شناسهٔ خبر: 43477912 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی می‌کند؛

افزایش بی رویه‌ قیمت مرغ در بازار قزوین

قزوین - با ۴ برابر شدن نهاده‌های دامی در سال جاری، گویا این محصول غذایی نیز در حال نزدیک شدن به سرنوشت گوشت قرمز و حذف از سبد غذایی مردم است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- معصومه امینی: در روزهای اخیر شاهد بی ثباتی قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین بوده‌ایم. یکی از کالاهای اساسی که این روزها قیمت آن سیر صعودی عجیبی را طی می‌کند، گوشت مرغ است.

هر کیلو گوشت مرغ که هفته گذشته با قیمت حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به مشتریان عرضه می‌شد، این هفته با قیمت بیش از ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. مردم که به دلیل گرانی گوشت قرمز به گوشت مرغ روی آورده بودند، با این وصف و احوال مجبورند گوشت مرغ را نیز کم کم از سبد خانوار حذف کنند.

مسئولین یکی از دلایل گران شدن مرغ را افزایش قیمت نهاده‌های دامی عنوان می‌کنند.

تا وقتی نهاده‌های دامی مرغداران تأمین نشود اوضاع همین است

یکی از مرغداران استان قزوین در گفت و گو با خبرگزاری مهر می‌گوید: عمده ترین دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار، افزایش قیمت نهادهای دامی از جمله ذرت و سویا است. اکنون قیمت هر کیلو سویا در بازار آزاد ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است، در حالی که قبل از عید سویا ۳ هزار و ۵۰۰ الی ۴ هزار تومان بود.

وی ادامه می‌دهد: همه مرغداری‌هایی که جواز کسب دارند، سهمیه خاصی از ذرت و سویا دارند، بیشتر سویا و ذرت مصرفی در مرغداری‌ها نیز وارداتی هستند. قیمت مصوب سویا حدوداً هر کیلو ۸ هزار تومان است، اما به مرغداران با این قیمت نمی‌رسد و آنان ناچارند این نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند.

لازم است ابتدا نهاده‌های دامی مرغدارانی که جوجه ریزی می‌کنند تأمین شود، سپس مجوز جوجه ریزی بگیرند؛ این در حالی است که دامپزشکی بدون گرفتن استعلام از جهاد کشاورزی به مرغداران مجوز جوجه ریزی می‌دهد. پس از جوجه ریزی نیز زمانی که مرغداران جهت گرفتن نهاده به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند، جهاد کشاورزی پاسخ می‌دهد که باید نهاده به دست ما برسد تا ما آن را میان شما تقسیم کنیم. همین امر باعث می‌شود نهاده‌ها بسیار دیرتر از زمان مقرر به دست مرغداران برسد و مرغداران ناچار شوند نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که این امر باعث بالا رفتن قیمت نهایی مرغ می‌شود.

اگر با همین وضعیت پیش برود مرغ به ۴۰ هزار تومان می‌رسد

یکی از مرغداران استان قزوین در رابطه با کاهش عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها عنوان می‌کند: بازار نا بسامان نهاده‌های دامی باعث شده بسیاری از مرغداران جوجه ریزی نکنند، همین امر نیز موجب می‌شود عرضه مرغ در کشتارگاه‌ها کم شود و قیمت آن بالا برود.

وی اضافه می‌کند: به عقیده بنده مشکل اصلی از سوی دولت است، زیرا دولت موظف است نهاده‌ها را به میزان مورد نیاز مرغداران تأمین کند و به جهاد کشاورزی بدهد تا جهاد نیز آنها را با قیمت مصوب به دست مرغداران برساند. دولت قیمت مصوب برای مرغ در نظر می‌گیرد و در رسانه‌ها اعلام می‌کند، اما این توانایی را ندارد که نهاده‌ها را با قیمت مناسب به دست مرغداران برساند و قیمت نهاده‌ها را کنترل کند، بنابراین نباید از مرغداران انتظار داشته باشد مرغ را با قیمت مصوبی که معین کرده است، عرضه کنند.

این مرغدار ادامه می‌دهد: ذرت و سویا ضعیف به بازار تزریق می‌شود، در این میان نیز برخی‌ها ذرت و سویا را می خرند و انبار می‌کنند تا در بازار آشفته با قیمت‌های کذایی به فروش برسانند. در بازار فعلی، پیدا کردن سویا حکم طلا را دارد. خیلی از مرغداران ورشکست شده‌اند و ضررهای میلیاردی کرده‌اند و دیگر جوجه ریزی نمی‌کنند.

این مرغدار تاکید می‌کند: اگر قیمت نهاده‌ها با همین وضعیت پیش برود تا دی ماه قیمت مرغ مرز ۳۰ هزار تومان را گذرانده و شب عید نیز به ۴۰ هزار تومان می‌رسد.

جهاد کشاورزی: ما مقصر نیستیم

علی شاپورزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: پس از وارد کردن نهاده‌هایی از قبیل ذرت، سویا و جو به کشور توسط وزارت صمت، توزیع آنها بر عهده جهاد کشاورزی است، در حالی که تأمین این نهاده‌ها بر عهده جهاد کشاورزی نیست. حال در این میان ممکن است وزارت صمت نتواند میزان مورد نیاز مرغداران به نهاده‌ها را تأمین کند.

وی ادامه می‌دهد: هر میزان نهاده‌ای که به دست ما برسد ما در میان مرغداران و دامداران با توجه به میزان جوجه ریزی آنها توزیع می‌کنیم. برای مثال ممکن است یک ماه به ازای هر جوجه ۴ کیلو نهاده به ما بدهند و ماه بعد به ازای هر جوجه ۳ کیلو نهاده به ما بدهند، بنابراین با توجه به چیزی که به ما رسیده است نهاده توزیع می‌کنیم، اما در حالت کلی شما نمی‌توانید مرغداری را پیدا کنید که ادعا کند هیچ نهاده‌ای از ما دریافت نکرده است، البته شاید به میزان مورد نیازشان نگرفته باشند، اما می‌توانیم ادعا کنیم بیش از ۵۰ درصد میزان مورد نیاز مرغداران را میان آنها توزیع کرده‌ایم.

متولی بازار وزارت صمت است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه بیان می‌کند: ما تلاش می‌کنیم تولید کاهش پیدا نکند و جوجه ریزی انجام شود، ولی متولی تنظیم بازار اداره کل صمت است.

در بحث توزیع نهاده‌ها در یک الی دو ماه گذشته در بین مرغداری‌های دارای مرغ گوشتی اگر به ازای هر مرغ ۴ الی ۴و نیم کیلو نهاده نیاز باشد ما حداقل ۳ کیلو از آن را توزیع کرده‌ایم، ضمن اینکه مرغداران تخم گذار و مادر نیز به صورت متمرکز از سامانه بارگذاری شده کل نیاز خود را خریداری می‌کنند. ممکن است کمبود نهاده‌ها وجود داشته باشد، ولی آن قدر پررنگ نیست.

وی عنوان می‌کند: در حالت کلی اکنون اقتصاد کشور متأثر از مشکلات موجود در بازار دلار و ارز است، حدود ۸۰ درصد از نهاده‌های بخش دامپروری از خارج کشور وارد می‌شوند. تأمین و مبادله ارز، تحریم‌ها و مسائلی از این قبیل دست به دست هم می‌دهند تا نهاده‌ها به موقع وارد کشور نشود و ۲۰ الی ۳۰ درصد مرغداران نهاده‌ها را با تأخیر دریافت کنند.

وی یادآور می‌شود: البته در بحث تعیین قیمت‌ها، تنها موضوع نهاده‌ها مطرح نیست، بلکه هزینه‌های جانبی نظیر هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های دارو و همه موارد افزایش یافته است و همه تولیدات متأثر از این افزایش قیمت‌ها هستند.

وزارت جهاد کشاورزی نهاده را تأمین کند

علی اکبر کبیری، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان قزوین نیر در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از موضوعات مهم در بحث افزایش قیمت مرغ، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و عدم تخصیص نهاده‌های دولتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی به مرغداران است، بنابراین افزایش قیمت نهاده‌های دامی و در پی آن افزایش قیمت مرغ یک بحث کشوری است. در سراسر کشور قیمت هر کیلو گوشت مرغ بیش از ۲۸ هزار تومان است، اما ما به واسطه مدیریت سازمان صمت و نشستی که با مرغداران داشته‌ایم این کالا را حدود ۲ هزار تومان از برخی استان‌ها پایین‌تر عرضه می‌کنیم.

وی تاکید می‌کند: استان قزوین قطب تولید مرغ است ولی عمده دلایل افزایش قیمت این کالا، بحث عدم تخصیص نهاده‌های دامی به صورت صددرصداست که این امر باعث شده قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کند و موجب افزایش قیمت مرغ در کشور شود. با توجه به اینکه یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی بحث تأمین نهاده‌های دامی از جمله سویا و ذرت برای مرغداران است، لازم است پیگیری‌ها از سوی وزارتخانه مربوطه صورت گیرد.

این مسئول اضافه می‌کند: طبق بررسی‌های صورت گرفته اکنون حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد از نهاده‌های دامی در اختیار مرغداران استان قرار می‌گیرد و مرغداران ناچارند بیش از ۷۰ درصد از نهاده‌های موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. اگر بتوانیم نهاده‌های موردنیاز مرغداران را تأمین کنیم می‌توانیم تدابیری در بحث ثبات قیمت مرغ و یا حتی پایین آوردن نرخ بیندیشیم.

وی اظهار می‌کند: در حالت کلی این موضوع به ستاد تنظیم بازار، مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت ابلاغ شده که نهاده‌ها به اندازه مورد نیاز مرغداران وارد شود و از سوی دولت نیز حمایت‌های جدی از این بخش صورت گیرد.

نظر شما