شناسهٔ خبر: 43433322 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برخی سردفتران همچنان "سقف درآمدی دفاتر اسناد رسمی" را دور می‌‌زنند!

با‌ وجود وعده نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مبنی بر ممانعت از "ویرایش مبلغ حق‌التحریر" در سامانه ثبت آنلاین دفاتر اسناد رسمی، دستکاری در مبالغ حق‌التحریر برای اسناد به ویژه اسناد خودرو همچنان امکان‌پذیر است!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری تسنیم؛ قوه قضائیه در تعرفه اصلاحی درآمد دفاتر ثبت اسناد رسمی که آن را امسال ابلاغ و اجرایی کرد، سقف درآمد سالیانه را برای دفاتر تعیین کرد و بالاترین میزان درآمد سالیانه تعریف‌شده، 2 برابر میانگین درآمد سال قبل دفاتر در مرکز هر استان اعلام شد تا عدالت درآمدی برای تمامی دفاتر ثبت اسناد محقق شود.

با این حال برخی از سردفتران متخلف با استفاده از خلأهای قانونی و نرم‌افزاری، سعی در دور زدن این قانون داشته و دارند! از جمله دستکاری ارقام حق‌التحریر در سامانه ثبت آنی که با صفر اعلام کردن رقم حق‌التحریر تنظیم سند، عملاً سقف درآمد برای این گروه از سردفتران متخلف اعمال نمی‌شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

با منتشر شدن این تخلفات، محمد عظیمیان، نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتریاران روز 19 مهر به خبرگزاری تسنیم(اینجا) گفت: اخیراً بعد از اعلام شدن تعرفه حق‌التحریر در دفاتر اسناد رسمی و اعلام سقف برای تنظیم اسناد در این دفاتر، مشاهده شده که بعضی از همکاران که تعداد آنها زیاد نیست به لحاظ جلوگیری از پر شدن سقف مبادرت به ویرایش ارقام حق‌التحریر کردند که مورد انتقاد ماست! و بدون شک تخلف محسوب می‌شود؛ برای جلوگیری از این وضعیت، کانون سردفتران و دفتریاران از چند ماه گذشته جلساتی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل داد و در گام اول برای جلوگیری از وقوع این تخلف از سامانه ثبت آنی اسناد درخواست شد تا ممانعت از "ویرایش مبلغ حق‌التحریر" در این سامانه را در دستور کار قرار دهد.

با این حال و در یک پرس‌وجوی میدانی از چند سردفتر ثبت اسناد رسمی، مشخص شد که متأسفانه به‌رغم ادعای نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، دستکاری در مبالغ حق‌التحریر برای اسناد به ویژه اسناد خودرو همچنان امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

نظر شما