شناسهٔ خبر: 43438594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

انتخابات آمریکا | ایران‌هراسی آخرین تیر ترکش ترامپ برای به صف کردن رهبران عرب

نه تنها تحلیلگران و صاحب‌نظران منطقه‌ای و جهانی بلکه مردم کوچه‌بازار هم منتظرند تا ببینند چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد، اما از آن مهم‌تر محاسباتی است که ساختارهای سیاسی کشورهای مختلف جهان صرف‌نظر از دوست یا دشمن، به ویژه رهبران کشورهای منطقه خاورمیانه، برای حضور این یا آن نامزد در کاخ سفید انجام می‌دهند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بی‌تردید یکی از اخباری که امروز در سرتاسر جهان دنبال می‌شود خبر انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

 

نه تنها تحلیلگران و صاحب‌نظران منطقه‌ای و جهانی بلکه مردم کوچه‌بازار هم منتظرند تا ببینند چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد، اما از آن مهم‌تر محاسباتی است که ساختارهای سیاسی کشورهای مختلف جهان صرف‌نظر از دوست یا دشمن، به ویژه رهبران کشورهای منطقه خاورمیانه، برای حضور این یا آن نامزد در کاخ سفید انجام می‌دهند.

 

در این میان برخی از محافل همسو با آمریکا می‌کوشند با سناریوسازی‌های خود صف پرتعدادی از کشورهای ثروتمند عربی در کنار دونالد ترامپ تشکیل دهند.

 

با مرور رسانه‌های عربی درمی‌یابیم که پرچمدار اصلی این نوع گرایش رسانه‌های متعلق به جریان سعودی هستند که شبانه‌روز در مورد میزان دستاوردهای ایران از شکست ترامپ و پیروز شدن جو بایدن صحبت می‌کنند.

 

نگاه کوتاهی به یادداشت‌های منتشرشده در این رسانه‌ها نشان می‌دهد گویی نوعی صف‌آرایی سعودی-اماراتی-مصری از یک سو و ایرانی و تا حدودی ترکیه‌ای در سوی دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده شکل گرفته است و دونالد ترامپ مظهر حمایت از کشورهای عربی در مقابل جو بایدنی است که از طرح‌های توسعه‌طلبانه ایرانی-ترکیه‌ای در منطقه پشتیبانی می‌کند.

 

به تعبیری روشن‌تر، امروز جمله «پیروزی بایدن به معنای پیروزی ایران است» ترجیع‌بند اکثر یادداشت‌های رسانه‌های عربی همسو با جریان سعودی-اماراتی شده است.

 

به زعم کارشناسان، برای کشورهایی همچون امارات متحده عربی و حتی عربستان که صلح با اسرائیل را هم به منظور برقراری توازن منطقه‌ای در مقابل ایران می‌پذیرند هزینه کردن چند صد میلیون دلار برای ستاد انتخاباتی ترامپ کار چندان سختی نخواهد بود.

 

به گفته این کارشناسان، شاید حتی این هیاهوی تبلیغاتی و رسانه‌ای در رابطه با خطرات بایدن برای منطقه و احتمال حمایت او از جریان اخوان المسلمین در مقابل جریان‌های متنوع عربی نیز در راستای آماده‌سازی افکار عمومی جوامع عربی برای پذیرش این حضور بالفعل رهبران عرب در کنار رئیس‌جمهور در حال خروج از کاخ سفید باشد.

 

علی حماده، یکی از تحلیلگران لبنانی همسو با جریان ریاض، در این باره در پایگاه النهار العربی می‌نویسد: «کشورهای عربی برای تقابل با ایران نیازمند پشتیبانی آمریکا هستند پس ساختار عربی- منطقه‌ای باید اتحاد مقدس خود را با ایالات متحده حفظ کند زیرا (در سایه ناتوانی عرب‌ها در کنترل منطقه) خروج یا بی‌اعتنایی آمریکا به این منطقه به معنای توسعه حضور و نفوذ ایران و ترکیه در آن خواهد بود، به خصوص که دیگر چندان امیدی به تشکیل محور سنی (عربی-ترکی) در مقابل هلال شیعی که ایران آن را رهبری می‌کند وجود ندارد.»

 

به اعتقاد این نویسنده، با توجه به بن‌بست‌های موجود تنها راه باقی‌مانده در مقابل ساختار عربی تقویت روابط ائتلاف و اتحاد با ایالات متحده است.

 

به گفته کارشناسان، گرچه مراکز تصمیم‌گیری در کشورهای عربی برنامه‌های دیگری را هم برای احتمال شکست ترامپ تدارک می‌بینند، اما رخدادهای بعد از رسیدن جو بایدن در ژانویه 2021 به کاخ سفید همچنان یک کابوس برای آنها محسوب می‌شود.

 

از سویی دارودسته ترامپ هم به وحشت رهبران عرب بیشتر دامن می‌زنند به طوری که امروز برخی محافل عربی از مشاوران ترامپ برای رسیدن مجدد او به ریاست‌جمهوری نگران‌تر به نظر می‌رسند.

 

نظر شما