شناسهٔ خبر: 43455203 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی:

مجموعه فرهنگی، آموزشی و قرآنی فخرالذاکرین در تبریز ایجاد می‌شود

حمید وظیفه

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی از احداث مجموعه فرهنگی، آموزشی و قرآنی تحت عنوان فخرالذاکرین در تبریز و در جوار مزار حمال تبریزی و حاج فیروز زیرک کار خبر داد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی در حاشیه بازدید از مزار حمّال تبریزی و مرحوم حاج فیروز زیرک کار در خصوص ایجاد مجموعه‌ی فرهنگی، آموزشی و قرآنی در این مکان اظهار کرد: بعد از رحلت حاج فیروز زیرک کار و تدفین آن مرحوم در جوار مزارعمو حمّال تبریزی، تصمیم گرفتیم تا آرزوی چندین ساله خود در خصوص آبادسازی مزار عارف بالله عمو حمّال تبریزی و تبدیل این مجموعه را به یک مجموعه فرهنگی، قرآنی و زیارتی محقق کنیم.

وی ادامه داد: براساس طراحی‌های صورت گرفته، تصمیم گرفتیم یک مجموعه چهار طبقه را احداث کنیم که طبقه‌ی زیرزمین شامل بحث‌های عمومی مانند خدمات‌دهی، درمانی و... ، طبقه‌ی همکف شامل حسینیه مقبره، طبقه‌ی اول که یک مدرسه قرآنی و در طبقه‌ی دوم نیز مجموعه‌ی فرهنگی فخرالذّاکرین بنا خواهد شد که کارهای اولیه انجام گرفته است و امیدوار هستیم که کلنگ‌زنی این مجموعه در دهه وقف امسال انجام گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: طبق توافقی که با شهرداری انجام شده و مساعدت‌های بسیار خوبی که از طرف شهرداری مرکز و شهرداری منطقه 10 انجام می گیرد،  قصد داریم این مکان را به یک مجتمع فرهنگی و قرآنی عظیم در منطقه دارایی سوم تبدیل کنیم و قرار گرفتن در جوار مزار  عمو حمّال تبریزی و فخرالذّاکرین منجر شد که تصمیم بگیریم این مجموعه را تحت عنوان مجموعه «فرهنگی زیارتی و قرآنی فخرالذّاکرین» نام‌گذاری کنیم و امیدواریم این مجموعه هرچه سریع‌تر در این منطقه که سالیان سال محل زندگی علمایی هچون آیت‌الله گرگری، آیت الله مدرس و... بوده، احداث شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه منطقه‌ی شتربان و دارایی سوم یکی از مناطق هیئت خیز در تبریز است، اضافه کرد: قصد داریم این مجموعه را به یک مکان فرهنگی برای هیئت‌های تبریز و همچنین برای آموزش مباحث قرآنی، قرآن‌آموزی و همچنین آموزش مداحی تبدیل کنیم و امیدواریم بتوانیم ما و مردم عزیزمان بهره‌برداری‌های لازم را از این مجموعه فرهنگی و قرآنی انجام دهیم و یکی از منویات رهبر انقلاب در خصوص تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، در جوار مزار حمّال تبریزی و فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک‌کارتحقق یابد و این مکان به یک قطب فرهنگی ماندگار اصیل و بزرگ تبدیل شود و با توجه به اینکه اکثر طرح‌های ما مردمی هستند، ما همواره به خبرنگاران می‌گوییم هر وقت شما دیدید که بیل و کلنگ از حرم امام رضا(ع) خارج شد، پروژه های ما نیز تمام خواهد شد و لذا امیدواریم به مرور زمان و با کمک مردم و خیّرین عزیز هرچه سریع‌تر این پروژه تمام شود.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال فونداسیون مجموعه‌ی شاه حسین ولی در طول دوران مدیریت گذشته ریخته شد، گفت: علی رغم ایجاد فاصله در زمان پروژه، نهایتا در کمتر از یک سال اسکلت‌بندی و سفت‌کاری ساختمان اصلی آن‌جا را انجام دادیم و در حال حاضر بحث نما زنی و غیره درحال انجام است.

وی اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم و با افتخار می‌گوییم که به ندرت می‌توانید امام زاده ای در استان پیدا کنید که ما در  آن‌جا پروژه عمرانی نداشته باشیم و اکنون مجموعه‌های سید جمال، سید حمزه و همچنین سرداب سید حمزه در حال آبادسازی هستند و بحث گسترش فضای تربت خانه سید حمزه نیز انجام شده است و فضای امامزاده سید جمال که در حدود 800 مترمربع  و با زیربنایی در حدود 2300 متر در طبقات مختلف انجام‌شده است که این مکان قدمت میراثی داشته و هم‌زمان با بازار تبریز ثبت شده است و یا مزار علی بن مجاهد تبریز معروف به چهار قبرها و امام زاده سید محمد کججانی تبریز در حال مرمت و بازسازی است.

حجت الاسلام حسینی در ادامه به برخی فعالیت های فرهنگی اداره کل اوقاف استان اشاره کرد و گفت: در ماه محرم امسال شاهد بودید که هر روز از شبکه افق برنامه زنده اجرا می‌کردیم و مراکز «افق» را که مخفف «اجتماعی، فرهنگی و قرآنی » است، در امامزاده های استان تشکیل دادیم چون که طبق فرموده حضرت امام خمینی(ره)، امامزاده ها مأمن و پناهگاه هستند و سعی کردیم با ایجاد مراکز افق بتوانیم در این موضوع نیز مشارکت داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین در طول سال و از آغاز عید نوروز با طرح «آرامش بهاری»، در ماه مبارک رمضان طرح «ضیافت الهی»، در فصل تابستان و در جوار امامزادگان طرح«نشاط معنوی» و در ماه محرم نیز طرح «شمیم حسینی» را برگزار می‌کنیم و سعی کرده‌ایم که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در خصوص این‌که امامزادگان قطب فرهنگی باشند، امامزاده ها را به یک مکانی تبدیل کنیم که در مسائل فرهنگی تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به الهام گیری از گام دوم انقلاب و جوانگرایی در ترکیب هیئت های امنای مساجد نیز اظهار کرد: در گام دوم انقلاب نیز بحثی را در خصوص جوان بودن ترکیب هیئت امنای مساجد شروع کرده‌ایم،همچنین باتوجه به این‌که نگاه رهبر انقلاب در بند دوم الزامات هفت‌گانه گام دوم انقلاب بحث اخلاق و معنویت است که این اخلاق و معنویت می تواند در امامزاده ها و مساجد نیز تحقق یابد و الزام هفتم نیز سبک زندگی است که سبک زندگی می‌تواند از طریق امامزاده‌ها و مساجد در زندگی ما جریان داشته باشد و ان‌شاءالله مساجد، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها بتوانند بیش از پیش در راستای گام دوم انقلاب اسلامی قدم‌های مؤثری با حضور جوانان بردارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: ما میراث‌دار شهید باکری‌ها و شهید زین‌الدین‌ها هستیم. شهدایی که جان دادند تا ما میراث‌دار معنوی آن‌ها باشیم و امیدواریم تاثیرگذاری این شهدا و مخصوصا سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در مساجد، حسینیه ها و امام زاده های ما محقق شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز که به دلیل همجواری یکی از مدارس این منطقه با مزار حمّال تبریزی در این بازدید حضور داشت، گفت: همکاری بسیار خوبی ما بین اداره کل اوقاف و امورخیریه استان و اداره کل آموزش و پرورش وجود دارد و بخشی از فضاهای آموزشی و مدارس استان اوقافی هستند و طبیعتاً اگر همکاری وجود نداشته باشد، برای هر دو سازمان مخصوصاً آموزش و پرورش مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

پاشایی ادامه داد: این مجموعه ای که از آن بازدید کردیم، دارای کاربری آموزشی است و قرار بر این شد به مناسبت دهه وقف تفاهم‌نامه ای امضا شود تا این مجموعه به یک فضای فرهنگی و آموزشی تبدیل شود و من فکر می‌کنم اقدام خوبی است که مابین آموزش و پرورش و اوقاف استان انجام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح بتواند برای اهالی منطقه و کل مردم تبریزطرحی ماندگار باشد و ما نیز از این طرح استقبال می‌کنیم و کمکهای لازم را نیز انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

نظر شما