شناسهٔ خبر: 43472329 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مشکلات ویروس کرونا برای بسیاری از رشته‌های ورزشی

ابهام در چگونگی برگزاری لیگ والیبال تاریخ شروع مسابقات فوتبال تغییر کرد

بعد از دستور فدراسیون پزشکی ورزشی به فدراسیون فوتبال، رقابت‌های لیگ برتر به تعویق افتاد.

صاحب‌خبر -


سرویس ورزشی-

محمد اسد مسجدی سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: با توجه به بحران کرونا و شرایط هر یک از رشته‌ها، نسبت به ادامه برنامه و فعالیت‌هایشان تصمیم گیری می‌کنیم. در همین رابطه خواستار تعویق رقابت‌های لیگ برتر فوتبال شده‌ایم.
وی با بیان اینکه این درخواست روز دوشنبه به صورت رسمی توسط فدراسیون پزشکی ورزشی به فدراسیون فوتبال ارائه شد، خاطرنشان کرد: در این نامه خواستار این شده‌ایم که با در نظر گرفتن شرایط کرونا، آغاز مسابقات لیگ برتر در زمان مقرر لغو و به ۱۶ آبان ماه موکول شود.
مسجدی تاکید کرد که در واقع این یک دستور است که به فدراسیون فوتبال اعلام شده است. وی گفت: تمام تصمیمات با هماهنگی وزارت بهداشت اتخاذ می‌شود. پیش از این هم برگزاری دو رویداد در رشته‌های دوومیدانی و سوارکاری را منتفی کرده بودیم. حال تشخیص این بود که لیگ برتر فوتبال به تعویق بیافتد.سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: فعلاً در رابطه با دیگر رشته‌ها و برنامه‌های آنها تصمیم گیری جدیدی نشده است.
تاخیر در شروع لیگ فوتبال
بعد از این صحبت‌های سرپرست سایت سازمان لیگ فوتبال هم ظهر سه شنبه نوشت: «با ابلاغ محمد اسد مسجدی سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی شروع مسابقات لیگ برتر بیستم به تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۹ موکول شد. پیش از این قرار بود رقابت‌ها از ۱۰ آبان آغاز شود، برنامه اصلاحی مسابقات متعاقباً اعلام می‌شود.»
بدین ترتیب بیستمین دوره لیگ برتر ایران از شانزدهم آبان زیر سایه سنگین ویروس کرونا آغاز می‌شود. در حالی که سازمان لیگ برنامه دقیق هفته اول و دوم را اعلام کرده، فدراسیون پزشکی – ورزشی با ارسال نامه‌ای خواهان به تعویق افتادن یک هفته‌ای این رقابت‌ها شده تا از هر گونه خطر احتمالی برای عوامل برگزاری مسابقات و فوتبالیست‌ها جلوگیری کند. پیش از این قرار بود مسابقات از دهم آبان آغاز شود.
افزایش شمار تلفات کووید ۱۹ در ایران در فصل پاییز در شرایطی است که قبل از این هم از سوی مسئولان ارشد وزارت بهداشت به تیم‌های لیگ برتری هشدار داده شده بود که اگر فوتبال در اوایل تابستان با روزانه ۵۰ تا ۱۱۰ نفر فوتی به علت کرونا آغاز نشود، در پاییز هم آغاز نخواهد شد.
در واقع آمادگی تیم‌ها و باشگاه‌ها برای جلوگیری از ابتلای عوامل خود به کرونا و برگزاری مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امروز به آنها کمک کرده که باتجربه‌تر شوند و با وجود فضای سنگین بیماری بر جامعه، تمرینات تیم‌ها ادامه داشته باشد و آنها از این بابت احساس نگرانی نکنند اما گذشت زمان و عادت به ویروس کرونا، باعث شده برخی نسبت به رعایت موارد بهداشتی بی‌مبالاتی کنند.
ابهام در چگونگی برگزاری لیگ والیبال
در سایر لیگ‌های ورزشی دیگر نیز شرایط به مانند فوتبال است و برای ادامه یا آغاز آن احتیاط‌هایی از سوی مسئولان فدراسیون صورت می‌پذیرد. لیگ برتر والیبال نیز از جمله لیگ‌هایی بود که مسابقاتش از چند هفته قبل بدون حضور تماشاگران آغاز شد ولی آمار بالای بازیکنان و مربیان مبتلا شده به ویروس کرونا موجب شد که این مسابقات متوقف و ادامه آن در‌هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.
روز دوشنبه آخرین مهلت باشگاه‌های حاضر در لیگ والیبال بود تا پیشنهادات خود را برای نحوه ادامه برگزاری مسابقات لیگ برتر والیبال در دور برگشت ارائه دهند. میلاد تقوی دبیرکل فدراسیون والیبال پس از پایان مهلت باشگاه‌ها برای ارسال پیشنهادات خود گفت: بحث‌های متعددی درخصوص ارائه لیگ برتر مطرح شد. منطقی است جامعه ورزش و والیبال نگران ادامه مسابقات و سلامتی بازیکنان باشد. قطعاً اولویت ما سلامت بازیکنان است اما نمی‌توانیم روال عادی و جاری والیبال را متوقف کنیم.
تقوی ادامه داد: باید تلاش کنیم با حفظ اولویت سلامت بازیکنان، جریان والیبال جاری باشد باید شرایط زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم. سه پیشنهاد به باشگاه‌ها ارسال شد و آنها نیز نظرات خود را ارسال کردند. ظرف یکی دو روز آینده جمع‌بندی نهایی صورت خواهد گرفت و اگر نیاز به مشورت با باشگاهی باشد قطعاً با آنها صحبت خواهیم کرد. تمام توان فدراسیون والیبال این است تا با استفاده از خرد جمعی تصمیم گیری کند. تلاش می‌کنیم بازی‌ها به روال عادی بازگردد و کمترین آسیب متوجه تیم‌ها شود. یکی از سه روشی که اکثریت باشگاه‌ها با آن موافق باشند را انتخاب خواهیم کرد و تا هفته آینده تکلیف ادامه برگزاری لیگ مشخص خواهد شد.
روز گذشته مصطفی کارخانه سرمربی تیم سایپا و یکی از مربیان شناخته شده والیبال در این باره گفت: اوضاع در لیگ برتر بسیار خطرناک شده بود که فدراسیون مسابقات را موقتاً تعطیل کرد. فکر می‌کنم قبل از هر موضوعی خودمان به عنوان بازیکن و مربی باید پروتکل‌ها را جدی گرفته و رعایت کنیم درغیر اینصورت شاهد اتفاقات بدی در والیبال خواهیم بود. متاسفانه این ویروس با قدرت پیش می‌رود و اگر قوانین را جدی نگیریم شاید مسئولان مجبور به تعطیلی لیگ شوند.
وی گفت: مرحله اول لیگ هندبال به صورت متمرکز در تهران برگزار شد. برای لیگ والیبال هم پیشنهاد می‌دهم تا مسابقات در دو گروه به میزبانی تهران برگزار شود. وضعیت درمورد حضور تماشاگران هم که مشخص است، بنابراین فکر می‌کنم تهران با توجه به شرایطی که برای اسکان و برگزاری مسابقات دارد، گزینه مناسبی برای میزبانی باشد.
روز گذشته هم فدراسیون کاراته از آغاز ثبت‌نام تیم‌ها برای شروع رقابت‌های لیگ این رشته رزمی خبر داد. به نظر می‌رسد در پیش بودن رقابت‌های المپیک موجب شده تمام رشته‌ها در صدد برگزاری لیگ‌های خود باشند ولی در این میان باید توجه ویژه‌ای به پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند تا خدایی نکرده جان ورزشکاران، مربیان و تمام دست‌اندرکاران این لیگ‌ها در خطر نباشد.

برچسب‌ها:

نظر شما