شناسهٔ خبر: 43476452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با رکنا :

تا سفره حمایتی پهن می کنیم همه مردم می خواهند دورش بنشینند! / بن بست های امروز، حاصل نبود دولت الکترونیک

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند ماه پیش گفته شد که اگر دولت هزینه 4 میلیون تومانی بستری برای حدود 3 هزار بیمار را در جریان مدیریت کرونا ببیند، خواهد دانست که هزینه درمان بسیار کمرشکن است و می تواند با صرف هزینه ای کمتر از این، مردم را در معاش حمایت کند و از هزینه کرد آن در بخش های آی سی یو پیشگیری کند. یعنی دولت اگر امروز فکر کند که با این روند مهار کرونا، قرار است ماه آینده 4 هزار بستری حاد داشته باشد، می سنجد که امروز برای قرنطینه و اجرای فاصله گذاری اجتماعی هر هزینه ای منطقی است. این هزینه می تواند روزی 12 میلیارد تومانی باشد که صرف درمان بیماران حاد کرونایی می شود. اولین بار این فرض را رییس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت مطرح کرد. اما برخی از مسئولان منتقد آن هستند. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در این باره با رکنا گفت و گو کرد.

22703901-3d14-40c0-932b-8a8d8f8d74bd

همواره در پیشگیری ها ناتوان بودیم

قادری گفت : پرداخت کمک هزینه به اقشار مستضعف اقدامی کم هزینه نیست. ما به چه کسانی می توانیم با این پول یارانه پرداخت کنیم؟ اگر قرار بر پرداخت یارانه و مدیریت کرونا بود، باید مجموعه وسیعی را تحت پوشش قرار می دادیم که در حال حاضر چنین منابعی وجود ندارد. از آن سو یک واقعیت بد در کشور ما وجود دارد. ما همواره در پیشگیری ها ناتوان بودیم و سیستم بهداشتی ما سیستم بهداستی درمانگر بود. کرونا و شیوه مقابله ما با آن هم از این قاعده مستثنا نیست.

با کرونا مشابه موضوعات همیشگی رفتار کردیم

وی در ادامه بیان کرد : اصولا کشور ما کشوری درمان محور است نه پیشگیری محور. باید بپرسیم که قبل از کرونا چقدر از بخش درمان ما معطوف به بهداشت محیط بود و چه قدر آن مربوط به درمانگری؟ پاسخ مشخص است. رفتار ما با کرونا مشابه همان رفتارهای گذشته ما با موضوعات است. متاسفانه این اتفاقات می افتد و باز هم تکرار می شود.

تا سفره پهن می کنیم همه می خواهند بنشینند

عضو کمیسیون برنامه بودجه بیان کرد : ما باید ببینیم چه گروهایی باید مورد حمایت قرار بگیرند. معمولا وقتی سفره ای باز می شود همه خود را مشترک سفره می دانند. بسیاری از افرادی که نیازمند حمایت نیستند هم می خواهند صاحب سهمیه باشند.

با روش قهری نمی شود کاری کرد

قادری در پایان گفت : همچنان هم اگر از ظرفیت هایمان استفاده کنیم، می توانیم مدیریت بهتری داشته باشیم و تلفاتمان را کاهش دهیم. ما اگر بحث دولت الکترونیک و درمان الکترونیک را به صورت جدی اجرا کرده بودیم، امروز مشکلاتی را که با آن روبرو هستیم نداشتیم. اگر دولت کارهایی را انجام می داد که مراجعه الکترونیک ممکن می شد، خیلی از مراجعات امروز لازم نبود. اما امروز می خواهیم با روش های قهری و اجباری مردم را وادار به رعایت کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما