شناسهٔ خبر: 43464577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دفاع مقدس نظام الگویی نسل جدید قرار بگیرد

سوقندی گفت: دفاع مقدس صرفا واقعه یا ذهنیت تاریخی نیست بلکه یک عینیت است که می تواند به عنوان یک نظام الگویی مورد توجه نسل جدید قرار بگیرد و شهدا و ایثارگران نیروهای پویا و زنده این جنگ هشت ساله و دفاع مقدس هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _فرزانه تهجا: طرح سه شنبه های تکریم با هدف تکریم و احترام خانواده شهدا به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از ماهها قبل آغاز شد این طرح با محوریت مساجد در محلات تلاش می کند تا سنت حسنه تکریم شهدا و خانواده های آنها را در کشور نهادینه کند در همین رابطه گفتگویی با محمدرضا سوقندی، مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به شرح زیر ارایه می شود.

 

ارزیابی شما از اجرای طرح سه شنبه های تکریم توسط ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چیست؟

 از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد که در برنامه های خود طرح ملی فهما بخشی را به حوزه فرهنگ، ایثار و شهادت اختصاص داده است تشکر می کنم و البته طرح سه شنبه های تکریم و موضوع ایثار و شهادت از لحاظ ساختاری نیز با این نهاد ارتباط دارد.

 

وقتی به پیشینه تاریخ فرهنگ، تمدن اسلامی و ایرانی برمی گردیم و به نقش مسجد نگاه می کنیم، می بینیم که کارکرد مساجد صرفا عبادی نیست بلکه مسجد پایگاه نشر معارف  و معاریف اسلامی ، اعزام نیرو در زمان پیامبر(ص)، امیرالمومنین (ع) و پس از آن در واقعه عاشورا و در طول تاریخ بوده است.

 

نقش مساجد در حفظ ارزشهای اسلامی چیست؟

هر جا که اسلام و ارزش های اسلامی مورد هجوم قرار می گرفتند، مساجد به عنوان پایگاه مقابله، مبارزه و دفاع مطرح بودند و از همه مهم تر در تهاجم های فرهنگی مساجد نقش پایگاهی و کانونی خود را حفظ کردند.

 

مساجد در عصر جدید و شکل گیری انقلاب اسلامی تا چه اندازه موثر بودند؟

در شکل گیری انقلاب نیز و همچنین در دوران دفاع مقدس و پس از آن در تداوم فرهنگ مقاومت باز مساجد محور هستند و وارد هر مسجدی که می شویم، چند موضوع در این مکان مقدس بارز است؛ ابتدای شهدای مسجد هستند که این امر نشان می دهد مساجد ما کانون های جوانانی بودند که از این مکان مقدس به جبهه ها اعزام شدند و امروز تصاویر آنها در هر مسجدی نقش بسته است.

 

پایگاه های مقاومت بسیج  در مساجد مرکز فعالیت مردم بودند و در زمان دفاع مقدس ، انتقال فرهنگ مقاومت، امنیت و سلامت به مردم خدمت رسانی کردند. در حقیقت کانون های فرهنگی هنری مساجد در نشر ارزش های مسجد و ارزش های دفاع مقدس و فرهنگ جبهه و جهاد موثر هستند. طبیعی است که کانون های فرهنگی هنری مساجد و هم ستادهایی که در استان ها و در سطح ملی به عنوان ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های مساجد و یا خبرگزاری شبستان که مولود کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و رسانه مسجد و حوزه دین محسوب می شود، خود را همزاد، همراه و همگام با فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس می داند. بنابراین بخش زیادی از برنامه های کانون های مساجد به ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و تجلیل از شهدا اختصاص دارد.

 

 

آیا در استان ها و شهرستان ها کانون های تخصصی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعال هستند؟

تشکیل کانون های تخصصی ایثار و شهادت در استان ها و شهرستان ها برای ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار از دیگر فعالیت ها برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت است و کانون هایی که به صورت تخصصی در حوزه ایثار و شهادت فعال نیستند نیز در برنامه های خود فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج می کنند و البته باید بگوییم که بسیاری از کانون های ما به نام شهدا نامگذاری شدند و از بیست و چند هزار کانون بیش از هزار کانون به نام شهدا ثبت شده است که نام و یاد شهدا را زنده نگه می دارند و در بسیاری از کانون ها مدیران آن از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده شهدا هستند. در هیئت امنای کانون ها نیز که یکی از ارکان آن فرمانده پایگاه بسیج مساجد است یعنی به تعداد کانون هایی که داریم، فرمانده بسیجی عضو هیئت امنای کانون نیز وجود دارد. با توجه به این ساختار و تشکیلات طبیعی است که کارکرد کانون ها و ستادها و خبرگزاری شبستان در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت متفاوت از سایر بخش ها باشد و در بین سایر بخش ها در این امر ممتاز باشد و این ظرفیت و سرمایه ای بسیار عظیم را در اختیار دارند.

 

نقش نیروی انسانی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را توضیح بفرمایید؟

آنچه بیش از همه مهم است و باید بیش از رویدادها به آن پرداخته شود، نیروهای با انگیزه ای هستند که در پایگاه های فرهنگی هنری مساجد برای کار در عرصه شناخت معارف و معاریف دفاع مقدس و شهدا و ایثارگران و فرهنگ مقاومت با انگیزه و علاقه مندی کار می کنند؛ این افراد علاقه و انگیزه لازم برای فعالیت در حوزه فرهنگ ایثارو مقاومت را دارند.

 

در میان نیروهای کانون های مساجد و خبرگزاری شبستان انگیزه و علاقه مندی به این فرهنگ موج می زند و در تعریف رویدادها، جشنواره ها، همایش ها، نشست ها و گفتمان سازی و تشکیل حلقه های معرفتی در حوزه فرهنگی و رسانه ای و اطلاع رسانی در کانون های فرهنگی هنری مساجد و توسعه آن یک ضرورت است که در این میان به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس شاهد اجرای طرح هایی هستیم که به شدت مورد توجه قرار گرفته و به سرعت توسعه یافته است. این موضوع به دلیل زمینه هایی است که در میان نیروهای ستاد و خبرگزاری شبستان وجود دارد.

 

یکی از این طرح ها، طرح ملی سه شنبه های تکریم است که از بیش از 13 هفته قبل آغاز شده و افتتاحیه آن با حضور رییس فرهنگ و ارشاد و رییس بنیاد شهید و رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آغاز شد و از منزل شهیدان خالقی پور رقم خورد. این طرح در استان ها و شهرستان ها جریان یافته است.

 

محصول دفاع مقدس در زمان و عصر جدید چیست؟

دفاع مقدس صرفا واقعه یا ذهنیت تاریخی نیست بلکه یک عینیت است که می تواند به عنوان یک نظام الگویی مورد توجه نسل جدید قرار بگیرد و شهدا و ایثارگران نیروهای پویا و زنده این جنگ هشت ساله و دفاع مقدس هستند و محصول دفاع مقدس ما بزرگانی چون شهید سلیمانی، شهید حججی و شهدای مدافع حرم هستند که اگر به خوبی آنها را بررسی کنیم، می بینیم که خاستگاه هر یک از این شهدا مسجد است؛ به همین دلیل تجلیل و تکریم شهدا در واقع بزرگترین اقدام عملی در معرفی این الگوها است.

 

بخشی از این شهدای ما ایثارگران و رزمندگان هستند که اکنون در جبهه های مختلف به فعالیت می پردازند اما بسیاری از این شهدا در گوشه و کنار مخصوصا در روستاها و مناطق محروم و عشایر گمنام مانده اند. طرح تکریم این نگاه را دارد که می تواند برود به سراغ شهدایی که کسی سراغ آنها نرفته و یا کمتر به آنها سر زده است.

 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد چگونه چهره های موثر در دفاع مقدس را می توانند به مردم معرفی کنند؟

 این ظرفیت در کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد که ناگفته های جنگ و ناشنیده های دفاع مقدس و چهره های موثر اما غیر مشهور دفاع مقدس را مورد توجه قرار دهند و جریانی ایجاد کنند که تا پایان چهلمین سالگرد دفاع مقدس تداوم یافته و به یک رسم و فرهنگ در جامعه تبدیل شود؛ رسمی دایمی و عمومی که همه از آن پیروی کنید و امیدواریم بعد از شهدا و این مراسم به دیدار آزادگان، رزمندگان و بازماندگان آنها برویم.

پایان پیام/34

نظر شما