شناسهٔ خبر: 43467729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گلایه مردم از گرانی گوجه فرنگی در بیرجند /املت هم به غذاهای مجلل پیوست

گروه استان‌ها- قیمت گوجه فرنگی در بازار بیرجند به ۱۴ هزار تومان، تخم مرغ ۱۶۰۰۰ تومان و پیاز به ۶۵۰۰ تومان رسیده است و با این افزایش قیمت دیگر املت هم به غذاهای مجلل پیوسته و از سفره خانواده‌ها رخت برمی‌بندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، هنوز پازل به هم ریخته گرانی مرغ و تخم مرغ در بیرجند مرتب نشده که ترازوی گرانی بر گوجه فرنگی و پیاز بالا گرفته است.

گرانی‌هایی که سریال دنباله دارش قصد تمامی ندارد اما تماشاچیانش که مردم هستند خسته شده و دیگر رمقی برای فریاد هم ندارند.

بغض در گلو دارد و بدون اینکه حرفی بگوید طبق قرار همیشگی در سر گذر نشسته است. امروز یک ساعت زودتر از روزهای قبل آمده به امید اینکه کاری دست و پا کند.

افکارش بوی گرانی می‌دهد و غصه. نزدیک ظهر است و هنوز کاری پیدا نکرده است و مجبور است دست خالی به خانه باز گردد.

تمایلی برای حرف زدن ندارد و معتقد است چه کسی صدای ما را می‌شنود؟ وقتی پدر خانوده باشی و کاری هم نداشته باشی در این اوضاع و احوال که کالاها روزانه افزایش می‌یابد و ندانی با چه رویی به خانه برگردی دنیا برایت تیره و تار می‌شود.

وی که کارگر سرگذر است در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: اگر تا دو ماه پیش شکم خانواده را با املت سیر می‌کردیم اما امروز توان تهیه املت را هم نداریم چرا که وقتی تخم مرغ کیلویی 16000 تومان و گوجه 14 هزار تومان و پیاز بیش از 6 هزار تومان شود املت هم خیلی برایمان گران تمام می‌شود و باید از سفره غذایی ما بیرون رود.

این کارگر سرگذر بیان کرد: چند وقتی است با همان نان خالی و اندکی پنیر خود را مشغول می‌کنیم روزهایی که کاری نتوانم دست و پا کنم زندگی سخت‌تر هم می‌شود.

وی عنوان کرد: بازار بی سر و سامان است و کسی به داد مردم رسیدگی نمی‌کند. گویی اصلا صدای مردم به گوش کسی نمی‌رسد هرچه بگوییم بی فایده است تنها خود را خسته می‌کنیم مسئولان جیبشان پر پول است و هیچ گاه سواره از دل پیاده خبر ندارد.

آری اینها تنها سخنان علی اکبر این کارگر سر گذر نیست بلکه درد دل خیلی از اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه است که از این آشفته بازار گرانی به ستوه آمده‌اند و گویی هرچه می‌گویند گوش مسئولان از این فریادها پر است و گوش شنوایی ندارند.

برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت‌ها به یکی از روزبازارهای بیرجند می‌رویم. جمعیت زیادی از روزانه روانه این روز بازارها می‌شوند تا بتوانند کالاهای با قیمت‌ مناسب‌تر از سطح شهر را در این مکان‌ها تهیه کنند.

بازار شلوغ است و غرفه داران هم برای جلب مشتری قیمت اجناس خود را فریاد می‌زنند اما در این میان قیمت گوجه فرنگی بیشتر از دیگر میوه‌ها و تره بار خودنمایی می‌کند.

غرفه‌دار جوانی که بر روی ماشین جلوی غرفه ایستاده است قیمت گوجه را کیلویی 14 هزار تومان فریاد می‌زند.

روز بازار شلوغ است اما رمقی برای خرید نیست و مردم به ناچار کالاهای اساسی و ضروری را خریداری می‌کنند.

یکی از شهروندان بیرجندی که در حال خرید پیاز است به خبرنگار تسنیم گفت: پیاز تا چند وقت اخیر کیلویی 3500 تومان بود اما امروز 6500 تومان عرضه می‌شود کسی هم نیست که بر قیمت‌ها نظارت کند.

این شهروند بیرجندی با گلایه از اینکه مردم بیچاره نگران قیمت تخم مرغ، مرغ، گوشت و چای باشند یا برای گرانی گوجه فرنگی غصه بخورند؟ مسئولان هم که "دنیا را آب ببرد دل آنها را خواب می‌برد".

یکی دیگر از شهروندان با دیدن قلم و ضبط صوت خبرنگار تسنیم صدایش را بلند کرد که می‌دانم امروز هم صحبت‌هایم به گوش مسئولان نمی‌رسد اما باز هم می‌گویم: "جای نظارت‌ها در بازار خالی است اگر نظارتی بود چرا گوجه کیلویی 14 هزار تومان باشد"؟

این شهروند بیرجندی گفت: قیمت هر کیلوگرم خیار سبز 6 هزار تومان، کدو سبز 7 هزار تومان، فلفل دلمه 14 هزار تومان، کلم سفید و بنفش 4500 تومان، کاهو 7500 تومان، هویچ 6 هزار تومان، گل گلم 7500 و کرفس 4500 تومان است.

رئیس اتحادیه میوه تره بار بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم علت گرانی گوجه فرنگی را سرمای زودرس و خسارت به محصولات شیراز دانست و افزود: گوجه مورد نیاز بیرجند را از شیراز خریداری می‌کنیم اما در چند وقت اخیر این محصول دچار سرمازدگی شد و گرانی بر این محصول سایه انداخت.

حیدری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده قیمت گوجه کاهش یابد افزود: درحال حاضر پیاز هم از دیگر اقلامی است که روند افزایشی به خود گرفته است آن طور که از 3500 تومان به 6500 تومان رسیده است.

وی بیان کرد: علت افزایش قیمت پیاز این است که در حال حاضر کشاورزان محصول خود را جمع آوری کرده و در حال ذخیره در انبار هستند و چون سال گذشته این محصول افزایش قیمت نداشت امسال می‌خواهند گران کنند.

رئیس اتحادیه میوه تره بار بیرجند از عدم نظارت‌ها گلایه کرد و افزود:  چند ماه است وقتی جنسی گران می‌شود همان طور گران باقی می‌ماند و کسی هم نظارتی ندارد بازار به حال خود راه شده و گویا صاحبی هم ندارد.

حیدری در پاسخ به اینکه چرا برای تهیه گوجه از محصولات گلخانه‌ای استان استفاده نمی‌شود گفت: متاسفانه گلخانه‌داران با مشاهده گرانی گوجه فرنگی خود را کمتر از 13 هزار تومان نمی‌دهند و به این فکر نمی‌کنند که گوجه شیراز هزینه حمل بار دارد و می‌خواهند محصول خود را به قیمت محصول دیگر استانها بفروش برسانند.

وی از افزایش 40 درصدی قیمت پیاز خبر داد و گفت: قیمت پیاز طی روزهای گذشته بسیار افزایش داشته و در حال حاضر کیلویی 5500 تا 7500 تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه تره بار بیرجند اظهار داشت: در مورد قیمت سایر میوه‌ها افزایش قیمت زیادی وجود نداشته و قیمت‌ها متعادل است.

انتهای پیام/254/ ع

نظر شما