شناسهٔ خبر: 43476205 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روح الله گلستانی:

حدادی از سفره فقیر دوومیدانی خرج نکند

معصومه مومی‌وند

پیشکسوت دوومیدانی معتقد است احسان حدادی باید همچون بسیاری از ورزشکاران جهان برای خود اسپانسر بگیرد چون میزان بودجه فدراسیون دوومیدانی محدود است.

صاحب‌خبر -

روح‌الله گلستانی، در گفت‌وگو با ایسنا به وضعیت دوومیدانی ایران اشاره و بیان کرد: برای اداره دوومیدانی باید از خردجمعی استفاده شود و خودمحوری از بین برود. این رشته به دو چیز نیاز دارد؛ اول اینکه جایگاه‌ها مشخص شود و هر کسی در جایگاه خود قرار بگیرد، یعنی وقتی دوره قهرمانی کسی تمام می‌شود، سریع وارد سیستم آموزش نشود؛ من وقتی قهرمانی را کنار گذاشتم به یک باره که مربی نشدم بلکه ابتدا به صورت مبتدی و در سطح استان کار کردم و به تدریج با تربیت شاگردانم به اینجا رسیدم. فدراسیون قبلا خردمندان را به دلیل اینکه امکانات می‌خواستند، کنار گذاشت و قهرمانان را به سرعت وارد سیستم آموزش کرد که همین موضوع باعث از دست رفتن جایگاه‌های آسیایی ایران در دوهای نیمه استقامت و استقامت شد.  

او در ادامه افزود: موضوع دوم تامین مربیان و ورزشکاران است، یعنی کسانی که ارتقاء پیدا کرده‌اند دیگر نباید خودشان هزینه کنند بلکه باید مورد حمایت فدراسیون قرار بگیرند. اگر در گذشته نتیجه می‌گرفتیم به این دلیل بود که ورزشکاران سطح اول، دوم و سوم ایران حمایت شدند اما اکنون حمایت‌های فدراسیون کمتر شده است. آقای صیامی (رئیس فدراسیون) باید ضمن استفاده از خرد جمعی، ورزشکاران و مربیان را هم تامین کند. اگر این دو نکته را در نظر بگیریم، پیشرفت می‌کنیم در غیر این صورت شاهد افت بیش از پیش دوومیدانی خواهیم بود.  

این پیشکسوت دوومیدانی به نقش هیات‌های استانی در پیشرفت این رشته اشاره و بیان کرد: هیات‌های استانی بازوان فدراسیون هستند و نقش خیلی مهمی دارند، بنابراین باید فعال باشند اما خیلی از استان‌ها فعال نیستند و به جای آنکه از ورزشکاران و مربیان حمایت کنند، خودشان به عنوان مربی بدنسازی کار می‌کنند.  

عادلانه ورزشکاران را تامین نمی‌کنیم

گلستانی در پاسخ به این سوال که بودجه فدراسیون دوومیدانی به صورت عادلانه بین مربیان و ورزشکاران تقسیم می‌شود؟ گفت: به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد. اینجا نگاه می‌کنند که چه کسی شاگرد دارد اما این شاگرد داشتن به چه درد ایران می‌خورد؟ باید به این توجه کنند که چه کسی می‌تواند از بین شاگردانش قهرمان آسیا و جهان تربیت کند. ما بر اساس عدالت و ارزش‌ها مربیان و ورزشکاران را تامین نمی‌کنیم. معتقدم که باید پروژه ای کار کنیم یعنی ورزشکار درجه دو را به مربی بدهند و درجه یک تحویل بگیرند.  

او در مورد نگاه مسئولان ورزشی کشور به دوومیدانی مدعی شد: نگاه مسئوالان رده بالا به دوومیدانی مثبت نیست در حالی که پرمدال‌ترین رشته است. ما زمانی در آسیا صاحب سکو بودیم که به دوومیدانی بودجه تزریق شد، کار تجاری و بازرگانی راه انداختند و مربی و ورزشکاران را تامین کردند. در زمان آقای کفاشیان از هر ماده‌ای ۵۰ ورزشکار حمایت می‌شد اما اکنون به یک یا دو نفر کاهش پیدا کرده است در حالی که به نظرم باید ۱۰ نفر برتر هر ماده حمایت شوند.

نصف حدادی خرج دونده‌ها کنند، پنج طلای آسیا می‌گیریم

این پیشکسوت دوومیدانی به اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه فدراسیون به احسان حدادی اشاره و بیان کرد: نمی‌گویم خرج نکنند اما قول می‌دهم اگر نصف پولی که صرف پرتابی‌ها می‌شود به دوندگان استقامت و نیمه استقامت اختصاص داده شود، پنج طلای آسیا کسب می‌کنیم. با اینکه به دنبال طلای بازی‌های آسیایی هستیم اما به خاطر بی‌توجهی مدال‌هایمان در استقامت و نیمه استقامت را از دست داده‌ایم. رکوردهای پرتاب‌های دنیا را بررسی کنید آیا با وجود این رکوردها امید مدال المپیک برای ایران دارید؟ در آسیا کسب می‌کنیم پس این هزینه‌ها را برای ۱۰ ورزشکار دیگر هم خرج کنیم تا به جای یک طلا، ۱۰ طلای آسیا بگیریم.  

سفره دوومیدانی فقیر است، حدادی برای خودش اسپانسر بگیرد

گلستانی با اشاره به درمان خارپاشنه حدادی در آلمان گفت: افراد زیادی برای ایران افتخارآفرینی کرده‌اند اما چرا باید کسی مثل من بیمه نداشته باشد اما همه هزینه‌های یک ورزشکار دیگر را فدراسیون تقبل کند؟ مگر ما هم برای دوومیدانی افتخار کسب نکرده‌ایم؟ آقای حدادی باید یک اسپانسر قوی برای خودش پیدا کند و از سفر دوومیدانی چیزی نخواهد چون فدراسیون و سایر ورزشکاران دوومیدانی فقیر هستند. سفره این رشته چیزی ندارد و بی‌عدالتی است که برای هر مشکلی از آن استفاده کند. حدادی ورزشکار بزرگی است و باید مثل سایر ورزشکاران بزرگ دنیا اسپانسر بگیرد.  

این پیشکسوت در پایان به تلاش برای برگزاری مسابقاتی تحت عنوان مسابقات دوی استقامت اشاره کرد و گفت: این مسابقه برای استعدادیابی و پشتوانه سازی است، ضمن اینکه از ورزشکاران بزرگ هم دعوت می‌کنیم. شروع کار از خرمشهر و با همکاری آقای غلامرضا خنفری، رئیس هیات خوزستان است اما امیدوارم که فدراسیون و هیات‌های دیگر هم حمایت کنند.  

 انتهای پیام 

نظر شما