شناسهٔ خبر: 43476036 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح کرد

ضرورت اقدام حاکمیتی برای دورکاری حداکثری و ممنوعیت سفرهای غیرضروری

عرفان حاجی‌پروانه

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اقدام حاکمیتی نسبت به دورکاری حداکثری در شهر تهران و ممنوعیت‌ سفرهای غیرضرور تاکید کرد و از نامه در دست انتشار فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای کم کردن آلاینده‌های کلانشهرها سخن به میان آورد.

صاحب‌خبر -

سمیه رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و جان باختن تعداد زیادی از هموطنان گفت: دورکاری در تهران با توجه به شرایط کرونایی وخیم و آلودگی هوا یکی از تصمیمات و تدابیری است که باید اتخاذ شود. آلودگی هوا که هر ساله با شروع فصل سرد سال اوج می‌گیرد، خود علتی کافی برای این است که بعضی کارمندان تا حد امکان دورکار شوند چه رسد به این‌که ویروسی مثل کرونا با آلودگی هوا همزمان شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفت‌وگوهایش با متخصصان آلودگی هوا، بیولوژیست‌ها و پزشکان اظهار کرد: چندی پیش از مشاورانم خواستم که مقالات مربوط به ویروس کرونا و آلودگی هوا را تجمیع کنند و گزارش بدهند. طبق برآورد ما به قطعیت نمی‌توان گفت که آلودگی هوا به انتشار ویروس کرونا صد در صد تاثیر می‌گذارد، اما هرگز نمی‌توان نفی کرد که تاثیری در کار نخواهد بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تحقیقات نشان‌دهنده تاثیر ۵۰ درصدی آلودگی هوا بر ویروس کرونا است، اظهار کرد: این رقم تخمین کمی نیست، به اذعان کارشناسان آلودگی هوا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون امکان جابه‌جایی ویروس کرونا را دارند. اگر بخواهیم همین فرض را مبنا قرار دهیم لازم است که بی‌شک تصمیماتی در این زمینه بگیریم. احتمالا در اثر آلودگی هوا تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر خواهد شد.

رفیعی از نامه‌ منتشر نشده فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به وزرای نیرو و نفت برای اتخاذ تدابیری نسبت به آلودگی هوا خبر داد و گفت: امسال حتما باید تدابیر اساسی در مورد آلودگی هوا اتخاذ شود و قوای سه گانه پشت این تصمیمات بایستند. امسال نمی‌توانیم از مردم بخواهیم که با خودروی تک سرنشین بیرون نیایند، چرا که عملا خدماتی در اختیار آنها قرار نداده‌ایم. مهمترین راه ممکن اتخاذ تدابیر برای منابع ثابت آلاینده کلانشهرها مخصوصا تهران، اصفهان و اراک است.

وی تاکید کرد: آمار آلایندگی منابع ثابت این سه شهر تا حدودی مشخص است پس می‌توان به صورت ضرب‌الاجلی تصمیماتی گرفت تا هرچه سریع‌تر حجم آلاینده‌ها کم شود. فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به محض انتشار نامه به وزارتخانه‌های نیرو و نفت آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی محیط زیست در مورد سفرهای غیرضروری اظهار کرد: خود سفر می‌تواند منجر به نقل و انتقال ویروس از مبدایی به مقصدی باشد. دولت و رسانه‌ها مخصوصا صداوسیما باید آگاهی‌ بخشی بیشتری نسبت به این امر کنند. از آنجا که مشارکت قابل توجهی در این زمینه وجود ندارد باید نسبت به تدابیر حاکمیتی اقدام کرد. نیاز است که در برهه‌هایی حتما جلوی سفرهای غیرضرور و تفریحی گرفته شود. دولت باید جدا نسبت به ممنوع کردن این سفرها اقدام کند.

انتهای پیام

نظر شما