شناسهٔ خبر: 43464596 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

شکست ناامیدی با جشنواره امید/برگزار شدن جشنواره کودک مطالبه‌ هنرمندان بود

موج نیوز

سی و سومین جشنواره کودک به عنوان یک پیش قراول برای برگزاری جشنواره های سینمایی ایران در سال جاری، در حالی با شیوه ای متفاوت و تلفیقی از برگزای فیزیکی و مجازی برگزار شد که خواست سینماگران هم انجام این رویداد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در میان هزار اما و اگر، دست‌اندرکاران جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سی و سومین دوره این رویداد معتبر جهانی با قبول مسئولیت و به عنوان خط شکن در عرصه جشنواره های سینمایی داخلی، با برنامه ریزی متفاوت و اتخاذ تصمیمی سخت و برنامه ریزی خاص، این جشنواره را در شرایط دشوار کرونایی برگزار کردند. سالی که سینمای ایران و مخاطبانش در شرایط خاصی به سر می‌برند اما جشنواره کودک، برای خاموش نشدن چراغ سینمای کودک و دمیدن روح امید، چاره را در برپایی آنلاین و برخط با استفاده از شیوه‌های روزآمد دیده است. با مرور سخنان سینماگران می توان استنباط کرد که برپایی این جشنواره، با خواسته و تأیید اهالی سینما (به ویژه فعالان سینمای کودک و نوجوان) نیز همراه بوده است. در ادامه برخی از این نظرات را می‌خوانید: 

جشنواره؛ بهار سینمای کودک و نوجوان

حامد جعفری  تهیه‌کننده «فیلشاه» گفت: همانطور که بهار سینمای ایران را جشنواره فجر می‌دانند، بهار سینمای کودک و نوجوان نیز جشنواره فیلم کودک و نوجوان است؛ فیلم ها در این جشنواره پخش می‌شوند، مورد نقد قرار می‌گیرند و همه تلاش می‌کنند که خود را به جشنواره برسانند. 

او افزود: اینکه فیلم‌سازان سعی می‌کنند فیلم خود را به جشنواره برسانند، نشان می‌دهد که این جشنواره برای دست‌اندرکاران حوزه کودک اهمیت دارد، محلی برای دیده شدن و فرصتی برای نقدشدن فیلم‌شان است. از این جهت که تولیدات خود را با آن هماهنگ می‌کنند، مهمترین جشنواره کودک محسوب می‌شود و جایزه آن می‌تواند سلیقه‌ها را تغییر دهد و مسیر تولیدات را عوض کند.

جشنواره سکوی پرتاب است

رسول صدرعاملی کارگردان سینما گفت: ارتباط مخاطب کودک و نوجوان با فیلمساز ارتباط مهمی است و جشنواره بهترین سکوی پرتاب برای دیده شدن است. در این رویداد نقدها و تحلیل‌ها، نقطه شروع آسیب‌شناسی هستند. هر هنرمند و فیلمسازی حق اشتباه دارد چون سینما عرصه آزمون و خطاست و جشنواره، بهترین نقطه برای این تقابل‌هاست.

حذف جشنواره اتفاقی را رقم نمی‌زند

روانبخش صادقی  عضو هیأت مدیره خانه سینما و کارگردان انیمیشن گفت: برخی کارشناسان عقیده دارند که زیرساخت‌های اساسی‌مان از جمله سالن‌های سینما به تناسب جمعیت مخاطب بزرگسال و یا کودک مناسب نیست و چه لزومی دارد که جشنواره‌ای را با این عظمت برگزار کنیم، اما من معتقدم حذف جشنواره اتفاق مثبتی برای سینمای کودک و نوجوان رقم نخواهد زد.

برپایی جشنواره کودک معنا دارد

اسماعیل براری کارگردان «شهر در دست بچه‌ها» و «تنهایی و کلوخ» گفت: اینکه بگوییم زمان کروناست و کسی سینما نمی‌رود پس جشنواره هم معنی ندارد؛ درست نیست. جریان فیلمسازی کودک مسیری اجتناب ناپذیر است، افرادی که این حرف را می‌زنند باید یک مقداری تلاش کنند تا راه جدیدی برای برگزاری جشنواره پیدا شود. 

او ادامه داد: کم‌تر از یک سال است که با ماجرای کرونا زندگی می‌کنیم و تخمین می‌زنند که باید مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم کنیم و این موضوعی نیست که به سادگی تمام شود تا به زندگی عادی برگردیم...

جشنواره یک نماد است

مهدی مسعودشاهی دبیر دوره بیست و نهم جشنواره گفت: جشنواره‌ها به طور صرف قرار نیست برای نسل کودک و نوجوان، فیلم بسازند، مگر این که تولیداتی را که در عرصه کودک و نوجوان وجود دارد، به نمایش و ارزیابی بگذارند و با این ارزیابی بتوانند سینماگران و هنرمندان را هدایت کنند تا چه مسیری را پیش بگیرند. 

او گفت: جشنواره، نمادی است تا دوره‌ای از فعالیت‌هایمان را ارزیابی کنیم درنتیجه به مدیریت فعال نیاز دارد و بهتر و بیشتر از همیشه باید برایش فکر و برنامه‌ریزی کرد و از متخصصین چه در بخش هنر و در رشته تعلیم و تربیت و چه بحث‌های رسانه‌ای استفاده کرد.

جشنواره اگر نبود، سینمای کودک از بین رفته بود

حسین قناعت  کارگردان پرکار سینمای کودک و نوجوان هم گفت: واقعیت این است جشنواره کودک، تنها چراغ روشن سینمای کودک است. جشنواره از نظر من این حسن را دارد که عوامل فیلم‌های کودک در کنار هم جمع می‌شوند و کارهای هم را می‌بینند. اگر جشنواره کودک نبود سینمای کودک خیلی سال قبل از بین رفته بود.

نقش احیاگر جشنواره

بیژن میرباقری  کارگردان سینمای کودک و نوجوان، گفت: اگر به احیای فیلم‌های کودک و صنعتی شدن این سینما فکر می‌کنیم، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با ارزیابی‌ها و آمارهایی که ارائه می‌دهد این امکان را فراهم می‌کند تا ما بدانیم که در آینده چگونه برای این مخاطب فیلم بسازیم.

او تأکید کرد: جشنواره باید امسال به شکل متفاوت خود برگزار شود. کرونا نباید باعث تعطیل شدن زندگی شود و ما عرصه را بر خودمان تنگ کنیم. ما باید تلاش کنیم که جشنواره شکل بهتری به خود بگیرد.

جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

برپایی جشنواره همیشه مفید بوده است

سهیل موفق  کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: برگزاری جشنواره فیلم کودک در تمام ادوار بسیار مفید بوده است و حتی فیلم‌هایی که شانسی برای اکران ندارند در این رویدادها شرکت می‌کنند و خودشان را محک می‌زنند. در این برهه زمانی کودکان بسیار با فضای مجازی آمیخته شده‌اند و خانواده‌های آنها در حال رصد کردن فضای مجازی هستند، به شرط سیاست‌گذاری و اطلاع‌رسانی خوب، مفید است.

بحث درباره عدم برپایی جشنواره، مضحک است

علی نوری‌اسکویی  کارگردان انیمیشن نیز گفت: اینکه هرسال درباره برپایی و عدم برپایی جشنواره کودک، بحث‌ می‌شود، بسیار مضحک است. در سرتاسر جهان فستیوال‌هایی که برای کودکان برگزار می‌شود خیلی زیاد است، همچنین نهادهای حمایتی بیشتر بودجه‌هایشان را صرف جشنواره‌های کودک می‌کنند و جشنواره بزرگسال بودجه خود را از مردم (که حاضر هستند برایشان پول خرج کنند) تامین کنند.

در این شرایط برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است. اگر شرایط کرونا خیلی طولانی شود و شرایط اجتماعی همینطور باقی بماند برای بچه‌ها چه کاری می‌توان کرد؟ تنها مکانی که می‌توان درباره کودکان و نیازهایشان صحبت کرد، جشنواره فیلم کودک است

برپایی آنلاین جشنواره تجربه‌ای جدید است

عادل بزدوده  هنرمند قدیمی نمایش عروسکی گفت:با توجه به شرایط کرونایی باید برای برگزاری این جشنواره رویکردهای جدیدی را در نظر گرفت چرا که رویکردهای قدیمی دیگر کاربردی نخواهد داشت. این را یادمان باشد در این جشنواره باید برای مخاطبان قدم برداریم. در این رویداد مخاطب اصلی‌مان نخبگان این عرصه هستند. در این برهه زمانی نیازمند سطح عملیاتی متفاوتی هستیم و می‌توان یک نسخه خوب و اندیشمندانه برای جشنواره تعریف کرد.برگزاری جشنواره به صورت آنلاین یک اتفاق تازه و نو و تجربه جدید محسوب می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که در تمام نقاط کشور، کودکان و نوجوانان بتوانند از این فرصت استفاده کنند و با آخرین فرآیندهای یافته شده فرهنگی در سینمای کودک آشنا شوند. این هم یک تجربه است و باید هم‌پای دنیا در این زمینه پیش رفت.

با برپایی جشنواره موافقم

محمد بحرانی  فعال سینمای کودک و نوجوان گفت: بسیاری از جشنواره‌های سینمایی ما به جشنواره محلی تبدیل شده بودند و بسیاری از این رویدادها فقط معبری برای اهالی سینما بوده‌اند. امسال باتوجه به نحوه برگزاری، مردم هم می‌توانند در این رویدادها دخیل باشند. باید بپذیریم که کرونا خیلی از عادت‌های رفتاری ما را تغییر داده است. بنابر این ما ناچاریم با شرایطی که به وجود آمده، کنار بیاییم. هرچند سینما و تئاتر یک رسانه جمعی هستند، اما با برگزاری جشنواره به صورت آنلاین موافق هستم و امیدوارم این نحوه برگزاری، امسال یک تجربه منحصر به فرد باشد و از سال بعد به همان روال قبل برگردیم.

صورت مسأله را پاک نکنیم

پوران درخشنده  کارگردان سینما گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سالی یک بار برگزار ‌‌می‌شود و همواره استقبال خوبی از آن شده است. به نظر می‌رسد باید بودجه‌ بیشتری به این جشنواره اختصاص داده شود و به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، باید فضای بهتری را برای پیشرفت سینمای کودک و نوجوان ایجاد کنیم.

جشنواره، آخرین نفس‌های امیدبخش سینمای کودک و نوجوان

سیدمحمدرضا خردمندان  کارگردان سینما گفت: من فکر می‌کنم این جشنواره، آخرین نفس‌های امیدبخش سینمای کودک و نوجوان ما است. اینجا تنها روزنه باقی مانده‌ای است که فیلمسازان چشم امیدی به آن دارند و نگاه برخی از مخاطبین این سینما هم به این جشنواره دوخته شده است. جشنواره تنها جایی است که من می‌توانم فیلمم را ارائه کنم و رو در رو با مخاطبین خودم در ارتباط باشم و نظرات‌شان را بشنوم و تاثیر فیلم روی آن‌ها را ببینم.

جشنواره بخشی از زمینه‌سازی برای آینده جامعه است

ناصر هاشمی بازیگر و کارگردان سینما گفت: متاسفانه این حرف را زیاد شنیده‌ام که اگر جشنواره فیلم کودک برگزار نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد. به نظر من حضور جشنواره فیلم کودک بسیار مهم است. باید کاری کرد تا جشنواره‌هایی از این قبیل برگزار شود چرا که اهمیتی که کودک و سینمای کودک در جامعه ما دارند، بسیار ارزنده است. همچنین این جشنواره بخشی از زمینه‌سازی برای آینده جامعه کشور است. کودکان خوراک خوب می‌خواهند، زیرا ذهن‌شان در حال شکل‌گیری است و نیاز به آموختن دارند. شاید در نسل‌های قبل‌تر موقعیت‌های زیادی از دست رفته و تغییری در افراد شکل نمی‌گیرد اما کودکان آماده آموختن هستند. باید برای تخیل کودکان تلاش کرد تا بتوانند دنیای وسیع‌تری را ببینند و با ادبیات، هنر و اندیشه آشنا شوند تا بتوانیم در آینده، انسان‌های متخصص و فرهیخته و جامعه بهتری داشته باشیم

باید قدر این شور و حال را دانست

نادر سلیمانی  بازیگر و صداپیشه سینمای کودک و نوجوان گفت: نوع برگزار شدن جشنواره در سال‌های گذشته با امسال که شیوع بیماری کرونا هست، تفاوت چندانی با هم ندارد. تنها چیزی که در سال‌های گذشته وجود داشت، شور و هیجانی بود که برای مخاطبان ایجاد می‌شد و باید قدر این شور و حال را دانست.

نمی‌توانیم زندگی روزمره خود را متوقف کنیم

مهدی جعفری  کارگردان سینما گفت: از این جهت که حوزه کودک و نوجوان حوزه کم بضاعتی در کشور ما است، موافقم که فعالیت فرهنگی هنری در قالب جشنواره فیلم کودک گسسته نشود و برگزار بشود. ما شرایط خاصی را در این مقطع تاریخی در جهان تجربه می‌کنیم و در عین حال هم نمی‌توانیم زندگی روزمره خود را متوقف کنیم. همچنین توجه به مسائل فرهنگی کودک و نوجوان نیز باید جزو اولویت‌های ما باشد.

نظر شما