شناسهٔ خبر: 43475523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

تاکید روسیه بر نظام امنیت جمعی در خلیج فارس

خبرگزاری ایرنا

روسیه با حمایت از برجام، بر نظام امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ وزیر خارجه روسیه، برجام را توافق بزرگ دیپلماتیک و سیاسی دانست و بر لزوم استقرار نظام امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس تاکید کرد.

"سرگئی لاوروف" در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با ابتکار روسیه با موضوع بررسی جامع وضعیت خلیج فارس برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه اطمینان از آرامش در منطقه خلیج فارس یک کار مهم و فوری برای کل جامعه بین‌المللی است، افزود: وضعیت ناسالم در این منطقه تاثیر تتاتاثیر بی‌ثبات کنندگی بر روابط بین‌الملل دارد. بر این اساس، ما معتقدیم که این موضوع باید در کانون توجه مداوم شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد که مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.

وزیر خارجه روسیه با یادآوری حمله تروریستی آمریکا به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که ترس از وقوع یک جنگ گسترده در خلیج فارس را رقم زده بود، اظهار کرد: از بدترین حالت جلوگیری شد. با این حال، هیچ دلیلی برای رضایت خاطر نمی‌بینیم. وضعیت هنوز ناامن است. هر لحظه سناریوهای خطرناک و پیش‌بینی ناپذیر می‌توانند آشکار شوند.

لاوروف ادامه داد: تلاش برای اقدامات یک جانبه که همچنان شاهد آنها هستیم، بن بست است. اقدامات باج‌خواهانه،دیکتاتوری، اهریمن‌سازی و فقط یکی از طرف‌ را متهم کردن، اشتباه و خطرناک است. لازم است که سرزنش‌ها و سوء ظن‌های متقابل را کنار بگذاریم و از استفاده از تحریم‌ها، فشارها، اولتیماتوم ها و اقدامات تحریک آمیز بی توجه به اینکه از کدام طرف می‌آیند، صرف نظر کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش‌های جمعی برای ایجاد اطمینان مبتنی بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورها، کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، باید کلید بهبود اوضاع در منطقه خلیج فارس باشد.

وزیر خارجه روسیه همچنین برنامه اقدام جامع مشترک(برجام) را همچنان ابزاری مهم برای مهار تشدید تنش‌ها دانست و اظهار کرد: توافق برجام یک دستاورد مهم سیاسی و دیپلماتیک محسوب می‌شود که امکان جلوگیری از درگیری مسلحانه و تقویت رژیم منع گسترش سلاح اتمی را فراهم آورد.

لاوروف خاطرنشان کرد: روسیه همچون همه طرف‌های مسئول توافق، کاملا به این توافق پایبند است و از ضرورت حفظ و دفاع فعالانه از این نتیجه عالی کاری دشوار اما ارزشمند اطمینان دارد.

وی به ابتکار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه برای برگزاری نشست مجازی سران کشورهای اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان و ایران اشاره کرد و گفت: به منظور تشکیل یک سیستم قابل اعتماد برای امنیت منطقه‌ای، روسیه مفهومی از امنیت جمعی در در منطقه خلیج فارس را تدوین و ارائه داد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: این طرح بر اساس یک برنامه سازنده و متحد کننده است. پیش بینی شده است با مشارکت کشورهای ساحلی خلیج فارس، ایران و همه کشورهای عربی، سازوکارهایی برای پاسخگویی جمعی به چالش‌ها و تهدیدهای متعدد ایجاد شود.

لاوروف اضافه کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم برای اجرای این ایده‌ها، همراه با کشورهای ساحلی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه کشورهای عربی، سازمان همکاری‌های اسلامی و سایر طرف‌های علاقه‌مند در مراحل عملی شرکت کنیم. مسیر رسیدن به این هدف، سریع و آسان نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه پیش از همه، کشورهای منطقه باید آغازگر این اقدام باشند، اظهار کرد: وظیفه بازیگران خارجی این است که به آنها کمک کنند شرایطی را برای شروع حرکت به سمت یکدیگر ایجاد کنند، با صبر و حوصله و به طور مداوم لایه های تاریخی شکایات و تضادهای متقابل را از بین ببرند.

وزیر خارجه روسیه با اعلام آمادگی کشورش برای حمایت از چنین گفت‌وگویی، به ظرفیت میانجیگری سازمان ملل از جمله در چارچوب ماموریت‌های دبیرکل این سازمان اشاره کرد و گفت: یادآوری می‌کنم که در قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد به دبیرکل دستور داد که با طرف‌های منطقه‌ای در زمینه اقدامات تقویت امنیت و ثبات در منطقه همکاری کند.

لاوروف با تاکید بر اینکه حل مشکل امنیتی یک کشور با هزینه امنیتی دیگران دست نیافتنی است، تاکید کرد: من پیشنهاد می‌کنم جلسه امروز را به عنوان دعوت برای غلبه بر اختلافات انباشته شده از طریق آغاز گفت‌وگوی محترمانه مبتنی بر در نظر گرفتن نگرانی‌های همه طرف‌ها بدون استثنا و بر اساس قوانین بین‌المللی تلقی کنیم.

وی تصریح کرد: اطمینان دارم که با همکاری مشترک، آشکار و بی‌طرفانه، متحد کردن اراده سیاسی و ظرفیت خلاق، می‌توانیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک کنیم تا از یک دوره تاریخی دشوار عبور کنند و یک سیستم امنیتی منطقه‌ای موثر ایجاد کنند؛ یا به عنوان نخستین قدم، حداقل با اصول اساسی آن موافقت کنند.

.......................
پایان پیام/ 268

برچسب‌ها:

نظر شما