شناسهٔ خبر: 43461181 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشهد پیشگام در هوشمند سازی جمع آوری پسماند خشک در میان کلانشهرها

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر یکی از اولویت های کلان شهرها در بحث مدیریت پسماند، جمع آوری و مدیریت پسماند خشک است که این شهر پیشگام در هوشمند سازی جمع آوری پسماند خشک در میان کلانشهرها است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی با بیان این مطلب که مشهد پیشگام در هوشمند سازی جمع آوری پسماند خشک در میان کلانشهرها  اظهار  کرد: نوسازی تجهیزات و ماشین آلات حوزه خدمات شهری همواره یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری بوده است و به همین منظور بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از سال ۹۶ تاکنون، ۶۱ دستگاه خودروی جدید وارد بدنه خدماتی سازمان مدیریت پسماند شده است.

وی افزود: این خودورها عمدتاً جایگزین خودروهای فرسوده شده است به نحوی که ۳۳ دستگاه از این خودروهای جدید، شامل چهار دستگاه هیوندای ۶ تن، ۲۶ دستگاه هیوندای ۸ تن و سه دستگاه بنز ۱۰ تن ، به همراه ۳۷ کاربری که قابلیت نصب بر روی این خودروها را دارند؛ با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال طی سال گذشته و سال جاری خریداری شده و تعدادی از کاربری های خدمات شهری نصب شده و مابقی هم در حال نصب است.

یعقوبی بیان کرد: در سال ۹۸ و با توجه به تلاشی که در حوزه معاونت خدمات شهری صورت گرفت، توانستیم سیاهه انتشار آلاینده های زیست محیطی شهر مشهد را تهیه کنیم؛ در این سیاهه به تفکیک، سهم هر کدام از آلاینده های شهر به صورت کاملا علمی و دقیق براساس برداشت های صورت گرفته از سطح شهر مشهد مشخص شده است و با استفاده از اطلاعات این سیاهه میتوانیم به پیش بینی کیفیت هوای شهر مشهد دست پیدا کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: براساس داده های این گزارش، مشخص شد، ۶۴ درصد از آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به منابع متحرک نظیر خودروها و ۳۶ درصد مربوط به منابع ثابت مثل نیروگاه ها و کارخانجات است و در حوزه منابع متحرک رتبه اول با حدود ۵۱ درصد، مربوط به خودروهای شخصی است و کامیون ها و خودروهای سنگین با ۱۳ درصد در رتبه دوم قرار دارند.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد تا در سال های اخیر و با حمایت شورای اسلامی شهر مشهد در راستای نوسازی خودروهای فرسوده گام برداریم، تلاش برای کاهش بار آلودگی هوای مشهد از طریق نوسازی ناوگان خودروهای سنگین و تلاش برای کاهش سهم این خودروها در آلودگی هوای مشهد بود به نحوی که در این مدت توانستیم با نوسازی ماشین آلات و حذف خودروهای فرسوده و آلاینده، عمر ناوگان خودرویی در حوزه حمل پسماند نیمه سنگین را، از ۱۸ سال به ۴ سال کاهش دهیم.

 یعقوبی اظهار کرد: نکته قابل توجه در تولید کاربری‌های تولید شده برای نصب بر روی خودروها، طراحی و تولید کاملا بومی و چند منظوره آنهاست که می توان از آنها در شرایط مختلف و با اهداف گوناگون استفاده کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص رونمایی از طرح جمع آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی به عنوان طرح "سیمپ" نیز گفت: در حال حاضر یکی از اولویت های کلان شهرها در بحث مدیریت پسماند، جمع آوری و مدیریت پسماند خشک است که در شهر مشهد نیز این موضوع از سال گذشته به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

 وی ادامه داد: در همین راستا از ابتدای سال ۹۸، بر اساس مطالعات کارشناسی در حوزه خدمات شهری به جهت توسعه فرایندهای مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا، مطالعات در خصوص طرح های نوین تفکیک از مبدا آغاز شد و از خرداد ماه ۹۸ طرح جدید تفکیک پسماند از مبدا تولید با عنوان سیمپ، به طور آزمایشی در نواحی یک و دو منطقه ۹ اجرایی شد.

یعقوبی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که طی اجرای آزمایشی این طرح در نواحی یک و دو منطقه ۹ شهرداری مشهد، تاکنون بالغ بر ۷ هزار و ۴۰۰ نفر از شهروندان این محدوده، در اپلیکیشن سیمپ ثبت نام کرده اند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: این طرح هوشمند، مزایای بسیار زیادی از جمله صرفه جویی در وقت و انرژی، افزایش سرعت مبادله و جمع آوری پسماند خشک، شارژ آنلاین کیف پول الکترونیک شهروند همزمان با دریافت پسماند خشک، کاهش تردد زباله گردها در سطح شهر، افزایش بهداشت و سلامت عمومی در محیط های شهری و... را به همراه دارد.

 انتهای پیام/۷۰۰۴۵

نظر شما