شناسهٔ خبر: 43476107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد:

اداره غله مشکلی برای تامین آرد ندارد

مریم فرشچی

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: تعطیلی واحدها پیش از زمانی که سامانه سهمیه آرد باز شود، صحت داشت اما در حال حاضر تعطیلی نانوایی‌ها توجیهی ندارد و اکثر واحدهای تعطیل‌شده سطح شهر به‌ دلیل نداشتن پروانه نمی‌توانند آرد خود را از شبکه تهیه کنند و دلیل تعطیلی آن‌ها همین موضوع است. 

صاحب‌خبر -

مصطفی کشتگر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تعطیلی برخی واحدهای نانوایی اظهار کرد: در 10روز گذشته آرد به یکباره گران شد و برای نانوایان صرفه اقتصادی نداشت که آرد را با قیمت آزاد خریداری کنند اما نان را به قیمت مصوب بفروشند.

وی افزود: از طرفی هر ساله آرد برخی از واحدهای آزادپز سطح شهر کم بود و کفاف پخت روزانه آن‌ها را نمی‌داد، در نتیجه آن‌ها آرد را به صورت آزاد از کارخانجات تهیه می‌کردند تا بتوانند ساعت کار خود را افزایش دهند و مشکل کمبود آرد نداشته‌ باشند اما امسال به‌ دلیل افزایش قیمت این واحدها شوکه شدند و انتظار چنین اتفاقی را نداشتند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در خصوص رفع مشکل کمبود آرد نانوایان گفت: خوشبختانه در چنین موقعیتی سامانه سهیمه آرد نانوایان پنج روز زودتر باز شد و نانوایان توانستند زودتر از موعد پیشین آرد واحد صنفی خود را تهیه کنند.

کشتگر با اشاره به عدم تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل کمبود آرد تصریح کرد: تعطیلی واحدها پیش از زمانی که سامانه سهمیه آرد باز شود، صحت داشت اما در حال حاضر تعطیلی نانوایی‌ها توجیهی ندارد و اکثر واحدهای تعطیل‌شده سطح شهر به‌ دلیل نداشتن پروانه نمی‌توانند آرد خود را از شبکه تهیه کنند و دلیل تعطیلی آن‌ها همین موضوع است. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ واحد صنفی پروانه‌داری نباید بسته‌ باشد، البته مشکل تنها به صورت مقطعی حل شده‌ و نیاز است تا به‌ طور کامل به حل مشکل بپردازیم.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در خصوص لزوم افزایش قیمت نان عنوان کرد: ما خواهان افزایش نرخ هستیم و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. با وجود هزینه‌هایی که هر واحد صنفی تولید نان دارد، ادامه راه با نرخ‌های کنونی واقعا سخت شده‌ است.  در حال حاضر تمامی اقلام نان از 30 تا 100 درصد گران شده‌ و شاطر نانوایی در این شرایط حتی حداقل مزد را نمی‌گیرد.

کشتگر ادامه‌ داد: هرچه افزایش نرخ به تعویق بیفتد، امکان وقوع تخلفات بیش‌تر می‌شود و کیفیت نان خود به خود کاهش می‎یابد و اگر هرساله نرخ مصوبی به نرخ نان اضافه شود، شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم‌ بود.

وی بیان کرد: اداره غله اعلام کرده که برای تامین آرد مشکلی وجود ندارد و طبق دستور فرماندار قرار است بازرسی‌هایی از واحدهای صنفی نانوایی صورت بگیرد تا واحدهایی که کار خود را به‌ درستی انجام می‌دهند تشویق شده و یا واحدهایی که نیاز به سهمیه آرد بیش‌تری دارند، سهمیه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته‌ شود. همچنین در واحدهایی که به هر دلیل تخلف در آن‌ها رخ می‌دهد، کسر سهمیه و یا حذف سهمیه می‌شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد اضافه‌ کرد: واحدهای زیادی مشکل داشته و یا تقاضا دارند که تولیدات بیش‌تری داشته‌ باشند که این خواسته منطقی‌ بوده اما حل این مشکلات نیازمند زمان است.

انتهای پیام

نظر شما