شناسهٔ خبر: 43464611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حضور نماینده کاخ سفید در سوریه انتخاباتی است / اسد بدون امتیاز زندانی آمریکایی آزاد نمی‌کند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ترامپ برای اینکه در آستانه انتخابات امتیازاتی داشته باشد سعی می‌کند تا از طریق گفتگو با بشار اسد زمینه آزادی ۵۰۰ زندانی آمریکایی را فراهم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری دانشجو گفت‌وگویی با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص سفر اخیر یک مقام ارشد کاخ سفید به دمشق به منظور آزادی زندانیان آمریکائی محبوس در زندان‌های سوریه انجام داده است که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

- حدود ۵ هزار نفر از نیرو‌های مزدور آمریکا در غالب گروه‌های تروریستی طی یک سال اخیر وارد سوریه شده‌اند که هزار نفر از آن‌ها کشته شده‌اند و براساس آمار موجود حدود ۵۰۰ نفر در زندان‌های سوریه توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شده‌اند.

- این مزدوردان براساس قوانین موجود در عرف بین الملل اسیر محسوب نمی‌شوند بلکه نیرو‌ی تروریستی هستند و دولت سوریه می‌توانست در همان ابتدای امر و هنگام دستگیری آن‌ها را اعدام کند، اما برای اینکه برگ برنده‌ای از آمریکایی‌ها داشته باشد این تروریست‌ها را زندانی کرد.

- ترامپ برای اینکه در آستانه انتخابات امتیازاتی داشته باشد سعی می‌کند تا از طریق گفت‌وگو با بشار اسد زمینه آزادی این ۵۰۰ زندانی آمریکایی را فراهم کند.

- البته ممکن است دولت سوریه نیز با اخذ امتیازاتی از آمریکایی‌ها زندانیان آمریکایی را آزاد کند و بشاراسد قطعا بدون گرفتن امتیاز  از ترامپ در شرایط فعلی که او به شدت نیازمند پیروزی در انتخابات است این زندانیان  را آزاد نخواهد کرد.

- از آنجا که این افراد دارای تابعیت عربستانی -آمریکایی هستند آزادی آن‌ها نباید تاثیر چندانی در پیروزی ترامپ در انتخابات داشته باشد، اما رئیس جمهور فعلی آمریکا از روزنه‌ای برای ایجاد برگ برنده و پیروزی احتمالی در انتخابات چشم پوشی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، این نخستین سفر هیأت عالی‌رتبه آمریکایی به دمشق نبود و پیش از این نیز مسئولان آمریکایی سه بار در ماه‌ها و سال‌های گذشته به دمشق سفر کرده‌اند.

منابع سوری گفتند که مسئولان آمریکایی سعی کردند همکاری دمشق در پرونده «ربوده‌شدگان آمریکایی» را جلب کنند اما دمشق بر موضع خود در خصوص اولویت‌بخشی به موضوع خروج آمریکا از سوریه اصرار ورزید.

به گفته این منابع، دمشق درباره این قبیل سفرهای هیأت‌های آمریکایی کاملا محتاطانه عمل می‌کند چرا که به آن‌ها و نتایج احتمالی این سفرها اطمینان ندارد و رهبران سوری از تأثیرگذاری لابی‌های آمریکایی بر روسای این کشور و تصمیمات سیاسی آن آگاه هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال از سفر یک مقام ارشد کاخ سفید به دمشق برای مذاکره درباره آزادی زندانیان آمریکایی در سوریه خبر داده بود. 

انتهای پیام/

نظر شما