شناسهٔ خبر: 43466026 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

برگزاری نکوداشت اکبر عالمی در جشنواره مقاومت

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگ-رجانیوز: آیین نکوداشت مرحوم دکتر «اکبر عالمی» مدرس سینما و مستندساز فقید در افتتاحیه دومین مرحله شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار می‌شود.
 
به گزارش رجانیوز، سیداحد میکائیل‌‎زاده، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از برپایی مراسم نکوداشت استاد عالمی در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: استاد اکبر عالمی یکی از چهره‌های کمتر پیدا و تأثیرگذار در سینمای پس از انقلاب اسلامی بود.
 
وی افزود: این استاد شاخص سینما در سال‌های متمادی فعالیت خود، نقش بسزایی در تربیت نیروی‌انسانی متخصص و متعهد داشت و در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود، هرگز از تدریس و انتقال تجربیات و اندوخته‌هایش به نسل‌ جوان غفلت نکرد.
 
میکائیل‌زاده ادامه داد: استاد عالمی به‌رغم تنوع در فعالیت‌های حرفه‌ای خود، همواره به پیشرفت و تعالی سینما توجه داشت و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکرد. وی از معدود افرادی بود که هم در تئوری و هم در عمل به معنای واقعی استاد بود.
 
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یادآور شد: تألیف کتاب‌هایی در زمینه ‌عکاسی، لابراتوار، جلوه‌های ویژه و‌ مباحث فنی و تخصصی سینما و تولید ده‌ها فیلم مستند و تبلیغاتی، تنها بخشی از کارنامه این استاد فقید است.
 
وی تصریح کرد: دکتر عالمی سال‌ها رئیس لابراتوار وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و از مدیران لابراتوار صداو‌‌سیما بود که در این بخش نیز خدمات بسیاری به فرهنگ و هنر بویژه در نگهداری تصاویر کشور و تسریع در ثبت و حفظ مستندات دوران دفاع‌مقدس ارائه کرد. درگذشت استاد عالمی فقدانی جبران‌نشدنی است که قلب سینمای ایران را اندوهبار کرد. امیدواریم برپایی مراسم نکوداشت در افتتاحیه دومین مرحله برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گامی کوچک باشد برای گرامیداشت یاد مرحوم استاد اکبر عالمی. 
 
ساخت نزدیک به ۳۰ فیلم مستند به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی و عربی از جمله فعالیت‌های استاد عالمی به شمار می‌رود. کارشناسی و تولید محتوای برنامه‌های سینمایی ارزشمند در تلویزیون مانند «آن روی سکه»، «هنر هفتم»، «سینمای ماوراء»، «سینما اقتباس» و گفتار متن مجموعه 5 قسمتی «جهان، آفریده هنر» و مجموعه «نوابغ عکاسی» بخش دیگری از فعالیت‌های او است.
 
او بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در ۷۵ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 
 
خبر دیگر اینکه با آغاز مرحله دوم شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، دبیرخانه این جشنواره آخرین آمار آثار رسیده به این جشنواره را اعلام کرد. بر همین اساس، تا پایان روز بیست‌وهفتم مهرماه در بخش مسابقه اصلی ۳۹۵۳ اثر، در بخش روایت قلم ۵۷۴ اثر، در بخش سیدالشهدای مقاومت ۷۳۴ فیلم بخش نقد، تحلیل و پژوهش ۱۰۴ اثر و در بخش فیلمسازان بسیجی ۲۹۰۰ فیلم، به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسیده است.
 
آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، سی‌ام مهرماه است. مجموع آثار رسیده به این دوره از جشنواره از زمان انتشار فراخوان تاکنون ۹۸۱۷ اثر است.

نظر شما