شناسهٔ خبر: 43476042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در خراسان شمالی:

مادران مبتلا به کرونا در معرض خطر زایمان زودرس و سزارین قرار دارند

اعظم قهرمانی

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده و مدارس معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: مادران مبتلا به کرونا خصوصا گروهی که دچار پنومونی می شوند در معرض خطر زایمان زودرس و سزارین، بیشتر قرار می گیرند.

صاحب‌خبر -

دکتر مریم پورآدینه در گفت و گو با ایسنا، درخصوص سلامت باروری زنان در دوران همه گیری کووید ۱۹ اظهار کرد: هنوز مدت زیادی از شناخت این ویروس نگذشته و شواهد علمی در رابطه با تاثیر آن بر سلامت باروری بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه بیماری کووید -۱۹ خطر عوارض بارداری را بیشتر می کند، افزود: مادران مبتلا شده خصوصا گروهی که دچار پنومونی می شوند در معرض خطر زایمان زودرس (قبل از ۳۷ بارداری) و سزارین، بیشتر قرار می گیرند بنابراین زنان باردار از اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ استفاده کنند و علائم احتمالی از جمله لرز، تب، سرفه یا مشکل در تنفس را به ارائه دهنده خدمات درمانی گزارش دهند.

پورآدینه خاطرنشان کرد: اگرچه باید تعداد دفعات رفت و آمد برای زنان باردار کاهش یابد، اما برای داشتن بارداری سالم و کم خطر باید حداقل مراقبت های دوره ای انجام شود.

وی در ادامه عنوان کرد: زمان این مراقبت ها در مادران بارداری که ریسک کم داشته و عوامل خطری آن ها را تهدید نمی کند به این شرح است که در مناطق قرمز  چهار نوبت، به ترتیب در هفته های ۶-۱۰ و ۳۰-۲۸ و ۳۴ – ۳۱ و ۳۷، در مناطق سفید ۵ نوبت، به ترتیب در هفته های ۶ -۱۰ و ۲۰ – ۱۶ و ۳۰ – ۲۸ و ۳۴ – ۳۱ و ۳۷.

پورآدینه تاکید کرد: برای مادرانی که شرایط خطرسازی برای آن ها وجود دارد مانند افراد مبتلا به بیماری های مزمن تحت درمان، افرادی که سابقه عوارض بارداری و زایمان در بارداری قبلی را داشتند، مصرف کنندگان مواد مخدر و ...، انجام مراقبت های دوره ای در مراکز درمانی بر اساس دستورالعمل های سلامت مادران با حفظ شرایط فاصله فیزیکی، ضوابط بهداشتی، حضور بر اساس نوبت دهی و عدم باقی ماندن در مراکز با حجم بالای مراجعین، الزامی است.

وی با اشاره به اینکه صرف بارداری نیاز به بررسی از نظر کووید نیست، گفت: زنان باردار در صورتی نیاز به انجام تست دارند که بنابر تشخیص پزشک، علائم بالینی مرتبط با کووید داشته و یا در تماس نزدیک با فرد مبتلا بوده باشند.

پورآدینه بیان کرد: ابتلا به کووید-۱۹ به خودی خود دلیل سزارین در بارداری نیست؛ سزارین تنها در صورت تایید پزشک مختصص انجام می شود.

وی اظهارکرد: زایمان طبیعی و سزارین در افراد مبتلای بدون علامت با شرایط خاص مامایی و پزشکی کاندید برای ختم بارداری، بدلیل ابتلای بدون علامت به تعویق نمی افتد ولی حتما بایستی در بیمارستانی با امکانات مناسب انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما