شناسهٔ خبر: 43465685 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رسانه‌های روسیه: ۲۷ مهر، پیروزی ایران بر یکجانبه‌گرایی آمریکا بود

ایرنا نوشت: رسانه های روسیه پایان محدودیت تحریم تسلیحاتی ایران از ۱۸ اکتبر ( ۲۷ مهر) را به صورت گسترده طی دو روز اخیر بازتاب دادند و این رویداد را پیروزی برای ایران و شکست یکجانبه گرایی آمریکا عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تاس،  نوشت ۱۸ اکتبر ( ۲۷ مهر)  عملا پیام اصلی مقامات ایران در سایه لغو تحریم تسلیحاتی اعلامیه پیروزی بر آمریکا در عرصه بین المللی بود. این رویداد را می توان پیروزی تهران در مقابله با آمریکا نامید که تا روز آخر تلاش برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی را کنار نگذاشت. اما در سایه همه سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای به شکست انجامیدن توافقنامه هسته ای، دستاورد کنونی تنها رویداد موفقیت آمیز به نظر می رسد.

این رسانه نوشت: در هر صورت نتیجه اصلی لغو تحریم تسلیحاتی برای ایران پیروزی سیاسی بر آمریکا بود. این رویداد به عنوان گامی مهم در خروج از انزوا در شرایط فوق العاده دشوار است. طبق این منطق طرف ایرانی نیازمند آن است که حداقل یک خرید سمبلیک سلاح انجام بدهد تا در عرصه بین المللی دستاورد پیروزی بر واشنگتن را تثبیت کند.

حقیقتا تلاش های آمریکا برای ممانعت از دستیابی ایران به امکان واردات تسلیحات تقریبا با پاسخ منفی قاطع کل جامعه جهانی مواجه شد. توافقنامه هسته ای نشان داد که توافقنامه های بین المللی چندجانبه صرفا خیال واهی نیستند که یکی از اعضا بتواند آن را لغو کند.


روزنامه راسیسکایا گازیه تا

«روزنامه راسیسکایا گازیه تا»  نوشت: تحریم تسلیحاتی ایران اعتبارش را از دست داد. حالا ایران دوباره امکان خرید تسلیحات در خارج از کشور، از جمله در روسیه را خواهد داشت. محمد جواد ظریف در ماه سپتامبر گفت: «بعد از رفع تحریم ما می توانیم نیازهای خود را از طریق کشورهایی که با آنها روابط راهبردی برقرار شده است، از جمله روسیه و چین تأمین کنیم». کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه به نوبه خود تأیید کرد: «ما در خصوص اینکه ما برای تقویت توان دفاعی خودمان به چه چیزی نیاز داریم با روسیه رایزنی خواهیم کرد. دولت روسیه و ملت روسیه در زمان های سخت در کنار ما بودند و می مانند. از این نظر روسیه برای ما شریک  اولویت دار است».

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: در روسیه از تحریم های آمریکا نمی ترسند، زیرا به آن عادت کرده اند. به گفته او: مسکو همکاری با ایران را در عرصه های متعدد توسعه می دهد و «همکاری در حوزه همکاریهای نظامی فنی متناسب با نیازهای طرفین و آمادگی متقابل برای چنین همکاری در فضایی آرام انجام خواهد شد».


خبرگزاری اینترفاکس 

خبرگزاری اینترفاکس، به نقل از سفیر روسیه در ایران نوشت ما را نمی توانند بخاطر همکاریهای نظامی فنی با ایران با تحریم های آمریکا بترسانند.

او در مصاحبه با اینترفاکس گفت: اتمام «تحریم تسلیحاتی» علیه ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر بدون تردید تعامل ما با تهران در این حوزه را تسهیل خواهد کرد. در این حوزه چشم اندازهای مشخصی پدید می آیند. اما خیلی قابل فهم نیست که چرا این رویداد در رسانه ها و محافل اجتماعی سیاسی برخی کشورها اینقدر سروصدا ایجاد می کند. به نظر ما هیچ چیز غیرمعمولی به وقوع نمی پیوندد. در عین حال باید تأکید کرد که روسیه کاملا در تطابق کامل با موازین حقوق بین الملل عمل می کند و کاملا به تعهداتی که بر عهده گرفته است پایبند می باشد. اما در خصوص تحریم های ثانویه آمریکا. روسیه قدرت بزرگی است و واشنگتن نمی تواند ما را با چنین تهدیداتی بترساند.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه هم در مصاحبه با اینترفاکس گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دقیق و روشن گفته می شود که از ۱۸ اکتبر تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می شود. آمریکایی ها تلاش های زیادی انجام دادند تا این قطعنامه را خنثی کنند، اما خوشبختانه در این مسأله آنها منزوی شدند. جامعه بین المللی توانست در این مسأله با آمریکایی ها مقابله کند و روسیه و چین تلاش های زیادی انجام دادند. او گفت: ما همیشه روابط خوبی با مسکو داشته ایم، روسیه به ما کمک بزرگی کرد، با قطعنامه آمریکا مقابله کرد، علیه آن رأی داد و ما رایزنی های بسیار نزدیکی داریم. در خصوص همکاری های نظامی باید گفت که البته ما طرح های مربوطه را داریم و انشاالله این طرح ها به تدریج اجرا خواهند شد.

سایت RBC، ۲۷  هم نوشت:  ایران خبر لغو تحریم های تسلیحاتی علیه این کشور را اعلام کرد. به گفته منبعی در وزارت امور خارجه ایران، «علاوه بر این از ۲۷ مهر ممنوعیت هایی که قبلا علیه برخی از شخصیت های نظامی و غیر نظامی در ورود به خاک کشورهای عضو سازمان ملل متحد و عبور ترانزیت آنها وضع شده بود اعتبار خود را از دست می دهند.

ریانووستی، هم گزارش داد  وزارت خارجه ایران لغو تحریم تسلیحاتی کشور را اطلاع داد. در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: از روز یکشنبه تمامی محدودیت های مربوط به انتقال تسلیحات، فعالیت های مرتبط با آن و خدمات مالی لغو شده اند. «به صورت خودکار»   تمامی ممنوعیت های ورود به کشور و همچنین ترانزیت از طریق خاک کشورهای عضو سازمان ملل متحد که پیشتر علیه شماری از شهروندان و شخصیت های رسمی نظامی وضع کرده اند از اعتبار می افتند.

ایران قصد دارد بعد از لغو تحریم های تسلیحاتی صادرات تسلیحات را راه بیاندازد. امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران اعلام کرد که تهران با لغو تحریم تسلیحاتی قصد دارد بیشتر محصولات نظامی بفروشد تا اینکه بخرد. او در شبکه تلویزیونی IRINN گفت: «تقریبا از سال قبل بسیاری از کشورها به ما مراجعه کردند، ما نیز به نوبه خود یک سری مذاکرات با برخی کشورها انجام دادیم. بدون تردید ما به مراتب بیشتر خواهیم فروخت تا اینکه بخریم».  

ریانووستی همچنین نوشت ایران قصد خرید گسترده تسلیحات متعارف را ندارد. در بیانیه وزارت امور خارجه ایران مورخ ۲۷ مهر گفته می شود: «تسلیحات نامتعارف، تسلیحات کشتار جمعی و خرید گسترده تسلیحات مجاز جایگاهی در دکترین دفاعی کشور ایران ندارد».

روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو نوشت تهران آماده خرید و فروش سلاح است. رئیس جمهوری ایران گفت: از یکشنبه ما می توانیم سلاح به هر کسی که می خواهم بفروشیم و از هر کسی که می خواهیم بخریم». چین و روسیه را از جمله فروشندگان بالقوه سلاح به ایران نام می برند. مسکو و تهران پنهان نمی کنند که مذاکرات در حوزه همکاری های نظامی فنی آغاز شده است. یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه پیشتر در ماه اوت اعلام کرده بود که «بعد از لغو تحریم ها ایران امیدهای زیادی به خرید ادوات روسی دارد». 

ایلیا کرامیک، کارشناس شورای روابط بین الملل روسیه به کامرسانت گفت: «ایران بدون تردید علاقه مند به خرید تسلیحات روسی است، اما من انتظار قراردادهای بزرگ را ندارم- مگر اینکه بحث ارائه اعتبار از سوی فدراسیون روسیه مطرح شود. در عین حال ایران علاقه مند به دستیابی به بازار تسلیحات به عنوان صادر کننده است».

پولینا واسیلِنکو، کارشناس شورای روابط بین الملل روسیه به کامرسانت گفت: «به رغم لغو تحریم تسلیحاتی که بخشی از موفقیت راهبرد روحانی در چارچوب برجام بود، فشار فزاینده تحریم ها از سوی آمریکا در راستای از بین بردن اقتصاد ایران از نظر ایرانیان اهمیتش بیشتر از این منافع بالقوه است». او افزود: «هرچند بانک های ایرانی که تحت تحریم قرار گرفته اند همچون گذشته حق انجام عملیات های مرتبط با واردات کالاهای بشردوستانه را دارند، تجربه سیاست تحریم در زمان دولت دونالد ترامپ نشان می دهد که حتی کشورهایی که ابراز همدردی می کنند مجبور به کاهش عملیات های بشردوستانه در ایران شده اند».

 ایزوستیا، نووایا گازیه تا، ماسکوفسکی کامسامولتس، آرگومنتی ای فاکتی و وزگلیاد نیز لغو تحریم های تسلیحاتی را منعکس کردند.  

311311

نظر شما