شناسهٔ خبر: 43456665 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مشکل اصلی طرح کمربندی جنوب شهرکرد

شهرکرد- ایرنا- اجرای طرح کمربندی جنوب شهرکرد (۱۵ خرداد) که مصوبه سال ۸۳ را دارد، به دلیل واگذار نشدن زمین‌های کشاورزی از سوی کشاورزان شهرکرد و شهرکیان هنوز نیمه کاره باقیمانده است.

صاحب‌خبر -

احداث کمربندی ۱۵ خرداد شهرکرد که مصوب سال ۸۳ و طرح تفصیلی سال ۸۵ را دارد،منطقه شرق را به غرب شهر متصل می‌کند و به عنوان یک طرح ترافیکی نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک مرکز استان و کاهش تردد کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین در سطح شهر دارد.

پس از گذشت بیش از یک دهه از تصویب اجرای این طرح، تنها  ۲ باند از این کمربندی تکمیل شده است و ادامه طرح که حدفاصل فارابی جنوبی تا میدان قمربنی هاشم(ع) شهرکرد است به دلیل اینکه برخی از کشاورزان هنوز زمین‌های کشاورزی خود را برای اجرای طرح واگذار نکرده‌اند، به صورت کامل اجرایی نشده و همین موضوع منجر به سنگینی بار ترافیک در منطقه شرق شهرکرد شده است.

نماینده تعدادی از کشاورزان منطقه جنوب شهرکرد که از اهالی شهرکیان است، در خصوص این واگذاری‌ها گفت: با اجرای طرح کمربندی جنوب شهرکرد، زمین‌های کشاورزی این منطقه از نظر هندسی به ۲ قسمت تبدیل می‌شود و جاده از وسط برخی زمین‌های کشاورزی عبور می‌کند که در این صورت، از  قسمت‌های زمین‌های کشاورزی برخی از کشاورزان سهم کمی باقی می‌ماند که این امر کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کند.

مرتضی شاهوردی با اشاره به اینکه زمین کشاورزی این منطقه به ۶ دنگ تقسیم شده است و یک‌هزار کشاورز در این اراضی سهم دارند و کشت و زرع می‌کنند، گفت: با عبور این جاده، برخی از کشاورزان که سهم کمتری دارند و زمین آنها در مسیر جاده است، باقیمانده کوچکی از اراضی خواهند داشت که قابلیت کشت و زرع را نخواهند داشت.

وی، با اشاره به اینکه در منطقه "بُرم‌پهنه "شهرکرد نیز برخی ساخت و سازها باعث تعرض به‌زمین‌های شهرکیان شد، گفت: این امر موجب نارضایتی مردم و همچنین پایین آمدن اعتماد مردم در خصوص واگذاری زمین توافقی شده است.

به گفته وی، بر اساس نظر برخی از کارشناسان، اجرای این طرح به دلیل اینکه در مجاورت منازل مسکونی قرار گیرد، در آینده با مشکل مواجه خواهد شد و برای اجرای طرح، یک پیشنهاد از سوی کشاورزان منطقه به شورای شهر و شهرداری ارائه شده است که طرح از ۲۰۰ متر پایین‌تر اجرا شود تا به زمین‌های کشاورزی خسارت کمتری وارد شود.

وی اظهارداشت: زمین‌های کشاورزی پیشنهاد شده کشاورزان به گونه‌ای است، طرح از انتهای غربی زمین‌های هرزآب شهرکیان عبور می‌کند و کمترین آسیب را به زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند و برای شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به دلیل وسعت اراضی نیز قدرت مانور بسیار زیادی وجود دارد تا جاده کمربندی را به بهترین نحو اجرا کنند.

به گفته وی، برای اجرای طرح کمربندی در زمین‌های کشاورزی پیشنهاد شده است تا طرح در انتهای غربی زمین‌ها اجرا شود که برای آن حدود ۳۰ تا ۴۰ متر جاده رها شده وجود دارد و کمترین آسیب را به زمینهای کشاورزی وارد می‌کند.

شاهوردی گفت:شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی نیز برای واگذاری زمین از سوی کشاورزان حق و حقوق آنان را در قبال واگذاری زمین به طور کامل بپردازند.

تعیین تکلیف اراضی اولویت اجرای طرح است

رییس شورای اسلامی شهرکرد نیز با اشاره به اینکه تعیین تکلیف و اجرای طرح کمربندی ۱۵ خرداد یکی از اولویت‌های شورای شهر و شهرداری است، گفت: عملیات عمرانی ۳۰۰ متر انتهایی مسیر جاده کمربندی جنوبی شهرکرد به جاده کیان هنوز باقیمانده است.

فرهاد رییسی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح و بازگشایی کمربندی جنوب شهرکرد، زمان سفر را کاهش می‌دهد و عبور و مرور تسهیل و ترافیک و تصادفات کاهش پیدا می‌کند، افزود: اجرای این طرح، حفظ زیرساخت‌های شهری و همچنین ارزش افزوده برای زمین‌های شهرکیان را دنبال دارد.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح، مد نظر گرفتن تمام حق و حقوق مالکان زمین‌های کشاورزی اولویت دارد و تاکنون بیش از ۱۸ جلسه با مالکان زمین‌های کشاورزی برگزار شده است.

به گفته وی، اجرای تغییرات در طرح تفصیلی شهر یک ضرورت است که با توافق مالکان در واگذاری اراضی به عنوان یک اولویت، این تغییرات باید انجام می‌شود.

رییسی با اشاره به جلساتی که با کشاورزان در هفته گذشته برگزار شد، افزود: مقرر شد که با پرداخت حق و حقوق کشاورزان، مالکان زمین‌های کشاورزی توافق کنند و اگر توافق تا آخر هفته آینده به انجام نرسید، مراحل قانونی طی شود.

وی اظهار داشت:برای اجرای این طرح باید ۲۷ هزار مترمربع از زمین‌های کشاورزی کشاورزان شهرکرد و به خصوص شهرکیان تخصص یابد، که پس از گذشت چندین سال از تصویب طرح، هنوز کشاورزان برای واگذاری زمین ممانعت می‌کنند.

رییس شورای اسلامی شهرکرد گفت: عرض این جاده ۳۵ متر پیش‌بینی شده است که این طرح تا میدان قمر بنی هاشم شهرکرد ادامه دارد.

رییس شورای شهر شهرکرد گفت: دریافت رای کمیسیون ماده۱برای اجرای طرح اصلی کمربندی جنوب شهرکرد است و این طرح که در دست انجام است و با مشکل واگذاری زمین مواجه است یک طرح آنتنی است.

وی افزود: این طرح آنتنی برای کاهش ترافیک است که با ۳۰۰ متر از کمربندی ۱۵ خرداد آغاز می‌شود و شهرکرد را به جاده شهرکیان متصل می‌کند.

به گفته وی، طرح اصلی کمربندی جنوب شهرکرد که همان جاده پیشنهادی است از کنار تپه تاریخی عبور می‌کند به دلیل اینکه در طرح جامع تفصیلی دیده نشده و رای کمیسیون ماده ۱ را ندارد قابلیت  اجرایی شدن تا چند سال آینده را ندارد و باید تمام مجوزهای برای اجرای آن طرح گرفته شود.

وی با بیان اینکه احداث این جاده آنتنی موقت است ، گفت: پس از احداث کمربندی اصلی این جاده نیز فعال خواهد بود.

واگذار نشدن زمین تنها علت تاخیر احداث کمربندی است

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شهرکرد نیز با تاکید بر اینکه واگذار نشدن زمین، تنها علت اجرایی نشدن این طرح در مرکز استان است، گفت: در چند روز گذشته در جلسه‌ای که برگزار شد، توافقاتی با مالکان انجام شد و در صورتی که مالکان با واگذاری زمین به توافق نرسند راهکارهای قانونی در نظر گرفته می‌شود.

مرجان دادایی افزود:طول امتداد کمربندی جنوب حدفاصل جایگاه سی ان جی تا جاده شهرکیان یک هزار و ۴۰۰ متر و با عرض ۴۵ متر است که تنها ۳۰۰ متر آن باقیمانده است.

کمربندی به دلیل تپه تاریخی جابجا نمی شود

وی با اشاره به اینکه اتصال کمربندی جنوب به جاده کیان موجب بهبود عبور و مرور ساکنان خیابان بهارستان،کاهش ترافیک و محافظت از زیرساخت‌های شهری می‌شود، افزود: پیشنهاد جابه‌جایی این مسیر نیز پیش از این داده شده است، که به دلیل اینکه در مسیر پیشنهادی یک تپه تاریخی وجود دارد، امکان جابه‌جایی ممکن نیست.

به گفته وی، بر اساس استعلام‌های که از سازمان میراث فراهنگی،صنایع دستی و گردشگری انجا م شده است، مقرر شد که جانمایی کمربندی به گونه‌ای انجام شود که از تپه تاریخی عبور نکند.

اراضی زراعی تاکنون تاییدیه کمیسیون ماده۱ نگرفتند

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با تاکید بر اینکه بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت‌ و ساز، خاکبرداری، فنس‌کشی و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است، گفت: اجرای طرح کمربندی جنوب شهرکرد در اراضی زراعی، مجوز کمیسیون تبصره یک ماده یک را می‌خواهد.

شهرام جزایری افزود: برای صدور مجوز کمیسیون تبصره ماده۱، تاییدیه کمیسیون زیربنای استانداری که با حضور پنج عضور اصلی از جمله اداره کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، امور اراضی، محیط زیست و نماینده استاندار است را نیاز دارد.

به گفته وی، تاکنون تاییدیه کمیسیون ماده۱ ارائه نشده است و مراحل اولیه طرح در کمیسیون زیربنایی اخیر مطرح شده است.

جزایری افزود: یکی از شرایط تبصره ماده۱ آن است که طرح‌های با کالبدی و ناحیه‌ای مطابقت داشته باشند تا قبل از اینکه تغییر کاربری زمین اعلام شود از حیث کشاورزی خارج شود، که در مراحل اجرایی طرح با مشکل مواجه نشود.

وی، با تاکید بر اینکه هنوز به طور رسمی ارجاعی به کمیسیون ماده۱ ارائه نشده، گفت: طرح باید قبل از اجرا تاییدیه فنی را از کمیسیون زیربنایی و کمیسیون تبصره۱ ماده یک دریافت کند.

به گزارش ایرنا، شهرکرد با جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

نظر شما