شناسهٔ خبر: 43476034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیماران دیابتی از انسولین قدیمی استفاده کنند

مشهد- ایرنا- مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران دیابتی نگران تامین انسولین قلمی نباشند و تا رفع مشکل کمبود این نوع دارو به طور موقت از انسولین‌های قدیمی استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر علی روحبخش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نوع قدیمی ویال انسولین اکنون در داروخانه‌ها موجود است و بیماران دیابتی منتظر نمانند و با مشورت پزشک خود از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: هم‌اینک تامین "انسولین قلمی" یا نوع جدید انسولین با کمبودهایی در خراسان رضوی رو به روست اما نوع قدیم آن که از نظر کارایی فرقی با نوع جدید ندارد و با سرنگ تزریق می‌شود در دسترس بیماران قرار دارد.
مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی سالهای اخیر بیماران دیابتی به جای انسولین قدیمی که با سرنگ تزریق می‌شود از انسولین قلمی تولید کشورهای دانمارک و فرانسه استفاده می‌کنند که این نوع انسولین نیاز به سرنگ ندارد و استفاده از آن آسانتر و  با درد کمتری همراه است.
وی نیاز انسولین قلمی برای بیماران دیابتی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در خراسان رضوی بین ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار عدد در ماه اعلام و بیان کرد: در شرایط کنونی پاسخگوی نیاز مردم بابت این نوع از انسولین نیستیم و برای رفع کمبودها مکاتباتی با معاونت غذا و دارو داشته‌ایم.
دکتر روحبخش افزود: ویال انسولین قدیمی تولید داخل به دو نوع "رگولار و ان.پی.اچ" تقسیم بندی می‌شود و بیمارانی که تاکنون از انسولین قلمی استفاده می کردند، برای استفاده از انسولین قدیمی باید با پزشک متخصص خود برای تنظیم دوز آن مشورت کنند.

افزون بر هزار داروخانه در استان خراسان رضوی دایر است. ۶۵۰ داروخانه از این تعداد زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند. 

نظر شما