شناسهٔ خبر: 43467420 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

یک ایرانی با پس انداز چند روزش می‌تواند آیفون ۱۲ بخرد؟

اپل به تازگی گوشی‌های جدیدش را معرفی کرده و قرار است به زودی این گوشی‌ها به بازار عرضه شوند، اما موضوعی که این روزها داغ شده، قیمت آیفون ۱۲ است و اینکه با دستمزد چند روز می‌توان این گوشی را خریداری کرد.

صاحب‌خبر -

آی‌تی‌من- اپل هفته پیش چهار مدل آیفون معرفی کرد که شامل آیفون مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس بود.

آیفون ۱۲ مینی (mini) در سه نسخه و به ترتیب با قیمت های ۶۹۹، ۷۴۹ و ۸۴۹ دلار به بازار عرضه می‌شود.

نسخه های مختلف آیفون ۱۲ حدود ۱۰۰ دلار از آیفون ۱۲ مینی گران تر هستند و به ترتیب برای نسخه های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ۷۹۹، ۸۴۹ و ۹۴۹ دلار قیمت گذاری شده‌اند.

آیفون ۱۲ پرو نیز ۹۹۹، ۱۱۴۹ و ۱۳۴۹ دلار قیمت دارند و در نهایت آیفون ۱۲ پرو مکس با قیمت های ۱۰۹۹، ۱۲۴۹ و ۱۴۴۹ عرضه می‌شوند.

با توجه به قیمت های اعلام شده و با احتساب قیمت دلار در ایران ارزان‌ترین مدل آیفون ۱۲، حدود ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و گران ترین آن ها حداقل ۴۶ میلیون و  ۴۰۰ هزار تومان البته بدون در نظر گرفته هزینه رجیستری و مالیات، قیمت دارد.

  نرخ خرید آیفون ۱۲ در کشورهای مختلف
موضوعی که این روزها پر بحث شده، این است که با دستمزد چند روز کاری می توان آیفون ۱۲ خرید. همانطور که پیشتر گفتیم قیمت پایه آیفون ۱۲ از هزار دلار شروع می‌شود و در این مقاله مد نظر ما آیفون ۱۲ است.

بر اساس مطلبی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با توجه به میزان دستمزدها در کشورهای مختلف، برای خرید آیفون ۱۲ مثلا در کشور سوییس با دستمزد ۵ روز کاری می‌توان یک دستگاه آیفون خرید یا مثلا در کشور آمریکا یا استرالیا یک کارمند با حقوق هشت روزش امکان خرید یک دستگاه آیفون ۱۲ را دارد.

در سنگاپور و ژاپن، امارات متحده عربی و کانادا دستمزد ۱۰ روز و در فرانسه، آلمان و انگلیس، دستمزد ۱۲ روز برای خرید آیفون ۱۲ کفایت می‌کند. این موضوع برای مالزی و چین یک ماه، برای روسیه ۵۰ روز، مکزیک ۶۰ روز و مصر ۱۵۰ روز است.

اما یک کارمند در ایران باید ۵۰۰ روز کار کند تا بتواند یک دستگاه آيفون ۱۲ بخرد که به این ترتیب برای خرید آیفون جدید حداقل باید یک سال و نیم باید کار کند و به این شکل می تواند گوشی سال قبل را خریداری کند و به آیفونی که تازه معرفی شده نمی‌رسد.

 شرایط فروش آیفون 
برخلاف ایران که برای خرید همه اقلام لازم است یا به شکل نقدی برای خرید کالا اقدام کرد یا با ضمانت های سنگین، در کشورهای اروپایی و آمریکا این موضوع کاملا متفاوت است؛ البته در این مقاله قصد داریم به خرید گوشی موبایل مشخصا آیفون ۱۲ بپردازیم. در سایر کشورهای اروپایی امکانی برای خرید آيفون ۱۲ وجود دارد که کاربران می توانند بدون نیاز به پیش پرداخت یا ارایه ضمانتنامه و فقط با قراردادهای مدت دار اقدام به خرید گوشی کنند.

مثلا شرکت‌های مخابراتی گوشی هایی مثل آیفون را باندل می‌کنند و با مشتریان قراردادی چند ماهه می بندند که کاربر باید از سیم کارت همان شرکت مخابراتی استفاده کرده و در ازای آن ماهانه علاوه بر پرداخت اقساط گوشی، مبلغی را برای استفاده از بسته‌های مکالمه و اینترنت همان شرکت پرداخت کند. حتی برخی از همین اپراتورها یا شرکت اپل امکانی را برای کاربران فراهم می‌کنند که بتوانند بعد از یک سال و به محض معرفی محصول بعدی بدون پرداخت هزینه و فقط با پس دادن گوشی قبلی، مثلا آیفون جدید دریافت کنند که البته این موضوع شرایط دارد که باید گوشی کاملا سالم و بدون نقص باشد تا شرکت آن را پس گرفته و گوشی جدید تحویل کاربر دهد.

  قیمت آیفون در بازار ایران
عرضه آیفون در بازار ایران اما با سایر کشورها متفاوت است؛ در حالی که اپل شرایطی فراهم کرده که بسیاری از مردم حداقل در کشورهای اروپایی و آمریکا امکان خرید آیفون را داشته باشند؛ حتی امسال آیفون SE و آیفون ۱۲ مینی را به عنوان گوشی‌های اقتصادی معرفی کرده، اما این گوشی در بازار ایران به عنوان یک گوشی لوکس به فروش می رسد و به خصوص این روزها که قیمت ارز به بالاترین میزان خود رسیده، آیفون‌های به بهای نجومی به فروش می رسند؛ مثلا آیفون ۱۱ پرو مکس حالا قیمتی برابر ۶۰ میلیون تومان دارد در حالی که قیمت این گوشی با عرضه آیفون ۱۲ در بازار جهانی فروکش کرده و حالا کمتر از هزار دلار قیمت دارد و اگر با دلار ۳۲ هزار تومانی هم محاسبه کنیم باید حدود ۳۲ تا ۳۵ میلیون تومان قیمت داشته باشد. 

از آنجا که آیفون اپل اصولا از مبادی رسمی وارد بازار کشور نمی‌شود، برچسب قیمت مشخصی هم ندارد و معمولا فروشنده تعیین می کند که با چه قیمتی به دست مشتری برسد؛ از سوی دیگر هزینه‌های رجیستری و عوارض و مالیات هم بخشی از این افزایش قیمت را تشکیل می‌دهند.

با این حساب انتظار می‌رود آيفون‌های جدید اپل با قیمتی عجیب و نجومی به بازار ایران برسند. بر اساس گزارش فعالان بازار احتمال رسیدن قیمت آیفون ۱۲ به حدود ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد چرا که هم اکنون گوشی‌های قدیمی این برند قیمتی بین ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان دارند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیفون ۱۲ اپل با چه قیمتی در بازار ایران عرضه می شود و آیا امسال هم همانند سال های قبل مردم برای خرید این گوشی صف می‌کشند و حاضرند در روزهای نخست رسیدن به بازار هر مبلغی که فروشنده تعیین می‌کند پول دهند تا جزو اولین کاربران آيفون ۱۲ در ایران باشند.

البته فعالان بازار مدعی هستند که آيفون با هر قیمتی هم در بازار عرضه شود، مشتری خاص خود را دارد چرا که مردم به این گوشی به عنوان سرمایه گذاری نگاه می‌کنند و می‌دانند که به هر بهایی هم که آن را خریداری کنند در نهایت افت قیمت نخواهد داشت و از آنجا که این دستگاه به شکل رسمی وارد بازار کشور نمی شود شرکت‌ها تعیین کننده قیمت نیستند و این بازار است که قیمت ها را مشخص و اعلام می‌کند.
 

نظر شما