شناسهٔ خبر: 43449436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در نشست فراکسیون ورزش مجلس با مدیران اجرایی و پیشکسوتان پرسپولیس مطرح شد

سیاسیون باید از ورزش کنار بروند/ نبود پیشکسوتان در ترکیب هیات مدیره از خلأهای باشگاه پرسپولیس است

پیشکسوتان تیم پرسپولیس در نشست فراکسیون ورزش مجلس که با حضور مدیران اجرایی و جمعی از پیشکسوتان پرسپولیس برگزار شده بود نبود یک پیشکسوت در ترکیب هیات مدیره را از خلأهای موجود در باشگاه پرسپولیس دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (دوشنبه 28 مهرماه) با حضور مدیران و عوامل اجرایی و پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس از جمله رسول پناه سرپرست تیم، رغبتی عضو هیات مدیره، علی پروین، حمید استیلی، محسن خلیلی، سپهر حیدری و نمایندگانی از کانون هواداران پرسپولیس به منظور بررسی مشکلات این باشگاه برگزار شد.

در این نشست اعضای فراکسیون ورزش از جمله فروردین ، سارا فلاحی، زارع، احسان قاضی زاده هاشمی، فداحسین مالکی و دنیامالی حضور داشتند.

مجلس ردیف اعتباری برای حمایت از پرسپولیس در بودجه سنواتی ایجاد کند

علی پروین با بیان اینکه دولت و مجلس باید به داد پرسپولیس برسند، افزود: سال آینده هزینه بازیکنان پرسپولیس به 300 میلیارد می رسد، در حالی که این باشگاه با مشکلات اساسی مواجه است.

این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس با اشاره به اینکه تغییر مدیرعامل و هیات مدیره راه حل مناسبی برای رفع مشکلات این باشگاه نیست، از مجلس و دولت خواست تا ردیف اعتباری در بودجه سنواتی تحت حمایت از پرسپولیس ایجاد کنند.

ضرورت تلاش برای حفظ بازیکنان پرسپولیس تا فینال جام آسیا

محمود خوردبین نیز در این نشست بیان کرد: مهمترین کاری که باید در این شرایط انجام شود این است که تیم پرسپولیس را برای فینال جام آسیا حفظ کنیم و بازیکنان آن را از دست ندهیم، چرا که این مهمترین مطالبه هواداران این تیم است.

عمر مدیریت در باشگاه پرسپولیس کوتاه است

حمید استیلی با تاکید بر اینکه لازم است یک ردیف اعتباری در بودجه برای حمایت از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ایجاد شود، افزود: افزایش تورم، وضعیت بازار ارز و شیوع کرونا مشکلات زیادی را برای باشگاه پرسپولیس ایجاد کرده است، بنابراین لازم است مجلس جهت حمایت از این تیم وارد عمل شود.

این پیشکسوت تیم پرسپولیس با اشاره به اینکه تقویت حوزه ورزش به ویژه فوتبال به کاهش ناهنجاری ها و ساماندهی جوانان منتهی می شود، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در باشگاه پرسپولیس وجود دارد، این است که مدیران آن برای انعقاد قرارداد با بازیکنان آپشن های زیادی را ایجاد کرده اند، ضمن اینکه در فیفا تبصره ای وجود دارد که اگر باشگاهی نتواند به مدت 2 ماه مبالغ مندرج در قرارداد را به بازیکن پرداخت کند، وی می تواند قراردادش را یکطرفه لغو کند و این در حالی است که پرسپولیس دو ماه است که نتوانسته دستمزد بازیکنان را پرداخت کند، بنابراین این امر می طلبد که مجلس نوع قراردادی را تنظیم کرده و وزیر ورزش را موظف کند تا براساس آن با بازیکنان فوتبال قرارداد ببندند.

وی با یادآوری اینکه پرسپولیس 4 سال به دلیل وحدت تیمی توانست قهرمان باشد، تاکید کرد: این دستاورد به دلیل ثبات بازیکنان، کادر فنی و مربیان حاصل شده، ضمن اینکه پیشکسوتان و هواداران این تیم و رسانه ها نیز از این تیم حمایت کردند، اما مهمترین مشکل به تغییر پی در پی مدیران عامل بازمی گردد، کما اینکه در این 4 سال تعداد 6 مدیرعامل عوض کرده است.

استیلی خاطرنشان کرد: وقتی عمر مدیریت در باشگاه پرسپولیس کوتاه باشد ، نمی توانند برنامه های میان مدت و بلندمدت تعریف کنند، ضمن اینکه این باشگاه فاقد زیرساخت بوده و فضای محدودی را نیز در اختیار دارد.

چرا هنوز یک مدیرعامل برای باشگاه پرسپولیس انتخاب نشده است

محسن خلیلی با بیان اینکه بزرگترین مشکل باشگاه پرسپولیس تغییر مداوم در سیستم مدیریتی آن است، از عدم انتخاب یک مدیرعامل که بتواند طولانی مدت به اداره این باشگاه بپردازد، انتقاد کرد.

این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در ادامه با بیان اینکه تنها اختصاص بودجه نمی تواند مشکلات این باشگاه را رفع کند، یادآور شد: لازم است یک دوره ای برای مدیر عامل پرسپولیس در نظر گرفته شود، ضمن اینکه باید کارگروه اقتصادی و گروه حقوقی برای پاسخگویی به نیازهای این باشگاه تعیین شود.

خلیلی  در پایان با اشاره به دغدغه هواداران پیرامون وضعیت قرارداد برانکو افزود: هم اکنون باید مشخص شود که مبالغ پرداخت شده بابت قرارداد برانکو از کجا آمده بود؟

عدم ثبات مدیریتی آسیب جدی به باشگاه پرسپولیس وارد کرده است

سپهر حیدری با بیان اینکه پرسپولیس به عنوان بزرگترین باشگاه ایران فاقد ساختمانی در خور است، افزود: عدم ثبات مدیریتی آسیب جدی به این باشگاه وارد کرده است، ضمن اینکه 80 درصد انرژی آن صرف تسویه قراردادها می شود.

این پیشکسوت تیم پرسپولیس با بیان اینکه مدیران این باشگاه باید از آرامش کافی برخوردار باشند تا برای 29 آذر آماده باشند، اضافه کرد: نبود پیشکسوت در ترکیب هیات مدیره پرسپولیس از خلأهای موجود در این باشگاه است.

پرسپولیس و استقلال مصداق فرزند بدسرپرست هستند

در ادامه دو نماینده حاضر از کانون هواداران باشگاه پرسپولیس با انتقاد از برخوردهای سلیقه ای مدیران برای اداره این باشگاه تاکید کردند که اگر یک مجمع برای اداره این مجموعه وجود داشت، این سطح از حواشی برای آن ایجاد نمی شد.

آنها در ادامه استفاده از ظرفیت حقوقدانان برای اداره پرسپولیس را الزامی دانستند و تاکید کردند: استقلال و پرسپولیس مصداق فرزند بدسرپرست هستند.

همچنین اعضای کانون هواداران با تاکید بر اینکه توان رقابتی این تیم نباید از بین برود، بر ضرورت تضمین امنیت روانی هواداران و ممانعت از خروج اطلاعات داخلی این باشگاه به بیرون که معتقدند یکی از عوامل حواشی ایجاد شده پیرامون نحوه بازی تعدادی از بازیکنان این تیم در بازی های اخیر بود، تاکید کردند.

مشکلات اقتصادی پرسپولیس ریشه در نوسانات ارزی دارد

رغبتی عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با یآدآوری اینکه از 13 پرونده خارجی 8 پرونده حل شده و 90 درصد مبالغ درج شده در قرارداد برانکو نیز پرداخت شده است و برای بقیه پرونده ها هنوز رأی قطعی صادر نشده است، افزود: ما به دلیل تحریم و نوسانات ارزی قدرت رقابت با باشگاه های دنیا را از دست داده ایم، ضمن اینکه درآمد حاصل از فروش بلیط را نیز به دلیل شیوع کرونا از دست داده ایم، همچنین شکست در قراردادهای خارجی به دلیل نوسانات ارزی است، بنابراین دولت به ما پول قرض دهد تا بتوانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم.

پرسپولیس تنها با تامین اعتبارات در اوج می ماند

رسول پناه سرپرست پرسپولیس با بیان اینکه این باشگاه بزرگترین سرمایه فوتبال محسوب می شود که باعث افتخار ملی شده است، تاکید کرد که این باشگاه نیاز به تامین بودجه دارد تا بتواند در اوج باقی بماند.

ارائه 5 پیشنهاد برای ارتقای وضعیت باشگاه پرسپولیس

رحیم زارع با یادآوری اینکه درخصوص وضعیت بدهی برانکو با وزرای ارتباطات و ورزش و جوانان جلسه داشته است، تاکید کرد: هم اکنون باید در قالب کمک به باشگاه پرسپولیس، حکم قبلی مجلس در زمینه تامین اعتبار را نقش کنیم و به دو تیم استقلال و پرسپولیس کمک کنیم تا اعتباراتی برای آنها تعیین شود، اما به خزانه واریز نشود.

مسئول کمیته فوتبال مجلس در بیان 5 راهکار برای ارتقای وضعیت باشگاه پرسپولیس یادآور شد: 125 میلیارد تومان جرایم مالیاتی دو تیم بخشیده شود، بخشی از 100 میلیارد هزینه تبلیغات دور زمین برای بهبود وضعیت آنها استفاده شود، حدود 2 هزار میلیارد تومان در پی درآمد حاصل از رجیستری گوشی همراه در اختیار دولت است که از طریق آن می توان زیرساخت های فناوری دو باشگاه را تامین کرد، همچنین برای واگذاری این دو باشگاه باید به گونه ای اقدام کنیم که باعث سوءاستفاده نشود، بنابراین در این زمینه نیاز به اصلاح قانون است.

خصوصی سازی پرسپولیس بدون تامین زیرساخت ها امکانپذیر نیست

سارا فلاحی با بیان اینکه خانه ورزش از پایه ویران است، افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه فوتبال با آن مواجهیم این است که مدیریت در آن در اختیار مدیران فنی نیست و افراد تازه کار را در سمت مدیران باشگاه ها قرار می دهیم و از آنها نتایج حرفه ای را انتظار داریم. از سوی دیگر تا زمانی که ورزش در اختیار افرادی باشد که به دنبال رانت در دولت هستند به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی کنیم.

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخصوص عقد قراردادها در فوتبال 12 فاکتور لحاظ می شود، اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که هم بازیکن و هم باشگاه را متضرر می سازد و نتیجه آن می شود که پیشکسوتان ناامید شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر دولتی که می خواهد به توسعه میانبر بزند، باید حوزه ورزش را تقویت کند و در این زمینه سرمایه گذاری کند، یادآور شد: تحقق این مهم به انسجام ملی و حرکتی افتخارآمیز منتهی می شود.

ورزش در ایران سیاسی شده است

فلاحی خاطرنشان کرد: مدیریت هیجانی از دیگر مشکلات ورزش فوتبال است، ضمن اینکه ورزش در ایران سیاسی شده است و همین موضوع مانع از این می شود که به نتایج منطقی دست یابیم.

وی افزود: خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال فاقد زیرساخت لازم است، از سوی دیگر با دولتی بودن نمی توان انتظار هنرنمایی از تیم ها داشت، آنهم در شرایطی که عایدی آن به جیب دولت می رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: فوتبال در شرایطی موفق می شود که بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، ضمن اینکه به گونه ای عمل نشود که مدیریت باشگاه ها، بازیکنان را در آفساید گرفتار کنند.

سیاسیون باید از ورزش کنار بروند

علی رضایی در ابتدا از مدیران اجرایی باشگاه پرسپولیس خواست تا شرایط استقرار جوانان مستعد در زمینه فوتبال که از شهرستان به تهران می آیند را فراهم کنند.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت از باشگاه های پرطرفدار برای ورود به بورس حمایت نمی کند، چرا که این مهم باعث شفاف سازی شده و همچون اتاق شیشه ای عمل می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: سیاسیون باید از ورزش کنار بروند و تنها ورزشکاران مدیریت این حوزه را برعهده بگیرند تا مشکلات کنونی برطرف شود.

ضرورت تعیین زیرساخت های خصوصی سازی باشگاه ها در برنامه هفتم توسعه

احمد دنیامالی نیز در ادامه با یادآوری اینکه 8 هفته تا بازی فینال جام آسیایی این تیم باقی مانده و هوادارانش در حال روزشماری هستند، تاکید کرد که این یک دغدغه ملی نیز است.

وی ضمن تاکید بر اینکه لازم است تیمی از اعضای فراکسیون ورزش، کمیسیون فرهنگی و مدیران پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس جهت رفع مشکلات آن تشکیل شود، افزود:  ما باید در قانون برنامه هفتم توسعه نحوه تعیین زیرساخت های خصوصی سازی باشگاه ها را مشخص کنیم و تا آن زمان از این تیم حمایت کنیم. از سوی دیگر می توان نشستی را وزیر ورزش و جوانان و سایر مسئولان مربوطه جهت رفع مشکلات پرسپولیس برگزار کرد.

مجلس نباید به جای دولت پیرامون وضعیت استقلال و پرسپولیس پاسخگو باشد

در ادامه احسان قاضی زاده هاشمی با یادآوری اینکه برای اولین بار در هفته های اخیر شاهد تجمعات ورزشی بوده اند، افزود: مطالبات عمومی پیرامون وضعیت این دو تیم نیازمند پیگیری است، ضمن اینکه باید توجه شود که فدراسیون فوتبال تنها فدراسیونی است که قانون منع بکارگیری بازنشستگان در آن اجرا نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: باشگاه پرسپولیس توفیق بسیار بزرگی کسب کرد، بنابراین حمایت همه جانبه از آن ضروری است.

وی در ادامه از مسئولان باشگاه پرسپولیس برای تسریع روند حل و فصل قرارداد برانکو قدردانی کرد و گفت: مسئولان این باشگاه اجازه ندادند که به دلیل وضعیت این قرارداد، آسیب غیرقابل پیش بینی به حوزه فوتبال وارد شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: مجلس در مورد حق پخش فوتبال که یک مطالبه عمومی است در برنامه ششم توسعه پیش بینی هایی کرده است و در این شرایط تنها دولت و سازمان صداوسیما باید جلسه مشترکی برگزار کنند و این در حالی است که تاکنون دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده است. همچنین در مورد درآمدهای تبلیغاتی دور زمین و اسپانسر ضرورت دارد که مجلس نه تنها از بُعد نظارتی بلکه از بُعد اجرایی و الزام آوری به این موضوع ورود کند، اما در این زمینه به تصویب قانون جدید نیاز نداریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: سازمان لیگ در فدراسیون برای منابع درآمدی  حاصل از تبلیغات دور زمین یک فضای اقتصادی راه اندازی کرده است، اما این درآمدها را بین باشگاه ها به طور عادلانه توزیع نمی کند، بنابراین قرار است نشستی با مدیران عامل باشگاه لیگ برتر در مجلس جهت تعیین تکلیف در این زمینه برگزار کنیم.

وی در مورد خصوصی سازی باشگاه ها افزود: در حال حاضر پرسپولیس و استقلال در سازمان خصوصی سازی کشف قیمت شده و هر کدام یک هزار میلیارد تومان برای برندشان تعریف شده است و قرار است 20 درصد در فرابورس عرضه شود، اما برای تزریق این منابع لازم است نشست ویژه ای با وزیر اقتصاد و وزیر ورزش و جوانان و رئیس سازمان خصوصی سازی داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی در مورد بحران مدیریتی باشگاه های پرسپولیس و استقلال عنوان کرد: نگاه وزیر ورزش و جوانان به دو باشگاه مذکور این است که خود آنها را اداره می کند و درخصوص مدیران عامل آنها معتقد است دو مسئول دفتر در این دو باشگاه مستقر می کند، ضمن اینکه تغییرات مدیریتی این دو تیم در دوره فعالیت آقای روحانی ایجاد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: ورزش نیازمند مدیران کاردان و اقتصاددانی است که برای مدت معینی فعالیت کنند، ضمن اینکه اگر ما بدانیم اراده جدی برای حل مشکلات باشگاه پرسپولیس وجود ندارد، به طور قطع از بُعد وظیفه نظارتی که برعهده داریم به این موضوع ورود کرده و از طریق وزیر ورزش و جوانان به طور جدی این موضوع را پیگیری و در این مسیر مستحکم پیش می رویم، اما این بدان معنا نیست که مجلس باید به جای دولت پاسخگوی مطالبات هواداران پرسپولیس و استقلال باشد.

برگزاری نشستی با حضور وزیر ورزش و جوانان جهت تامین مطالبات پرسپولیس

محمدمهدی فروردین ضمن ابراز خوشحالی از موفقیت تیم پرسپولیس که آن را مرهون زحمات تمام پیشکسوتان این بازشگاه می داند افزود: امیدواریم متولی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به خود بیایند ، چرا که عدم حضور آنها در این نشست توهین به هواداران بوده و باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز هواداران پرسپولیس از مجلس و دولت انتظار دارند که این باشگاه هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود و بازیکنان مدنظرشان حفظ شوند، مطالبات آنها پرداخت شود و بازیکنان توانمندی برای لیگ و فصل آینده جام آسیا بکارگیری شوند.

وی در انتقاد نسبت به عملکرد مدیران این باشگاه افزود: چرا مدیران باید اجازه دهند که حل این مسائل به دقیقه 90 کشیده شود، آن هم وقتی وزیر ورزش و جوانان جسارت ندارد یک سرپرست را به عنوان مدیرعامل به سرعت انتخاب و معرفی کند، بنابراین مدیران این باشگاه حق دارند که نگران جابجایی خود باشند. ضمن اینکه لازم است یک مکانیزم واضحی برای انتخاب و فعالیت مدیرعامل تعیین شود.

فروردین یادآور شد: دلیل مهم برای 5 سال موفقیت باشگاه پرسپولیس حمایت پیشکسوتان بوده است و مربوط به شخص وزیر ورزش و جوانان نیست، همچنین حاصل تلاش بازیکنان، کادر فنی و هواداران بوده است.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس در ادامه از حاضران خواست تا برای جذب بازیکنان و تامین اعتبار لازم برای تقویت تیم پرسپولیس به سرعت وارد عمل شوند.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی مجلس به ویژه فراکسیون ورزش و کمیسیون فرهنگی جهت رفع مشکلات باشگاه پرسپولیس یادآور شد: ما بعد از پایان این نشست از نماینده دولت و وزیر ورزش و جوانان دعوت می کنیم تا برای تحقق مطالبات تیم پرسپولیس منبعی را مشخص کنند./

پایان پیام

نظر شما