهار می‌کند: اوایل سال جاری مهلت دو ماهه برای پیمانکار در نظر گرفته شد، این مهلت به بیش از چهار ماه رسید اما تغییری در روند اجرای پروژه اتفاق نیفتاد، در بازدید امسال معاون توسعه وزارت بهداشت مجددا به ضرورت تعیین تکلیف وضعیت پیمانکار تاکید شد و نظر وزارت بهداشت اعمال ماده 46 و نظر مسوولان استان اعمال ماده 48 در خصوص پیمانکار بود که در نهایت هیچ کدام از این موارد اعمال نشد و تاکنون وضعیت پیمانکار در شرایط بلاتکلیف باقی مانده است.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در آخرین نامه‌ای که استاندار و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر درخواست تعیین تکلیف وضعیت پیمانکار ابلاغ کردند در جواب  گفته شده که کارفرما دانشگاه علوم پزشکی است و در نهایت دانشگاه در این رابطه باید تصمیم لازم را اتخاذ کند.

کریمی تصریح می‌کند: علت این پاسخ وزارتخانه به دلیل اصرار استان در خصوص تعیین تکلیف وضعیت پیمانکار بود در غیر این صورت وزارتخانه قبلا نظرش را در این رابطه اعلام کرده بود.

وی ادامه می‌دهد: باید پیمانکاری جدید با توان رویکرد جدید پروژه را در دست بگیرد در این خصوص نظراتی هم داده شده که مربوط به واگذاری پروژه به قرارگاه خاتم است که اگر مسوولان موافقت کنند شاهد تکمیل این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوی قرارگاه خواهیم بود. 

 این ضرر و زیان در قالب تعیین تکلیف قرارداد پیمانکار مشخص می‌شود و اگر پیمانکار مشمول ماده 46 شود جرائمی تعلق خواهد گرفت به عنوان نماینده مردم منافع و مصالح مردم را پیگیری خواهم کرد

 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در رابطه با ضرر و زیانی که به دلیل تعلل پیمانکار در انجام وظایف ایجاد شده، نیز معتقد است: این ضرر و زیان در قالب تعیین تکلیف قرارداد پیمانکار مشخص می‌شود و اگر پیمانکار مشمول ماده 46 شود جرائمی تعلق خواهد گرفت به عنوان نماینده مردم منافع و مصالح مردم را پیگیری خواهم کرد.

ماده 46 مواردی را برشمرده است که کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند. در حالی که ماده ٤٨ مربوط به زمانی است که کارفرما بدون آنکه تقصیری متوجه پیمانکار باشد تصمیم به خاتمه پیمان بگیرد. 

 در بحث بیمارستان ولیعصر مردم اطمینان داشته باشند که اجازه نمی‌دهیم حقی از آنان از بین برود

طولانی شدن بیش از حد این پروژه پای دستگاه قضا را به وسط کشاند و ورود دستگاه قضا به روند عملیاتی این پروژه موجب امیدواری و اطمینان‌خاطر مردم شده تا بدانند مسئولان قضایی مدافع حقوق آنها هستند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی نیز در مورد پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) می‌گوید: یکی از وظایف قوه قضاییه این بوده که چنانچه حقوقی از مردم و بیت‌المال توسط شخص و یا اشخاصی در طرح و یا پروژه‌ای از بین برود و یا تضییع گردد، به موضوع ورود کرده و به آن رسیدگی کند.

حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی ادامه می‌دهد: دستگاه قضا به هیچ عنوان اجازه تضییع حقوق مردم را نمی‌دهد، در بحث بیمارستان ولیعصر(عج) اراک مردم اطمینان داشته باشند که اجازه نمی‌دهیم حقی از آنان از بین برود.

وی تصریح می‌کند: به دادستان اراک و سازمان بازرسی ابلاغ شده تا پرونده پیمانکار و ناظرین پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) را مورد بررسی قرار دهند تا چنانچه ثابت شود کوتاهی در انجام تعهدات داشته‌ و این امر موجب تضییع حقوق مردم و استان شده، برخورد لازم قانونی با آنها صورت گیرد.

موسوی خاطرنشان می‌کند: دادستان اراک به صورت ویژه مامور رسیدگی به این پرونده شده در حالی که باید به صورت دقیق مشخص شود اعتبارات دولتی این طرح از ابتدا تاکنون چه میزان بوده و متناسب با این اعتبارات چه اقداماتی صورت گرفته است و میزان پیشرفت طرح با توجه به تزریق اعتبارات چه میزان بوده و بر اساس آن اقدامات انجام شود.

وی می‌گوید: مردم مطمئن باشند اجازه نخواهیم داد حقی از آنان در رابطه با این طرح عظیم از بین برود، از پیمانکار و ناظرین طرح در خصوص دلایل طولانی شدن این پروژه و چرایی آن پاسخ خواهیم خواست.

کارشکنی پیمانکار روند این پروژه را با کندی مواجه کرد

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن ابزار نارضایتی از روند کند پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک می‌گوید: با توجه به قدمت 70 ساله بیمارستان قدیمی ولی‌عصر، بالا بودن تعداد تصادفات استان به دلیل شاهراه بودن و ضریب اشغال ۱۰۰ درصدی تخت‌ها، احداث بیمارستان جدید ولیعصر(عج) نیاز جدی استان مرکزی بوده و با شرایط بحرانی این روزها باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

سیدمحمد جمالیان خاطرنشان می‌کند: متاسفانه کارشکنی پیمانکار روند این پروژه را با کندی مواجه کرده و مطالبه جدی مردم پس از گذشت سال‌ها بدون پاسخ مانده است.

 متاسفانه کارشکنی پیمانکار روند این پروژه را با کندی مواجه کرده و مطالبه جدی مردم پس از گذشت سال‌ها بدون پاسخ مانده است 

 

وی می‌گوید: در رابطه با وضعیت پیمانکار و تعیین تکلیف پروژه هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است برای این منظور باید مسوولان استانی در جلسه‌ای مشترک با حضور رئیس دادگستری استان و استاندار بررسی‌های لازم را انجام و تصمیم نهایی اتخاذ شود.
 جمالیان در خصوص ضرر و زیان‌های وارد شده به دلیل تعلل پیمانکار اظهار کرد: ضرر احتمالی که به بیت المال شده است باید از طریق بررسی‌های کارشناسی برآورد و دلایل موجه و غیر موجه مشخص شود.
وی ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص تقاضای بررسی را ارائه و به عنوان مطالبه، این موضوع پیگیری شده است که مراجع مربوطه مورد رسیدگی قرار دهند.
جمالیان در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ادامه کار با پیمانکار کنونی اصرار داشته است و اگر اصراری وجود داشته با اتکا به چه دلایلی بوده است؟ می‌گوید: در خصوص سال‌های گذشته و قبل از قبول مسئولیت به عنوان رئیس دانشگاه نمی‌توانم نظری ارائه دهم اما از زمان قبول این پست چنین اصراری وجود نداشته و سال گذشته درخواست اعمال ماده 46 برای پیمانکار به درخواست خود دانشگاه صورت گرفت.
وی ادامه می‌دهد: به هر حال زمانی که به عنوان رئیس دانشگاه قبول مسئولیت داشتم قرارداد از قبل تعیین شده بود و کار باید طبق روال انجام می‌پذیرفت، باتوجه به اعتراض پیمانکار نسبت به نبود بودجه دانشگاه اقدام به گرفتن تسهیلات کرد که بعد از در اختیار گذاشتن بودجه نیز تغییری در روند اجرای پروژه مشاهده نشد.

لزوم شفاف‌سازی در قصه پروژه بیمارستان ولیعصر

 نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: در قصه پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک اما و اگرهای فراوانی وجود دارد که باید شفاف سازی در این رابطه صورت گیرد، مسئولان باید پاسخ دهند این قرارداد چه طور و بر اساس چه شرایطی به پیمانکاری سپرده شده و چرا بعد از گذشت یک دهه به راحتی پیمانکار کنار گذاشته می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی بیان می‌کند: پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) به خوبی نشان می‌دهد دستگاه‌های نظارتی و سازمان برنامه و بودجه استان به درستی به وظایف خود عمل نکرده‌اند؛ عدم نظارت و پاسخ‌خواهی آنان از پیمانکار موجب شده که سال‌های سال این پروژه به صورت نیمه کاره باقی بماند و پیمانکار هم بدون اینکه به کسی پاسخگو باشد کار را رها کرده و به تهران برود.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: متاسفانه در واگذاری برخی پروژه‌های مهم به بعضی از پیمانکاران شبهاتی وجود دارد، بعضی از افراد به صورت رانتی و بدون هیچ تخصصی به پروژه‌ای ورود کرده و موجب ضرر و زیان استان می‌شوند.

سلیمی ادامه می‌دهد: باید مشخص شود در طی سال‌های گذشته پیمانکار بیمارستان ولیعصر(عج) چه میزان اعتبار دریافت کرده و چرا متناسب با آن اقدامی انجام نداده است، گلایه بسیاری از سازمان برنامه و بودجه استان داریم چراکه عملکرد بسیار ضعیفی دارد و بابت اعتبارات تخصیص به این طرح از پیمانکار مطالبه گری نکرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: نه تنها در بیمارستان ولیعصر(عج) بلکه در طرح‌های دیگری همچون جاده نراق به دلیجان که امروز به قتلگاه تبدیل شده، در بحث جاده زیرآب ترک فعل‌ها جرم است، باید سریع‌تر مدعی‌العموم ورود کند و با کسانی که اقدام به کم کاری و ترک فعل می‌کنند، برخورد شود.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: نظارت بر عملکرد پیمانکاران استان ضعیف است و همین مسئله موجب طولانی شدن پروژه‌ها می‌شود و طرحی همچون بیمارستان ولیعصر(عج) و یا تالار مرکزی پس از گذشت بیش از 10 سال همچنان نیمه کاره باقی مانده و فسیل شده‌اند.

وی می‌گوید: به راستی باید مشخص شود نظارت‌ها بر چه اساسی است، چه ساز و کاری بر  نحوه نظارت بر اجرای پروژه‌ها وجود دارد؛ خسارت‌هایی که باید بابت سال‌ها معطل ماندن مردم پرداخت شود چگونه باید جبران شود؟

سلیمی عنوان می‌کند: سازمان برنامه  و بودجه استانی فکر نمی‌کند، این سازمان متعلق به استان است نه تنها شهر اراک، در سفر نوبخت به شهر اراک اعلام شد 550 میلیارد تومان به استان بودجه تخصیص می‌یابد، دلیجان یک چهاردهم جمعیت استان را دارد و باید 40 میلیارد تومان از این مبلغ به دلیجان اختصاص یابد، قاعده تخصیص این اعتبار چیست؟ سازمان برنامه و بودجه استان باید در این رابطه شفاف‌سازی کند.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: در بحث قانونی نظارت بر عملکرد پیمانکاران هیچ خلا قانونی وجود ندارد، متاسفانه مشکل بی‌عرضگی و بی‌مدیریتی برخی مسوولان است که با بی‌تفاوتی موجب هدر رفت سرمایه‌های استان می‌شود.

پیشرفت 60 درصدی بیمارستان بعد از 12 سال

 نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: سرعت پیشرفت پروژه‌های عمرانی استان مرکزی بسیار کند است و از این امر گلایه‌مند هستیم.

محمدحسن آصفری بیان می‌کند: امروز شاهد هستیم بیمارستان ولیعصر پس از گذشت 14 سال از کلنگ‌زنی کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در حالی که مسیرهای مواصلاتی اراک، تعریض جاده خنداب، تالار مرکزی، پل تقاطع غیرهمسطح سنجان نمونه‌هایی از پروژه‌های نیمه تمام اراک هستند که عمده‌ترین علت این اتفاق، عدم نظارت و پیگیری مسوولان دولتی است.

وی تصریح می‌کند: باید پیمانکاران و مسوولان مربوط در پروژه‌ها باید پاسخگو باشند و نظارت جدی در این زمینه صورت گیرد و اگر نیاز شد با پیمانکار برخورد شود.  

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک اختلافات جدی بین پیمانکار و کارفرما به وجود آمده و باید با توجه به اهمیت این پروژه وزارت خانه پیگیر شود، می‌گوید: در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان مرکزی مقرر شد ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار به بیمارستان ولیعصر(عج) و ۴۰ میلیارد تومان به تالار مرکزی اختصاص یابد که شخصا بر پروژه‌های نیمه‌تمام سرکشی کرده و از وزرا و مسوولان مطالبه خواهم کرد.

آصفری با اشاره به نقش بی‌بدیل دستگاه قضا در طرح‌های نیمه‌تمام، عنوان می‌کند: اگر پروژه‌ای برای مردم مشکل ایجاد کند، دستگاه قضا باید به عنوان مدعی‌العموم ورود کند تا حق مردم تضییع نشود.

پیمانکار نیز برای اجرای این پروژه لنگ می‌زند 

استاندار مرکزی اما در 22 مهر ماه امسال در نشست شورای اداری گریزی به وضعیت این بیمارستان زد و اظهار کرد: این طرح یک پروژه ملی است که کارفرمایی آن خارج از توان دانشگاه علوم پزشکی است، متاسفانه پیمانکار نیز برای اجرای این پروژه لنگ می‌زند ناهماهنگی بین پیمانکار و کارفرما در این طرح باعث شده دود آن به چشم مردم برود.

سید علی آقازاده افزود: نشستی با مسئول قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) کشور برای حل مشکل این بیمارستان برگزار کردیم که تصمیمات خوبی اخذ شد و امیدواریم به نتیجه برسد و قرار است تا پایان هفته جاری تیمی به اراک اعزام  و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی همچنین وعده تکمیل این بیمارستان را تا بهار سال ۱۴۰۰ داد، وعده‌ای که باید به کجا می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس کم نیستند پروژه‌‌هایی از این دست که با انتخاب نادرست پیمانکاران چندین سال در کشور نیمه کاره رها شده، پروژه‌های که واگذاری غلط آنها به پیمانکار ناکارآمد تنها سرمایه‌های ملی را به هدر می‌دهند و چیزی جز حیف و میل بیت‌المال ندارد.

در قصه پر غصه بیمارستان ولی‌عصر اراک کم لطفی‌های مسوولان در مطالبه از پیمانکار عامل اصلی تعویق و تاخیر در پیشرفت پروژه است.

کم‌کاری وزارت بهداشت و درمان در اختصاص به موقع اعتبارات و تعیین پیمانکار خبره و کاربلد و عدم پاسخ‌خواهی از پیمانکار بابت تاخیر در پیشرفت طرح، نبود همت و تلاش در مسوولان استانی در جذب بودجه و از همه مهم‌تر عدم مطالبه مردم از مسوولان بابت سرعت‌بخشی به این طرح از دیگر دلایل دخیل در روند اجرای این طرح به شمار می‌رود.

سوال این است که چرا کارفرما و ناظر طرح با گذشت این همه سال از  روند ساخت این پروژه دیر به ناتوانی پیمانکار پی بردند، به راستی آیا قصور مشاور در این طرح بخشیدنی است؟

  همین چند هفته پیش بود که رسانه‌ها از تغییر پیمانکار این پروژه خبر دادند، آیا پیمانکار و عاملان اصلی دخیل در این همه معطلی مردم می‌تواند به همین راحتی کنار گذاشته شود و پیمانکار دیگری کار را به دست گیرد، چه کسی پاسخ خسارت‌هایی پنهان و پیدای این همه سرمایه را خواهد داد، اعتبارات تخصیص یافته به این طرح  در سال‌های گذشته کجا و چگونه هزینه شده است، آیا برخوردی با مجریان این طرح خواهد شد.

 اما ورود جدی دستگاه قضا در دفاع از حقوق مردم و برخورد جدی با متخلفان، امید تازه‌ای در جامعه به وجود آورده است. 

تکمیل پروژه‌ مهم بیمارستان ولیعصر(عج) که نیاز جدی مردم استان مرکزی و حتی استان‌های همجوار بوده بوده، نیاز به همت همه مسئولان دارد تا این مطالبه ضروری هر چه سریعتر محقق شود.

 

 رئیس وقتِ دانشگاه علوم پزشکی اراک برآورد هزینه تکمیل پروژه در اواخر سال ۸۹ یک هزار میلیارد اعلام کرده بود، حال با گذشت این همه سال هزینه‌های چندین میلیاردی نیز پاسخگوی این طرح نیست و شاید اگر مسئولان استان به جای شعار به وعده‌هایشان عمل می‌کردند، وضعیت یک پروژه ملی اکنون با گذشت 14 سال و با تغییر یک پیمانکار و واگذاری به پیمانکار فعلی در سال ۹۵، این نبود.

گفته می‌شود قرار است قرارگاه سازندگی خاتم همچون فرشته نجات، ناجی این طرح فسیل شده ملی شود، مردم شهر انتظار دارند این مهم هرچه سریع‌تر محقق شود تا قرارگاه بتواند این طرح را نیز به مانند پروژه پل شهید صیدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برساند.

ضمن اینکه برخورد با عاملان اصلی حیف و میل شدن سرمایه‌های ملی و خسارت‌های وارد شده به استان نیز از دیگر مطالبات مردم شهر اراک است که امید است این بار قربانی بی‌خیالی مسوولان ذی‌ربط نشود.

به گزارش فارس «طولانی شدن پروژه ساخت بیمارستان ولی‌عصر اراک» سوژه‌ای است که در سامانه فارس من به ثبت رسیده است.

*************

گزارش: ریحانه جلالی

*************

انتهای پیام/ح

 

نظر شما