شناسهٔ خبر: 43434648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

سقوط قیمت سکه در راه است؟

هم زمان با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی هم راه کاهشی را برای حرکت انتخاب کرد و ۲۸۰ هزار تومان افت کرد. اما آخرین قیمت طلا و سکه چقدر بود؟

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،هفته گذشته قیمت هر اونس طلا ۳۱ دلار سقوط کرد و روی ۱۹۰۰ دلار قرار گرفت، با کمرنگ شدن امکان تصویب بسته کمک مالی کرونایی آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۳ نوامبر که از جذابیت طلا به‌عنوان مانعی در برابر تورم کاسته شد، قیمت طلا کاهش یافت و نخستین هفته کاهشی در سه هفته گذشته را رقم زد.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۸ دلار و ۶۰ سنت کاهش در قیمت ۱۹۰۰ دلار بسته شد. این فلز گرانبها طی هفته گذشته ۴/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. باتوجه به اینکه تکلیف لایحه کمک مالی تا حد زیادی مشخص نیست، طلا همچنان به نوسانات دلار وابسته است. درحالی که بدون یک عامل قوی کوتاه مدت، احساس حاکم بر بازار طلا همچنان افزایشی است، به نظر می‌رسد، قیمت طلا در اطراف ۱۹۰۰ دلار در نوسان باشد.

همراهی سکه و دلار

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۸۰ هزار تومانی به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید همچنین نیم‌سکه و ربع سکه اندکی کاهش را در مقایسه با روزهای گذشته تجربه کردند. بر این اساس قیمت نیم سکه ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بهای ربع سکه به ۵ میلیون‌و ۹۵۰ تومان رسید و سکه یک گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار معامله شد. به گفته کارشناسان چنانچه بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کند، بازار طلا و سکه در کوتاه مدت به آرامش خواهد رسید.

با وجود افت روز یکشنبه، سکه همچنان بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. چنین حبابی باعث شده است که برخی از معامله‌گران افت بیشتری را برای قیمت انتظار داشته باشند؛ با این حال، به نظر می‌رسد تا زمانی که ریسک انتخابات آمریکا وجود دارد، سکه‌بازان به‌راحتی حاضر به فروش نخواهند شد. سکه در صورتی به کانال ۱۵ میلیون تومانی باز می‌گردد که در روزهای آتی قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کند. حتی اگر قیمت دلار زیر مرز ۳۲ هزار تومانی باقی بماند و رشد خاصی را تجربه نکند، سکه به مرور می‌تواند تحت فشار فروش قرار بگیرد.

گفته می‌شد که دیروز پس از ساعت ۵ بعدازظهر، سکه هم افت بیشتری را تجربه کرد و به زیر کانال ۱۶ میلیونی بازگشت. ساعت ۶ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی حدود ۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت داشت. با این حال، در معاملات خرد همچنان کمتر کسی حاضر بود اقدام به فروش سکه زیر کانال ۱۶ میلیون تومانی کند.

اگر بعد از ماه صفر قیمت دلار کاهش یابد قیمت سکه و طلا هم افت خواهد کرد. نوسان قیمت دلار و اونس جهانی قیمت طلا و سکه را در بازار تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی در بازارهای داخلی میزان عرضه و تقاضا نیز بر روند افزایش یا کاهش قیمت طلا اثر دارد./خبرانلاین

نظر شما