شناسهٔ خبر: 43454990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تنها متولی گردشگری نیست

مریم بیگی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنها متولی خدمات گردشگری نیست، گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در برخی از مناطق متولی ارائه خدمات به گردشگران هستند، اما متاسفانه خدمات چندانی به مسافران برای ماندگاری ارائه نمی‌دهند.

صاحب‌خبر -

فرجام سمیعی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آسیب‌های گردشگری غیررسمی، اظهار کرد: موضوعی به نام گردشگری غیررسمی وجود ندارد، معمولا گردشگران به دو دسته هدفمند و غیرهدفمند تقسیم می‌شوند، معمولا به گردشگر غیرهدفمند مسافر نیز می‌گوییم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: اگر زیرساخت‌های لازم برای ماندگاری گردشگر وجود نداشته باشد، گردشگر پس از اقامت کوتاه یک روزه از استان خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیاری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: این موضوع می‌تواند برای گردشگری اکوتوریسم مورد توجه قرار بگیرد، اما متاسفانه همه گردشگران کشور علاقه‌ای به طبیعت‌گردی ندارند.

سمیعی بیان کرد: بنابراین برای جذب و ماندگاری گردشگر در چهارمحال و بختیاری نیاز است به سایر مباحث گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، سلامت، اکوتوریسم و گردشگری تجاری (خرید) نیز توجه کرد، متاسفانه استان ما ظرفیت چندانی برای سایر موارد گردشگری ندارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: شاهدیم که طبیعت‌گردان با خودروهای شخصی به استان سفر می‌کنند، حتی موادغذایی مورد نیاز خود را نیز به همراه می‌آوردند، همچنین این افراد با تولید زباله و قطع درختان نیز به طبیعت آسیب می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنها متولی خدمات گردشگری نیست، گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در برخی از مناطق متولی ارائه خدمات به گردشگران هستند، اما متاسفانه خدمات چندانی به مسافران برای ماندگاری ارائه نمی‌دهند.

سمیعی در خصوص لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای ارئه خدمات گردشگری و تقویت زیرساخت‌ها، یادآور شد: رئیس ستاد خدمات سفر استاندار است و دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری و ... عضو این ستاد هستند، به‌طور مثال نیروی‌انتظامی وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارد و علوم پزشکی موظف به ارائه خدمات اورژانس در مراکز گردشگری است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در شهرهای بزرگ شهرداری‌ها خدمات گسترده‌ای نظیر در اختیار قرار دادن اتوبوس رایگان برای بازدید گردشگر از اماکن تاریخی ارائه می‌دهند و یا شهرداری خدماتی برای اسکان موقت ارائه می‌دهند اما در شهرستان کوهرنگ فضای سبز حداقلی وجود ندارد تا گردشگر برای مدت کوتاه اسکان داشته باشد.

وی عنوان کرد: می‌توان برای ماندگاری گردشگر در چهارمحال و بختیاری رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری اجرا کرد، ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی از دیگر راهکارها در این زمینه است.

سمیعی با بیان اینکه نزدیکی چهارمحال و بختیاری با اصفهان موجب می‌شود گردشگران بعد از  سفر یک‌روزه برای اقامت استان مجاور را انتخاب می‌کنند، توضیح داد: معمولا برخی جاذبه‌های گردشگری استان مانند پیست اسکی فصلی است و گردشگران بعد یک روز استفاده از این جاذبه استان را ترک می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما