شناسهٔ خبر: 43469064 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ماجرای آتش سوزی بزرگ در مشهد چه بود

آتش‌نشانان جلوی رخداد فاجعه را گرفتند + عکس

سال گذشته در روز ۵ شهریور در تمام خبرگزاری‌ها خبر وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ در یکی از مجتمع‌های اقامتی شهر مشهد منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مرکز اعلام حریق آرات، حادثه‌ای که با دریافت اولین تصاویر از محل رخداد آن مشخص شد خسارات مالی شدیدی به ساختمان زده و احتمال کشته شدن افراد ساختمان در آن نیز وجود دارد.

اتفاقی که خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما تا لحظه آزادسازی افرادی که در ساختمان محبوس شده بودند استرس تلخی در دل‌های مردم جاری بود. در جریان عملیات اطفای این حریق بزرگ، آتش‌نشانان توانستند در اولین اقدام تمامی افراد محبوس در ساختمان را به سلامت از میان آتش به بیرون منتقل کنند.

سرپرست معاونت عملیات آتش‌نشانی شهر مشهد همان شب پس از اتمام موفقیت‌آمیز عملیات اطفا در مصاحبه‌ای گفته بود: در پی تماس تلفنی شهروندان با سامانه ۱۲۵ مبنی بر مشاهده دود از داخل یک برج تجاری، اقامتی در بلوار قرنی مشهد آنها تجهیزات سه ایستگاه آتش‌نشانی نزدیک به محل وقوع حادثه را راهی عملیات امداد و نجات کرده‌اند.

مرکز اعلام حریق آرات که یکی از مراکز بزرگ در عرصه فروش عمده تجهیزات اعلام حریق ایرانی است در این خبر می‌خواهد به بررسی ابعاد ماجرا بپردازد.

چه کسی ابتدا سازمان آتش‌نشانی را مطلع کرد؟

نکته‌ای که در مصاحبه سرپرست معاونت عملیات آتش‌نشانی وجود داشت این است که گویا این شهروندان بوده‌اند که با تماس‌های مکرر وقوع حادثه را به مرکز اعلام کرده‌اند.

ایشان در مصاحبه شامگاهی پس از مهار حریق که با نجات تمامی افراد محبوس در ساختمان همراه بود گفت: در پی تماس تلفنی شهروندان با سامانه ۱۲۵ مبنی بر مشاهده دود از داخل یک برج تجاری، اقامتی در بلوار قرنی مشهد آتش‌نشانان و نجاتگران سه ایستگاه به همراه خودروهای سبک و سنگین اطفای حریق و نردبام ۳۲ متری به محل حادثه اعزام شدند.

حریق در یکی از سوئیت‌های طبقه پنجم این مجتمع هفت طبقه رخ داده بود. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا سیستم اعلام حریق در این محل نصب بوده و به درستی عمل نکرده یا فقدان یک اعلام حریق مناسب سبب انتشار آتش شده است؟

مشهد و تهدیدی که می‌تواند به صنعت گردشگری این شهر آسیب جدی بزند!

کلانشهر مشهد بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر را میزبانی می‌کند.

اقامتگاه‌های مدرن این شهر مدت‌هاست محیط پذیرایی از مهمانان بین‌المللی خود را با استانداردهای روز دنیا تطبیق داده‌اند. اما شهر مشهد ده‌ها هزار اقامتگاه درجه دو دارد که محل اقامت مسافرانی است که از توان مالی کمتری برخوردارند.

سازمان آتش‌نشانی در طی سال‌های اخیر حتی این تیپ از اقامتگاه‌ها را هم به تجهیز به سیستم اعلام حریق مجاب کرده است. ذات این اقامتگاه‌ها به گونه‌ایست که خطر حریق همواره آنها را تهدید می‌کند و بهره‌مند بودن از یک سیستم اعلام حریق مطمئن ریسک خطر رخداد آتش‌سوزی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

به راستی هزینه یک سیستم اعلام حریق چقدر است؟ آیا هزینه‌ای که بابت تجهیز یک ساختمان به سیستم اعلام حریق تحمیل می‌شود، به پذیرش ریسک به خطر انداختن جان انسان‌ها و احیانا از بین بردن زیرساخت‌های گردشگری ایران نمی‌ارزد؟ برای آشنایی با رنج هزینه‌ها و مشاهده لیست قیمت اعلام حریق برندهای ایرانی و خارجی سری به صفحه قیمت اعلام حریق در سایت فایرفایت بزنید.

مقایسه قیمت سیستم‌های اعلام حریق با نمونه خارجی گاهی آنقدر زیاد است، که شاید تعجب کنیم چرا همچنان خیل عظیمی از ساختمان‌های ایران به این تجهیزات مجهز نشده‌اند.

آیا برای اخذ پایان کار نیازی به دریافت تاییدیه سازمان آتش نشانی هست؟

اخذ تاییدیه آتش‌نشانی یکی از نکات مهمی است که در روند نصب سیستم‌های اعلام حریق انجام می‌گیرد. طبق قوانین شهرسازی، تمام ساختمان‌های مسکونی نیاز به نصب و استفاده از سیستم‌های اعلام حریق دارند.

یک مقام قانونی، مسئول تایید طراحی و اجرای درست سیستم‌های آتش‌نشانی شامل سیستم‌های اعلام حریق است. این مقام قانونی بالاترین مقامی است که باید صحت اجرای یک پروژه‌ی اعلام حریق را بررسی و تایید کند.

اگرچه شاید مرجع نظارت بر اماکن تجاری نظیر هتل‌ها به اصناف واگذار شده باشد، ولی مشخص است که قانون‌های سفت و سختی برای تجهیز ساختمان‌های تجاری و مسکونی به این ادوات وضع شده است.

به نظر شما آیا عزم لازم برای توسعه این سیستم در ایران وجود دارد؟

نظر خود را برای ما بنویسید.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما