شناسهٔ خبر: 43469539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

 هوشمندشدن جمع‌آوری پسماند خشک در مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: شهروندان مشهدی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان مدیریت پسماند به آدرس wmo.mashhad.ir و دانلود و نصب اپلیکیشن سیمپ روی گوشی در تمام مناطق شهرداری درخواست خودرو کنند تا در کمترین زمان، نزدیک‌ترین خودرو به آدرس درخواستی آنان اعزام شود.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل کریمیان امروز در حاشیه آیین رونمایی از طرح جمع‌آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی به همراه نوسازی ۳۳ دستگاه ناوگان خدمات شهری، با تاکید بر اینکه سازمان به دنبال جلب مشارکت بیشتر مردم است، اظهار کرد: چند سالی است که میزان بازیافت زباله خشک در شهر مشهد حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد ثابت مانده است؛ در حالی که می‌توانیم این میزان را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم و این امر در صورتی محقق می‌شود که شهروندان برای مشارکت افزون‌تر انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: این سازمان اکنون با هدف ایجاد انگیزه‌های مالی و تسهیل شرایط بازیافت از مبدا و ترغیب شهروندان به مشارکت بیشتر طرح هوشمند جمع‌ آوری پسماند خشک را رونمایی می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بیان کرد: پیش از این، طرح یاد شده به صورت پایلوت و در قالب طرح «سیمپ» در منطقه ۹ شهرداری مشهد اجرا و نقاط ضعف آن برطرف شده است.

کریمیان تاکید کرد: این نرم افزار، امکان درخواست، جمع آوری و خرید پسماندهای خشک شهروندان را به صورت آنلاین فراهم می‌آورد. شهروندان با مراجعه به سایت سازمان مدیریت پسماند به آدرس wmo.mashhad.ir و دانلود و نصب این اپلیکیشن بر روی گوشی می‌توانند، در تمام مناطق شهرداری درخواست خودرو کنند تا در کم ترین زمان، نزدیک‌ترین خودرو به آدرس درخواستی آنان اعزام شود.

وی تاکید کرد: با توجه به فراخوانی که در این مورد ارائه شد شرکت اکو توانست با کسب همه مجوزها، به عنوان مجری طرح برگزیده شود. در این طرح به محض تحویل پسماند خشک، کیف پول افراد شارژ می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند بر درآمد آن حساب باز کنند و اساساً هدف نیز همین است که طرح هوشمندسازی جمع‌آوری زباله خشک به دلیل کاهش هزینه‌ها، بتواند گوشه‌ای از سبد اقتصادی خانواده‌ها را پوشش دهد تا به این طریق مشارکت آنان را بیشتر از گذشته جلب کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به نوسازی ناوگان خودروهای سازمان، خاطرنشان کرد: این سازمان از ابتدای سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال اقدام به خریداری ۳۳ دستگاه شاسی‌های مختلف شامل چهار دستگاه شاسی هیوندای ۶ تن، ۲۶ دستگاه شاسی هیوندای هشت تن و سه دستگاه بنز ۱۰ تن نموده است.

کریمیان ادامه داد: در سال گذشته که به شعار رونق تولید مزین شده بود با استفاده از ظرفیت‌های صنعتی داخل کشور و مهندسی معکوس، توسط کارشناسان فنی این سازمان با تجهیز خودروهای تخصصی به کاربری‌هایی در زمینه های جاروب خیابانی، تانکر چند منظوره، دستگاه مه‌پاش، خودرو امداد، بازوغلتان، پمپ‌های خودمکش، تانکر فشار قوی، تریلی کمپرسی، اتاق حمل پسماند و سایر کاربری‌ها به تعداد ۴۳ دستگاه افزایش یافته است.

نوسازی ماشین آلات سازمان مدیریت پسماند با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال

 مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهردار مشهد نیز در این مراسماظهار کرد: در قالب سیاهه انتشار آلودگی هوا، مطالعاتی را در سال ۹۸ به اتمام رساندیم و در خرداد ماه بود که با همکاری شورای اسلامی بررسی‌های نهایی صورت گرفت و سرانجام در کارگروه کاهش آلودگی استانداری تاییدیه آن اخذ شد.

وی افزود: در نهایت سهم منابع آلوده و آلاینده سطح شهر مشهد را در قالب این سیاهه انتشار براساس آمارهای سال ۹۶، شناسایی و در مرحله بعدی آن اطلاعات و آمار هواشناسی را جمع‌بندی کردیم و در حال حاضر شرح خدماتی تنظیم شده تا مشاوری برگزیده شود تا در مرحله بعد بتوانیم به امکان پیش‌بینی آلودگی هوا دست پیدا کنیم.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد بیان کرد: بر اساس داده‌های این گزارش مشخص شد که ۶۴ درصد از آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به منابع متحرک نظیر خودروها و ۳۶ درصد مربوط به منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها و کارخانجات است.

یعقوبی با بیان اینکه در بخش منابع متحرک رتبه اول با سهم ۵۱ درصدی مربوط به خودروهای شخصی است، تاکید کرد: همچنین سهم خودروهای سنگین و کامیون‌ها با ۱۳ درصد بوده که در رتبه دوم قرار دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات حوزه خدمات شهری همواره یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری بوده و بر همین اساس برنامه‌ریزی از سال ۹۶ تاکنون ۶۱ دستگاه خودروی جدید وارد بدنه خدماتی سازمان مدیریت پسماند شده که عمدتا جایگزین خودروهای فرسوده شده است، به نحوی که ۳۳ دستگاه از این خودروهای جدید، شامل چهار دستگاه هیوندای هشت تن، سه دستگاه بنز ۱۰ تن، به همراه ۳۷ کاربری که قابلیت نصب بر روی این خودروها را دارند؛ با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال طی سال گذشته و سال جاری خریداری شده و تعدادی از کاربری‌های خدمات شهری نصب شده و مابقی هم در حال نصب است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد تا در سال‌های اخیر و با حمایت شورای اسلامی شهر مشهد در راستای نوسازی خودروهای فرسوده گام برداریم؛ تلاش برای کاهش بار آلودگی هوای مشهد از طریق نوسازی ناوگان خودروهای سنگین و تلاش برای کاهش سهم این خودروها در آلودگی هوای مشهد بود به نحوی که در این مدت توانستیم با نوسازی ماشین آلات و با حذف خودروهای فرسوده و آلاینده، عمر ناوگان خودرویی در حوزه حمل پسماند نیمه سنگین را از ۱۸ سال به ۴ سال کاهش دهیم.

یعقوبی در خصوص رونمایی از طرح جمع‌آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی به عنوان طرح «سیمپ»، عنوان کرد: در حال حاضر یکی از اولویت‌های کلان شهرها در بحث مدیریت پسماند، جمع‌آوری و مدیریت پسماند خشک است که در شهر مشهد نیز این موضوع از سال گذشته به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا از ابتدای سال گذشته، بر اساس مطالعات کارشناسی در حوزه خدمات شهری به جهت توسعه فرآیندهای مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا، مطالعات در خصوص طرح‌های نوین تفکیک از مبدا آغاز شد و از خرداد ماه سال گذشته طرح جدید تفکیک پسماند از مبدا تولید با عنوان سیمپ، به طور آزمایشی در نواحی یک و دو منطقه ۹ اجرایی شد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد اضافه کرد: آمارها حاکی از آن است که طی اجرای آزمایشی این طرح در نواحی یک و دو منطقه ۹ شهرداری مشهد، تاکنون بالغ بر ۷۴۰۰ نفر از شهروندان این محدوده، در اپلیکیشن سیمپ ثبت نام کرده‌اند.

یعقوبی گفت: این طرح هوشمند، مزایای بسیار زیادی از جمله صرفه‌جویی در وقت و انرژی، افزایش سرعت مبادله و جمع‌آوری پسماند خشک، شارژ آنلاین، کیف پول الکترونیک شهروند همزمان با دریافت پسماند خشک، کاهش تردد زباله گردها در سطح شهر، افزایش بهداشت و سلامت عمومی در محیط‌های شهری و... را به همراه خواهد داشت.


انتهای پیام
 

نظر شما