شناسهٔ خبر: 43476583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جلال‌زاده در گفتگو با مهر:

سوء‌استفاده آمریکا از قدرت دلار/ در حوزه نظامی خودکفا هستیم

زهرا علیدادی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما تحریم‌ها در حوزه نظامی را تبدیل به فرصت کردیم و به همین دلیل، نیروهای مسلح با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به خودکفایی کامل رسیده‌اند.

صاحب‌خبر -

وحید جلال زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر اینکه هر فرد یا سازمانی که به عرضه، فروش و یا انتقال سلاح از مبدأ یا به مقصد ایران کمک کند، تحریم خواهد شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به توانمندی‌های بی نظیری در عرصه‌های مختلف به ویژه در صنعت تسلیحات نظامی دست یافته است.

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس به ما این تجربه را داد که برای دفاع از خودمان هیچ راهی بهتر از تکیه بر توانمندی‌های داخلی و اعتماد به جوانان خود نداریم و به همین دلیل پس از جنگ تحمیلی نسبت به تأمین تجهیزات دفاعی و نظامی اقدام کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در زمان جنگ حتی سیم خاردار نداشتیم اما امروز دارنده موشک‌های بالستیک هستیم و در واقع تحریم‌ها در حوزه نظامی را تبدیل به فرصت کردیم و باعث شد که نیروهای مسلح با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خودمان به خودکفایی برسند و ما در تأمین ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات نیروهای مسلح به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

جلال زاده گفت: ما صرفاً در زمینه ساخت برخی از هواپیماها و بالگردهای بسیار پیشرفته ممکن است فناوری کافی را نداشته باشیم که احتمالاً نیاز است از طریق خرید از سایر کشورها آن را تأمین کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران بیشتر نیازمندی‌های خود را در عرصه نظامی و دفاعی در داخل کشور تأمین می‌کند و صرفاً نیازمند خریداری هواپیما و بالگردهای بسیار پیشرفته است که طرف معامله ما به احتمال زیاد روسیه است که این کشور هم زیر بار تهدیدات و زورگویی‌های آمریکا نمی‌رود.

وی بیان کرد: البته جمهوری اسلامی ایران مشتری‌های بسیار خوبی هم در منطقه و خارج منطقه دارد که آماده هستند تا از کشور ما تسلیحات نظامی و دفاعی خریداری کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به یک جانبه گرایی عادت کرده‌اند، اظهار داشت: مطابق قواعد بین‌المللی باید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران لغو شود اما کشورهای غربی و به ویژه آمریکا فقط نقض عهد می‌کنند و توجهی به اجرای تعهدات خود ندارند.

وی یادآور شد: زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، نقض عهد آنان و کشورهای اروپایی عضو برجام شدت گرفت. چرا که آمریکا این کشورها را تهدید کرد که اگر با ایران معامله‌ای داشته باشند، تحریم خواهند شد.

جلال زاده تصریح کرد: تحریم‌هایی که در حال حاضر بر جمهوری اسلامی تحمیل شده، تحریم‌های آمریکاست نه تحریم‌های بین‌المللی؛ به این صورت که آمریکا از هژمونی و سلطه اقتصادی خود و قدرت دلار بر بازارهای جهانی سوء استفاده و کشورهای مختلف را محدود و تهدید می‌کند تا با ایران در ارتباط نباشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شده و وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل روحیه سلطه‌گری مقامات آمریکا، این مباحث را مطرح کرده است و این اظهارات بی‌اساس راه به جایی نمی‌برد.

نظر شما