شناسهٔ خبر: 43475836 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از برزیل و شیلی و آلمان تا سیرالئون و پاپوآگینه‌نو

حریفان دوستانه تیم ملی این‌گونه تعیین می‌شوند

تیم ملی فوتبال ایران قرار است به زودی بازی‌های دوستانه جدیدی را تجربه کند.

صاحب‌خبر -

عرفان حاج‌بابایی: تیم ملی ایران بالاخره توانست با سرمربی جدیدش استارت بزند. استارتی که مطابق انتظار از یک بازی دوستانه آغاز شد و تیم ملی فوتبال ایران توانست در تقابل با ازبکستان، حریفی سنتی که همیشه یکی از رقبای تدارکاتی ما بوده، به برتری برسد. تیم ملی پس از بازی در تاشکند، راهی ترکیه شد تا در دومین دیدار دوستانه خود با هدایت اسکوچیچ، به مصاف تیم ملی مالی برود. دیداری که کرونا آن را به محاق برد. پس از لغو این مسابقه، حالا خبر از برگزاری دو دیدار تدارکاتی جدید است. دیدار با دو تیم سنگال و بوسنی که احتمالا در آینده ای نزدیک برای تیم ملی برنامه ریزی خواهند شد.

تاریخ بعدی «فیفادی» از تاریخ 11 تا 19 نوامبر یعنی 21 تا 29 آبان است. اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران در این خصوص گفت: «بازی مقابل بوسنی هنوز رسمی نشده ولی احتمال دارد ما با بوسنی در ماه آبان بازی کنیم.»

بوسنی در آن فیفادی باید در لیگ ملت‌های اروپا مقابل هلند و ایتالیا بازی کند. به نظر می‌رسد دیدار تیم ملی ایران و تیم ملی بوسنی پیش از این دو دیدار لیگ ملت‌های اروپا در تاریخ 12 نوامبر (22 آبان) برگزار شود.

به همین مناسبت مروری داشته ایم بر بازی های دوستانه ای که تیم ملی طی سالیان اخیر برگزار کرده و این که چه عواملی باعث شده تا ایران به سراغ چنین حریفانی برود.

رقبای مورد علاقه کی‌روش؛ تحریم یا پاداش؟

تیم ملی ایران طی سالیان اخیر که کارلوس کی روش را روی نیمکت خود داشت، بازی های دوستانه زیادی را تجربه کرد. بازی هایی که بعضا بازی های ارزشمند و مهمی بودند و ما حریفانی جدی را در مقابل خود دیدیم و گاهی هم مقابل تیم هایی قرار گرفتیم که حرف خاصی در دنیای فوتبال نداشتند و فشار چندانی به ایران وارد نکردند و اکثرا ایران توانست به راحتی از سد آن ها عبور کند.

منتقدان کارلوس کی روش قویا بر این باور بودند که او از قصد و با برنامه قبلی و به کمک عوامل اجرایی خود حریفانی متوسط و ضعیف را برای رویارویی تدارک می بیند تا با کسب پیروزی در این دیدارها، آمار خود به عنوان سرمربی تیم ملی را بهبود ببخشد و به استناد این پیروزی ها، مطابق قراردادش از فدراسیون فوتبال پاداش دریافت کند.

با این حال حامیان کی روش با این نظر مخالف بودند و معتقد بودند که کی روش در درجه اول چاره ای جز پذیرش چنین تیپ حریفانی ندارد. چرا که به دلیل تحریم های ظالمانه کشورهای غربی علیه ایران، بسیاری از کشورها حاضر نیستند که رنج سفر به ایران و یا انجام هماهنگی برای برگزاری بازی با ایران را به جان بخرند. همچنین مشکلات مالی فدراسیون فوتبال و عدم توانایی در ترتیب دادن بازی های دوستانه با تیم های بزرگ، سایر ادله ای بودند که دوستداران کی روش در حمایت از او مطرح می کردند.

همچنین بعضی دیگر معتقدند بودند که کی روش با انتخاب حریفانی نسبتا ساده برای تیم ملی، به دنبال این است که بتواند تاکتیک ها و برنامه های خود را به خوبی در زمین پیاده کند تا بازیکنانش برای دیدارهای بزرگ آماده شوند و به کمک این بازی های دوستانه، به درک بالایی از خواسته های سرمربی برسند.

ایران تحت هدایت کی روش پیش از دو جام جهانی 2014 و 2018 با تیم های گینه، بلاروس، مونته نگرو، آنگولا، ترینیدادوتوباگو، توگو، روسیه، پاناما، ونزوئلا، سیرالئون، تونس، الجزایر، ترکیه و لیتوانی بازی دوستانه برگزار کرد که حاصل این 14 بازی، 7 برد، 4 تساوی و 3 باخت بود.

تیم ملی فوتبال ایران همچنین پیش از دو جام ملت های 2015 و 2019 با سرمربیگری کارلوس کی روش، با تیم های کره جنوبی، عراق، ازبکستان، بولیوی، ترینیدادوتوباگو، ونزوئلا، فلسطین و قطر بازی کرد که دستاوردش 6 برد و 2 مساوی بود.

پربیننده ترین اخبار سرویس ورزشی:

اطلاعات باورنکردنی درباره مربی جدید استقلال

عکس هنری مهدی طارمی

مصاحبه جنجالی علی پروین علیه فرهاد مجیدی/عکس

حریفانی که روی نقشه نمی‌دانستیم کجا هستند

ایران طی سالیان اخیر با هر سیاست و رویکردی که سرمربیانش داشتند، دیدارهای دوستانه عجیبی را هم تجربه کرده است. دیدارهای دوستانه ای که رقبای ما تیم هایی بودند که بسیاری از فوتبال دوستان احتمالا پیش از آن نام آن کشور را نشنیده بودند و یا نمی دانستند که این کشورها در کجای پهنه این کره خاکی قرار دارند.

به عنوان مثال، تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ 12 تیر 1386 با هدایت امیر قلعه نویی، در استادیوم آزادی به مصاف تیم جاماییکا(از قاره آمریکای شمالی) رفت و با نتیجه 8-1 به برتری رسید.

یا در زمان حضور علی دایی روی نیمکت تیم ملی، ایران در 5 خرداد 1387 با نتیجه 3-2 تیم زامبیا(از قاره آفریقا) را از مقابل برداشت.

کنیا و بوتساوانا هم دو حریف آفریقایی دیگر تیم ملی در اواخر دهه هشتاد بودند که ایران در مقابل کنیا با هدایت علی دایی با یک گل به برتری رسید و دومین حریف هم در شرایطی که افشین قطبی سرمربی تیم ملی بود، توانست مقابل ایران به تساوی 1-1 برسد.

در دوران هشت ساله حضور کارلوس کی روش در تیم ملی هم ایران کم به مصاف حریفان عجیب و غریب نرفته است. ماداگاسکار(از قاره آفریقا)، گینه(از قاره آفریقا)، پاپوآگینه‌نو(از قاره اقیانوسیه)، مونته نگرو(از قاره اروپا) و سیرالئون(از قاره آفریقا) ناآشناترین حریفانی بودند که از سال 1390 تا پایان دوران حضور کی روش در ایران مقابل تیم ملی صف آرایی کردند و به جز گینه که طعم پیروزی مقابل ایران را چشید، بقیه تن به شکست دادند.

حریفان سیاسی؛ از سوریه و ونزوئلا تا برزیل

تیم ملی فوتبال ایران طی سالیان اخیر به مصاف تیم هایی رفته است که پیش از آنکه جنبه فنی و فوتبالی در آن مهم باشد، روابط خوب دیپلماتیک و سیاسی در رقم خوردن آن بازی ها نقش داشته است.

به عنوان مثال تیم ملی فوتبال ایران از آغاز دهه 80 به این سو، در قالب مسابقه دوستانه و یا تورنمنتی به نام مسابقات غرب آسیا، 5 بار به مصاف تیم ملی سوریه رفته که آخرین آن، در خرداد 1398 و با هدایت مارک ویلموتس بود. همچنین ایران طی سالیان اخیر، دو بار(1393 و 1395) با تیم ملی عراق و دو بار هم(1396 و 1397) با تیم ملی ونزوئلا دیدار کرده که طبعا روابط مطلوب ایران با این دو کشور، در هماهنگی نسبتا آسان این بازی ها بی تاثیر نبوده.

یکی از بزرگترین و جذاب ترین بازی های دوستانه تیم ملی که در سال 1389 و به میزبانی شهر ابوظبی بین ایران و برزیل برگزار شد هم رگه هایی از مسائل سیاسی را در خود جای داده بود.در آن مسابقه مدیرانی نظیر علی سعیدلو و محمد علی‌آبادی در ورزشگاه حضور داشتند. سعیدلو که در آن زمان معاون رییس جمهور وقت و رییس سازمان تربیت بدنی بود، پس از بازی در اظهاراتش گفت:« جا دارد از مسئولانی که زمینه برگزاری این بازی را فراهم کردند تشکر کنم. هدف اصلی ما در ورزش برقراری تعامل و توسعه و گسترش روابط با کشورهای مختلف است که برگزاری دیدارهایی مانند دیدار با برزیل به ما کمک می کند که به هدفمان دست پیدا کنیم.»

همچنین مانو منس، سرمربی وقت تیم ملی برزیل هم پس از آن دیدار گفت:«  من به آنچه مسائل سیاسی بین روسای دو کشور ایران و برزیل عنوان شده است، کاری ندارم و فقط به فوتبال و زیبایی‌های آن فکر می‌کنم. ما حتی آمادگی دیدار با تیم ایران در تهران یا برازیلیا را داریم.»

صحبت های فوق چه از سوی رییس اسبق سازمان تربیت بدنی ایران و چه از سوی سرمربی اسبق تیم ملی برزیل نشان می دهد که اراده سیاسی بین سران دو کشور در سطحی فراتر از فدراسیون های فوتبال، در برگزاری این مسابقه که بازی خداحافظی کریم باقری هم به حساب می آمد، نقشی کلیدی داشته است.

در حال حاضر هم بازی دوستانه ایران و سنگال که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، بر پایه روابط سیاسی دو کشور در حال شکل گیری است.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، در تاریخ 27 مهرماه 1399 محمدرضا دهشیری سفیر ایران در سنگال در گفت‌وگو با وزیر ورزش این کشور، صحبت‌هایی درباره سازماندهی پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک بین ایران و سنگال در سال 2021 انجام و پیشنهاد برگزاری دیدار دوستانه میان تیم‌های ملی فوتبال دو کشور را داد. وزیر ورزش سنگال هم در این دیدار، روابط دیپلماتیک و اقتصادی عالی دو کشور را ستود و گفت که افتخار می‌کند با ایران برای سازماندهی  برای جشن پنجاهمین سال آغاز روابط بین دو کشور همکاری کند. دو طرف همچنین متعهد شدند روی تقویت ارتقای مبادلات تجربی و اطلاعات بین دو کشور در زمینه ورزش و نیز دیپلماسی علمی و ورزشی کار کنند. آنها همچنین ورزش را عاملی برای تعمیق روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور دانستند.

با این تیم های بزرگ هم بازی کرده‌ایم

علاوه بر دیدار دوستانه مقابل برزیل که با نتیجه 3-0 به سود سلسائو خاتمه یافت و شرح آن در بالا آمد، تیم ملی فوتبال ایران در دو دهه اخیر بازی های دوستانه با کیفیت و خوبی را هم برگزار کرده است.

تیم ملی ایران در سال 1381 و 1383 با مربیگری برانکو ایوانکوویچ به مصاف تیم ملی اوکراین و آلمان رفت. ایران توانست در شهر کیف، اوکراین را با یک گل شکست دهد و در مقابل ژرمن ها هم در استادیوم آزادی و در مسابقه ای که به یاد کشته شدگان و بازماندگان زلزله مهیب بم برگزار شد، با نتیجه 2-0 تن به شکست داد. همچنین تیم های کرواسی و مکزیک هم دیگر حریفان مهم تدارکاتی ایران در دهه 80 بودند.

ایران با هدایت کارلوس کی روش هم در چند مقطع،دیدارهای تدارکاتی خوبی را پشت سر گذاشت. یوزپلنگان پارسی در فروردین ماه 1394 طی دو بازی به مصاف تیم های شیلی و سوئد رفتند که در اولی با دو گل پیروز شدند و بعد مقابل یاران زلاتان با نتیجه 3-1 تن به شکست دادند.

همچنین تیم های تونس،الجزایر و ترکیه هم سه حریف نسبتا جدی ای بودند که ایران قبل از جام جهانی 2018 به مصاف آن ها رفت.

در بین تیم های مطرح آسیایی هم ایران در زمان کارلوس کی روش با تیم های کره جنوبی، ژاپن و قطر دیدار کرد و در دوران کوتاه حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی، ایران یک بار دیگر طعم بازی دوستانه با کره را این بار در خاک حریف چشید و پس از آن برای مدتی طولانی، خبری از محک های تدارکاتی برای تیم ملی نبود.

254 251

نظر شما