شناسهٔ خبر: 43476444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

انتقاد از شارلاتانیسم کرونایی| بعضی‌ها با سوءاستفاده از طب سنتی تجویز‌هایی می‌کنند که کاملاً زیان‌آور است

رئیس دانشگاه بقیة‌الله (عج) گفت: متأسفانه هر وقت یک پدیده بیماری یا یک بحران بیماری ایجاد می‌شود، شارلاتانیسم هم فعال می‌شود، یعنی اینکه یک نفر که هیچ‌گونه اطلاعی از تأثیر یک دارو ندارد و یک بیماری و تأثیرات منفی آن را نمی‌شناسد، فقط بر اساس حدس و گمان خودش یک دارویی را کاندید می‌کند و می‌گوید مؤثر است. کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره تکلیف مالکیت در آپارتمانها از حیث مشاع بودن یا اختصاصی بودن ملک توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
«حسن ابوالقاسمی» در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به خدمات کرونایی دانشگاه بقیه‌الله(عج)، گفت: روند درمان کرونا در این دانشگاه در دو بُعد تحقیقات و درمانی و پیشگیری در حال پیگیری است، ۳۰۰ پروژه تغریباً فعال در حوزه تحقیقات داریم که تعداد ۷۰ پروژه پایان یافته و مقالاتش به صورت ملی و بین‌المللی چاپ شده است، بقیه هم در حال انجام است و هدف ما در تحقیقات، پیداکردن بهترین روش درمانی است که برای مردم موثر است.

وی افزود: تجربه‌ای را از کرونا و خسارت‌هایی را که می‌گذارد کسب می‌کنیم، علائم آزمایشگاهی و رادیولوژیکی مهمی که دارد، در چه زمینه‌هایی ایجاد می‌شود و وضعیت ایمنولوژیک در مجموع، تحقیقات ما متمرکز براین موارد است.

هدف ما در بیمارستان بقیة‌الله (عج)، کاهش مرگ و میر است
ابوالقاسمی تأکید کرد: در روش‌های درمانی هدف ما در بیمارستان بقیة‌الله (عج)، کاهش مرگ و میر است، یعنی تقریباً همه امکانات دانشگاه و بیمارستان بسیج شده است، بخش‌های مختلفی را ایجاد کردیم، تعداد تخت‌های «آی، سی، یو» را به سه برابر افزایش دادیم، بخش‌های زیادی را ایجاد کردیم تا افرادی که نمی‌توانند در منزل درمان شوند در بیمارستان‌ما درمان شوند.

عمده اقدامات درمانی ما درمان‌های حمایتی است
رئیس دانشگاه بقیة‌الله (عج) ادامه داد: عمده اقدامات درمانی ما درمان‌های حمایتی است، ولی از آنجایی که اینجا دانشگاه است، پروژه‌های زیادی هم اجرا می‌شود که به صورت مطالعات بالینی است تا چه روش درمانی و چه دارویی بتواند در این رابطه موثر باشد.

وی اضافه کرد: تقریباً به نوعی اگر اکثر بیماران رضایت بدهند، بروی یکی از این مطالعات بالینی ما قرار دارند، تست کنیم تا ببینیم چه نوع روشی موثرتر است.

رئیس دانشگاه بقیة‌الله (عج) افزود: روش‌هایی که موثر بوده و برای خود ما ثابت شده و به ستاد ملی کرونا، چون با این ستاد هماهنگ هستیم، اطلاع رسانی کردیم و آن روش‌ها را به کار می‌گیریم، مثل پلاسما درمانی، روش‌های دیگری که برای داروهاست و کوک استروئید‌ها یکی از روش‌های دارویی است و ما تقریباً اولین جایی بودیم که این‌ها را به صورت مطالعات بالینی مطالعه کردیم و دیدیم اثر گذار است، استفاده می‌کنیم.

ابوالقاسمی تأکید کرد: گروه‌هایی را سامان دادیم که در بحث پیشگیری و پیگیری عوارض دراز مدت بیماری کرونا پیگیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه هر وقت یک پدیده بیماری یا یک بحران بیماری ایجاد می‌شود، شارلاتانیسم هم فعال می‌شود، یعنی اینکه یک نفر که هیچ‌گونه اطلاعی از تأثیر یک دارو ندارد و یک بیماری و تأثیرات منفی آن را نمی‌شناسد، فقط بر اساس حدس و گمان خودش یک دارویی را کاندید می‌کند و می‌گوید مؤثر است و دستگاه‌های مختلف را تحت فشار قرار می‌دهد به خصوص دارو خانه‌ها را که از این دارو استفاده کنند.

طبق دستور فرمانده کل سپاه تسلیم شارلاتانیسم نمی‌شویم
رئیس دانشگاه بقیة الله (عج) اظهار داشت: ما براساس دستوری که از فرمانده محترم سپاه داریم به هیچ وجه تسلیم شارلاتانیسم نمی‌شویم، بروی هر چیزی به شکل عالمانه کار می‌کنیم، حتی افرادی مدعی بودند که بعضی از دارو‌های دست ساز ما بدون طی روش‌های علمی و دانشگاهی موثر هستند، این دارو‌ها را بررسی کردیم و اگر دیدیم که از نظر مصرف انسانی، خسارتی برای انسان ندارد آن‌ها را مطالعات مورد بالینی قرار دادیم و استفاده کردیم.

وی ادامه داد:، ولی آن‌هایی که به ما فشار می‌آورند که یک دارویی را بزودی و بدون اینکه بروی اثربخشی آن صحبت کنیم اعلام و تجوبز می‌کنند به هیچ وجه تسلیم آن‌ها نمی‌شویم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: فکر می‌کنم یک فکری به حال این‌ها کنند، بعضی‌ها با سوءاستفاده از طب سنتی تجویز‌هایی را می‌کنند و راهکار‌هایی را به بیماران نشان می‌دهند که کاملاً، زیان آوراست وگاهی به مرگ و میر بیماران می‌انجامد، قرار بود طب سنتی موضوع حفظ و صحه و اصلاح سبک زندگی را پیگیری کند.

وی تأکید کرد: آن‌چه که ما امروز در طب سنتی پیگیریم، «حفظ و صحه» است، یعنی به سمتی برویم و ببینیم چطور انسان‌ها می‌توانند بیمار نشوند و به آن‌ها یاد دهیم تحرک داشته باشند و ورزش کنند، غذا‌های سالم استفاده کنند، چطور از چاقی پرهیز کنند، چطور عبادت کنند و سلامت معنوی خودشان راحفظ کنند، سلامت معنوی تأثیر بسزایی بر سلامت جسمانی دارد و در طب سنتی این موارد را باید ترویج کنیم، نه اینکه بیاییم بگوییم سرطان و ام اس را درمان می‌کنیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: هر وقت طب سنتی وارد حیطه‌ای شد که طب نوین برایش برنامه داد، جز خسارت چیز دیگری نداشته است، صد‌ها بیمار سرطانی و مزمن دیگر را می‌شناسم که از این داستان آسیب دیدند، بایستی طب سنتی در جهت توسعه دانش حفظ و صحه پیش برود، ما در علوم و معارف دینی هم مطالب با ارزشی داریم که تحت طب سنتی آن‌ها را استفاده کنیم، مثلاً معده محل خیلی از امراض است، چرا این احادیث را ترویج نکنیم.

رییس بیمارستان بقیة‌الله (عج) اظهار داشت: بروی افسردگی وبیماری‌های روانی که بر سلامت جسمانی تأثیر منفی دارد در بحث سلامت معنوی و روحانی کار و ترویج کنیم نه اینکه برای بیماری‌های شناخته شده که امروز درمان دارد و موثر است بیاییم بدون داشتن دانش بیماری‌ها نسخه بپیچیم.
 
انتهای پیام/

نظر شما