شناسهٔ خبر: 43479403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی عنوان کرد:

کاهش ۹۰ درصدی ثبت‌نام در مهدهای استان مرکزی

شقایق ابراهیمی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه با توجه به آموزش های ارائه شده تاکنون گزارشی از ابتلای کودکان در مهدها به کرنا گزارش نشده گفت: میزان ثبت نام در مهدها از هشت هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته به ۴۰۰ نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

مهدهای کودک از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا جزو نخستین مراکزی بودند که رو به تعطیلی رفتند و با مشکلات اقتصادی ناشی از این تعطیلی ها درگیر شدند.

صاحبان مهدهای کودک در شرایط کرونایی چشم انتظار حمایت های دولت برای سرپا شدن بودند، اما به نظر می رسد حمایت های دولت از مهدهای کودک چندان رضایت بخش نبوده و به همین دلیل این صنوف تمایلی به استفاده از این حمایت ها نداشته‌اند.

اعظم علی‌مددی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طبق بخشنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ارسال شده از ستاد ملی کرونا و ابلاغ آن از سازمان بهزیستی کشور به تمامی مهدها جهت رفاه حال کودکان مادران شاغل در ایام کرونایی، یک سوم پذیرش کودکان انجام و طبق گزارش‌های واصله از بازدیدهای کارشناسان و اولیا تمامی موارد شامل تب سنجی کودک و مربی، ضد عفونی و شتشوی دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، تعویض لباس مربیان و پوشیدن لباس فرم، ضدعفونی روزانه تمامی سرویس‌های بهداشتی بعد از استفاده هر کودک، ضدعفونی کلاس‌ها، میز و صندلی، وسایل بازی، دستگیره و... پیگیری شد و این مراکز توانستند در این زمینه موفق عمل کنند و تا به حال گزارشی از ابتلای کودکان در مهدها گزارش نشده است.

وی افزود: در این ایام عملکرد کودکان در رعایت استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها بهتر بوده و با توجه به اینکه این آموزش‌ها در زمان کودکی در این فراگیران نهادینه می‌شود ما مشکلات امروزی را در آینده برای زدن یک ماسک یا شستن دست ها نخواهیم داشت. مهدکودک‌ها قبل از بازگشایی مورد بازرسی کامل قرار گرفتند و به مهدهای کودکی که شرایط لازم را داشتند اجازه بازگشایی داده شد و این نظارت‌ها و بازرسی‌ها همچنان ادامه دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: کاهش تعداد کودکان و از طرفی بحث تورم موجود، بالا رفتن اجاره بها، حقوق مربیان و ... نیز از جمله عواملی است که در ایام تعطیلی مهدهای کودک تاثیرگذار بوده است. از ۱۱۷ مهد کودک در استان مرکزی حدود نیمی از آنها به دلیل نداشتن متقاضی و عدم توانایی پرداخت کرایه و حقوق کارکنان تعطیل شده‌اند.

علی‌مددی بیان کرد: البته برخی صاحبخانه‌ها نیز در این ایام اجاره ملک خود را بخشیده‌اند. اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز در این پویش پیش قدم شده و اجاره بهای ساختمان مهدهایی که مستاجر سازمان بودند را بخشیده است.

وی اضافه کرد: با همه تفاسیر بعضی از صاحبان مهد زنان سرپرست خانوار هستند و در این شرایط با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو شدند. طی پیگیری‌های انجام شده شرایطی فراهم شد که مهدها جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا محسوب شده و در لیست دریافت کنندگان وام سامانه کارا قرار گرفتند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی موجود درخصوص بازپرداخت وام، بسیاری از مهدها از دریافت این وام صرف نظر کردند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به تعطیلات اعلام شده توسط ستاد کرونای استان تا بحال فقط یک مهد به منظور رفاه حال کادر درمان، شیفت بوده و در آینده نزدیک به دو مهد افزایش پیدا خواهد کرد و در شرایط عدم اعلام تعطیلی حدود یک چهارم مهدها باز هستند.

علی‌مددی اضافه کرد: در ابتدای مهر ماه کمتر از ۴۰۰ کودک در استان در تمامی گروه‌های سنی در مهدها پذیرش شدند که با این سه هفته تعطیلی، قدر مسلم به نصف خواهد رسید. سال گذشته میزان پذیرش مهرماه مهدها حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

انتهای پیام

نظر شما