شناسهٔ خبر: 43466161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شهردار میبد خبر داد:

آغاز عملیات مرمت دروازه تاریخی بازار شارستان میبد

فاطمه دهقانی فیروزآبادی

شهردار میبد از آغاز عملیات دروازه تاریخی راسته بازار شارستان این شهر در راستای ایجاد تفکر بهسازی و باز زنده‌سازی شهری و احترام به ارزش‌های نهفته در بافت‌های تاریخی و ارزشمند خبر داد.

صاحب‌خبر -

«علیرضا نقوی» با تاکید بر اهتمام بیشتر به حفظ هویت فرهنگی و تاریخی کهن شهر میبد، گفت: در راستای ایجاد تفکر به‌سازی و باز زنده‌سازی شهری به همراه استفاده از الگوها و روش‌های مناسب و احترام به ارزش‌های نهفته در بافت‌های تاریخی و ارزشمند، مرمت دروازه راسته بازار در دستور کار قرار گرفت.

وی در خصوص اهمیت و ضرورت حفاظت و مرمت دروازده‌های کهن شهر میبد اظهار کرد: شارستان میبد دارای چهار دروازه ورودی شامل دروازه غربی(کثنوا)، دروازه شرقی (کوچک)، دروازه شمالی(سیدقنبر) و دروازه جنوبی (دروازه بازار قدیم) است که البته دروازه جنوبی، مهمترین دروازه این شارستان محسوب می‌شود.

وی ضمن ابراز ناراحتی از تخریب این دروازه طی سالیان گذشته، افزود: دروازه جنوبی، کنار جاده قدیمی ری به کرمان و  روی تراس طبیعی رسی بارجین بیده واقع شده بود ولی متاسفانه طی سالیان گذشته تخریب و آسیب‌جدی دید به طوری که تنها یک لنگه برج به صورت نیمه باقی مانده و به جای برج دیگر در چند سال اخیر، حمام عمومی جدیدی ساخته شده است.

نقوی عنوان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت احیا و مرمت دروازه جنوبی، سال گذشته پیگیری و جلساتی با هیات امنا و اداره میراث فرهنگی شهرستان در راستای مرمت این دروازه برگزار شد و با موافقت اعضای جلسه، شهرداری اقدام به تخریب بخشی از حمام و مقدمات اجرای مرمت دروازه و قسمتی از حصار تاریخی کرد.

وی از اختصاص اعتبار 365 میلیون تومانی جهت مرمت دروازه جنوبی خبر داد و افزود: امسال براساس طرح تهیه شده توسط شهرداری که به تایید شورای فنی میراث فرهنگی استان رسیده، مراحل انتخاب پیمانکار با نعقاد قراردادی به ارزش سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال جهت مرمت این دروازه انجام و عملیات مرمت این دروازه با نظارت فنی اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد آغاز شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری میبد، نقوی در پایان یاداور شد: این طرح شامل ساخت برج‌ها، اجرای سقف دروازه در دو طبقه و بدنه سازی است و امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

نظر شما