شناسهٔ خبر: 43451951 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

بررسی مزایا و معایب 5G ؛ شبکه‌ای که به کندی توسعه می‌یابد

یکی از بزرگترین مزایای ۵جی، تاخیر کمتر است؛ به این معنی که دیگر در مکالمات ویدیویی تاخیر نخواهیم داشت. مهم‌تر آن که این فن‌آوری مواردی نظیر امکان جراحی از راه دور را فراهم می‌کند و به موجب آن جراحان می‌تواننند از طریق بازوهای روباتیک، به جراحی همزمان بیمارانی بپردازند که هزاران کیلومتر دورتر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، بیش از یک سال پس از آن که غول‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند جهان، یعنی هوآوی و سامسونگ، اولین گوشی‌های ۵جی خود را عرضه کردند،‌ اپل نیز از اولین گوشی ۵جی خود رونمایی کرد.

نسل پیشین ۵جی نشانگر فن‌آوری یک دوران تعیین کننده است. اندکی پس از عرضه اولین آیفون، فن‌آوری ۴جی اولین گوشی هوشمند اپل را به رهبر این صنعت تبدیل کرد و راه را نیز برای یک دهه برنامک‌های جدید، خدمات و نوآوری‌ها هموار کرد.

شبکه‌های اینترنتی بریتانیا از سال ۲۰۱۹ استفاده از ۵جی را در مقیاس خیلی محدود آغاز کردند. نقشه‌های مربوط به این پوشش، نشان می‌دهد که بخش‌های عمده‌ای از بریتانیا هنوز حتی مجهز به ۴جی هم نیستند و بخش‌هایی که از ۵جی استفاده می‌کنند، به مناطق شهری پرجمعیت محدود می‌شوند.

در مقایسه با نسل قبلی اتصال داده‌ها، سیگنال‌های ۵جی در محدوده کمتری منتشر می‌شود. بنابراین، برای پوشش دادن یک منطقه مشابه، به دکل‌های بیشتری نیاز است. این موضوع عرضه را کندتر کرده است و به این معنی است که نقاط تحت پوشش این فن‌آوری از آنچه انتظار می‌رود، بسیار محدودتر است.

در بریتانیا و سایر مناطق، تحویل ۵جی با پرسش‌هایی پیرامون زیرساخت‌های لازم جهت کارکرد آن همراه است. بحث در مورد این که آیا شرکت چینی هوآوی مجاز به ساخت دکل‌ها و سایر تجهیزات مورد نیاز برای پخش شبکه‌های ۵جی است یا خیر، روند عرضه را کندتر کرده است و منجر به بحث‌های گسترده و گاه گیج کننده‌ای در رسانه‌ها و در میان سیاستمداران شده است.

اغلب سازندگان سطح بالای گوشی‌های هوشمند نیز عرضه نسخه‌های ۵جی گوشی‌های پرچمدار خود را آغاز کرده‌اند (اپل در این بین یک استثنای قابل‌توجه بود) و البته مشکل بتوان زیر ۱۰۰۰ پوند یکی از این گوشی‌ها را تهیه کرد.  این بدان معناست تنها افراد خوش‌شانسی که می‌توانند به ان دسترسی یابند، کسانی هستند که توانایی خرید یک گوشی ۵جی را دارند و نیز در مناطقی زندگی می‌کنند که در حال حاضر تحت پوشش ۵جی است.

درست شبیه ۴جی، ظرفیت کامل ۵جی احتمالا تا چندین سال بعد ازعرضه آن به دست نخوهد آمد.  گوشی‌های هوشمند مجهز به ۴جی نحوه کار، سفر، غذا خوردن و پرداخت‌های ما را دگرگون کرده‌اند. سرعت جدید این انتقال داده‌ها به شکل بی‌سیم، برنامک‌هایی نظیر AirBnb  و Deliveroo را به وجود آورده است و به اقتصاد آزادکار (اقتصاد گیگ) قدرت داده است که در حال  حاضر ارزش تقریبی آن معادل ۴.۵  تریلیون دلار است.

یکی از بزرگترین مزایای ۵جی، تاخیر کمتر است؛ به این معنی که دیگر در مکالمات ویدیویی تاخیر نخواهیم داشت. مهم‌تر آن که این فن‌آوری مواردی نظیر امکان جراحی از راه دور را فراهم می‌کند و به موجب آن جراحان می‌تواننند از طریق بازوهای روباتیک، به جراحی همزمان بیمارانی بپردازند  که هزاران کیلومتر دورتر هستند.

این امر قبلا در چین تجربه شده است. سال گذشته اولین عمل جراحی با استفاده از فن‌آوری ۵جی، در چین انجام شد و طی آن، یک پزشک در جنوب استان فوجیان، از طریق بازوهای روباتیک کنترل شونده از راه دور و اتصال از طریق ۵جی، با تاخیر تنها ۰.۱ ثانیه‌ای، کبد یک حیوان آزمایشگاهی را ۴۸ کیلومتر دورتر، از بدن حیوان خارج کرد.

سایر برنامه‌های آینده نزدیک که توسط مبلغان ۵جی اعلام می‌شود، شامل اتومبیل‌های خودرانی است که قادرند اهداف خود را به اتومبیل‌های خودران دیگر انتقال دهند، یا دنیای کاملا مجازی سه بعدی (که اطراف فرد را در بر می‌گیرد) به افراد امکان می‌دهد تا به صورت فیزیکی با سایر افراد به صورت همزمان ارتباط برقرار کنند، یا حتی دوره جدیدی از سلاح‌های مافوق صوت  را شامل می‌‌شود.

متاسفانه تجزیه و تحلیل اخیر سرعت بارگیری و اتصال ۵جی نشان داد که احتمالا کاربران بریتانیایی پیش از آن که همگان بتوانند مزایای نسل بعدی این شبکه اینترنتی را تجربه کنند، باید کمی منتظر بمانند.

آزمایش‌های معیار انجام شده توسط شرکت تجزیه و تحلیل تلفن همراه «اوپن سیگنال»، نشان داد که از میان ۱۲ کشور آزمایش شده، بریتانیا کمترین سرعت متوسط بارگیری ۵جی و بدترین اتصال را داشته است.

سرعت بارگیری تنها ۳۲.۶ مگابایت بر ثانیه و چهار بار کندتر از سرعت آن در کشور عربستان سعودی بود که بهترین عملکرد (۵جی) در میان کشورها را از آن خود کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما