شناسهٔ خبر: 43475601 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اسامی نمایندگان غیرفعال در رای گیری های مجلس منتشر می شود

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس یازدهم جزئیات جدید از محتوای طرح شفافیت آرای نمایندگان ارائه داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 جواد کریمی قدوسی در تشریح جزئیات طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: در راستای اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس که ناظر بر شفاف سازی آرا و مذاکرات کمیسیون ها است طرحی تهیه شده که توسط  176 نفر از نمایندگان به امضاء رسیده و به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس واصل شده است.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون آیین نامه  پس از برگزاری چند جلسه به منظور بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در نهایت به کلیات آن رای دادند سپس کار گروهی به منظور برگزاری جلسات کارشناسی به ریاست اینجانب تشکیل شد.

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی عنوان کرد: سه جلسه منظم با حضور تعدادی از اعضا کمیسیون،مرکز پژوهش ها، معاونت قوانین، معاونت نظارت و چند موسسه دیگر برگزار و نظرات آن ها اخذ شد.

تا 2 هفته آینده سرنوشت طرح شفافیت آرا نمایندگان مشخص می شود

کریمی قدوسی افزود: در کارگروه ابعاد مختلف طرح شفافیت آرای نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت که  پس از جمع بندی در دستور کار کمیسیون آیین نامه قرار دادیم.

وی ابراز کرد: با توجه به تصویب کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی کارگروه  وارد بررسی جزئیات این طرح شد و تاکنون یک جلسه برگزار شده، با برگزاری دو الی سه جلسه دیگر تا دو هفته دیگر سرنوشت این طرح مشخص و برای بررسی به صحن ارجاع خواهد شد.

آرای نمایندگان در بررسی طرح ها و لوایح رسانه ای می شود

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه مجلس در خصوص تغییرات طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: اولین مورد اعلام نتایج رای گیری و  آرای نمایندگان در بررسی طرح ها و لوایح است بر این اساس اسامی نمایندگانی که رای موافق، مخالف و ممتنع دادند همان روز توسط سامانه اطلاع رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس رسانه ها و عموم مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از آنجا که در قانون پیش بینی شده که جلسات غیرعلنی می تواند مصوبات غیر علنی داشته باشد در اصلاحات چنین موضوعی پیش بینی شد تا در صورت نیاز نمایندگان پیشنهاد آرا غیر شفاف داده و در صورت تصویب رای گیری به صورت غیر شفاف انجام شود.

اسامی نمایندگان غیرفعال در رای گیری های مجلس منتشر می شود      

کریمی قدوسی یکی دیگر از تغییرات طرح شفافیت آرای نمایندگان را شفافیت در رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی اعلام کرد و افزود: این موضوع دارای نظرات موافق و مخالف بود اما به طور کلی آرا در صحن شفاف می شود و نتایج رای گیری در اختیار عمومی مردم قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: اسامی نمایندگانی که در رای گیری مشارکت نمی کنند منتشر می شود که تاثیر مثبتی بر کارآمدی صحن مجلس خواهد داشت.

مذاکرات کمیسیون ها از پایگاه اطلاع رسانی مجلس پخش می شود 

عضو کمسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس یکی دیگر از تغییرات  طرح شفافیت آرای نمایندگان شفافیت مذاکرات در کمیسیون ها دانست و بیان کرد: کمیسیون ها اساس کار کارشناسی در طرح ها، لوایح، تحقیق و تفحص و  بسیاری از مسائل هستند اما تاکنون مذاکرات، عملکرد، برگزاری جلسات آن ها شفاف نبوده لذا در طرح پیشنهاد شده که دستور کار کمیسیون ها یک هفته قبل به اطلاع مردم برسد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر کمیسیون امنیت ملی سوال از وزیر امور خارجه درباره تحریم ها یا مسائل برجام داشته باشد مردم می توانند در آن ساعت از طریق پایگاه اطلاع رسانی مجلس وارد کمیسیون امنیت شده و به مذاکرات گوش دهند.

کریمی قدوسی عنوان کرد:در طرح شفافیت آرای نمایندگان همه اعضای کمیسیون ها در یک روز حق اظهار نظر دارند و می تواند هرکدام سه دقیقه صحبت کنند در این صورت به همه وقت می رسد.

مشروح مذاکرات کمیسیون ها مانند مشروح مذاکرات مجلس بعد از یک ماه چاپ می‌شود

وی افزود: با این کار در یک روز 290 نماینده در موضوعات تخصصی کمیسیون مطبوعشان نظر خواهند داد و پس از  انتشار مشروح مذاکرات مردم نظرات کارشناسی نمایندگانشان ارزیابی خواهند کرد.

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس از انتشار اطلاعات میزان حضور، غیبت های موجه وغیر موجه، مرخصی نمایندگان خبر داد و تصریح کرد: مذاکرات کمیسیون ها مانند مذاکرات مجلس حداکثر بعد از یک ماه چاپ می شود و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: تحقق شفافیت در کار آمدی مجلس وکمیسیون ها ،نظم حاکم،نقش نمایندگان،ارتباط با بدنه های کارشناسی تاثیرگذاری چشمگیر خواهد داشت که این مواد در طرح شفافیت آرای نمایندگان گنجانده شده که در دستور کمیسیون آیین نامه قرار گرفته و به زودی به صحن مجلس خواهد آمد.

کریمی قدوسی درباره انتقادات برخی نمایندگان به عدم شفافیت رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی، گفت: در طرح شفافیت آرا نمایندگان، تعیین شده تا حتی آرایی که روی برگه رای نوشته می شود نیز شفاف شود، که از جمله این آرا که روی برگه نوشته می شود، می توان به رای اعتماد وزرای پیشنهادی اشاره کرد. 

آرای نمایندگان در رای اعتماد به وزرا باید شفاف باشد 

وی ادامه داد: علت مخالفت نمایندگان با شفافیت رای اعتماد به وزرا  این بود که اگر رای آن ها  شفاف باشد و  آن وزیر فردا رای بیاورد در صورتی که به وی رای نداده باشیم برای حل مشکلات شهرستان حوزه انتخابیه همکاری نمی کند. در مقابل این استدلال وجود داشت نماینده ای که رای خود را شفاف می کند ممکن است از قدرت بیشتری در پیگیری مشکلات مردم در آن وزارتخانه برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در صورت طرح چنین موضوعی ممکن است از آن اشکال بگیرند و به شفافیت آرا رای ندهند در حالی که در همان رای اعتماد به کابینه می بینیم عده ای موافق و مخالف صحبت می کنند و رای نمایندگان به صورت علنی مشخص می شود که طبیعی است. اما اصرار بر این است جز در مسائل امنیتی در همه موضوعات مانند رای اعتماد به کابینه  دولت شاهد شفافیت باشیم. 

کریمی قدوسی تاکید کرد:رای گیری ها باید به صورت شفاف باشد و در این چند دوره رای خودم را شفاف کردم به صراحت گفتم به کدام یک ار وزرا رای دادم  و به مابقی رای ندادم.

وی با بیان این که طرح شفافیت آرا  باعث تقویت جایگاه مجلس می شود خاطرنشان کرد: اگر وزیری رای نیاورد دیگر مخالفت نمایندگان پای حساب گروکشی،کینه،انتقام نمی گذارند.

 

نظر شما