شناسهٔ خبر: 43431788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا: باید خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد

زلمای خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان از نقض توافق آمریکا و گروه طالبان انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، زلمای خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در یک رشته توئیت‌هایی به زبان انگلیسی، پشتو و فارسی به نقض توافق آمریکا و گروه طالبان در دوحه واکنش نشان داد.

بر این اساس، خلیل زاد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اتهامات بی بُنیاد در مورد تخطی‌ها و بیانات تحریک کننده، سبب پیشرفت صلح نمی‌شود. به جای آن، ما باید بدنبال پیروی جدی از تمام مواد توافقنامه ایالات متحده – طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان باشیم، و تعهد برای کاهش تدریجی خشونت را نادیده نگیریم.

خلیل زاد در توئیت دیگری نوشت: تداوم میزان زیاد خشونت می‌تواند روند صلح و توافقنامه و این درک بُنیادی را تهدید کند که راه حل نظامی برای مشکل افغانستان وجود ندارد. با وجود آن که به تازگی بر ضرورت کاهش خشونت مجدداً تاکید شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوهبار است.

وی در توئیت دیگری نوشت: حملات طالبان بر هلمند و مرکز ولایت، حملات طالبان بر ضد نیرو‌های امنیتی افغان، و همچنان شکایت‌های طالبان از عملیات نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیرو‌های ائتلاف سبب ملاقات اخیر در دوحه شد.

خلیل زاد تاکید کرد: تمام جوانب بر کاهش حملات و بمباران‌ها و کاهش خشونت و تلفات، توافق ورزیدند. با آن که خشونت‌ها در هلمند کاهش یافته، میزان خشونت به صورت عمومی در کشور بلند بالا است.

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در توئیت دیگری افزود: توقع ما این بود و همین است که خشونت کاهش بیابد و همچنان کم بماند. خشونت از دیر زمانی افغان‌ها را عذاب داده و جان شمار زیادی از عزیزانشان را گرفته است. تراژدی غور، آخرین نمونه آنست.

وی افزود: این باور که برای بُردن امتیاز در میز مذاکرات باید خشونت را شدت بخشید، بسیار خطرناک است. چنین روشی می‌تواند به روند صلح آسیب رسانده و سبب تکرار محاسبات نادرست گذشته رهبران افغان شود.

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در توئیت دیگری نوشت: ما باید به حرف و محتوای آنچه که بر آن مذاکره شد و اخیراً بر آن تفاهم شد، پایبند بمانیم، چون راه برای کاهش تلفات افغان‌ها و نگهداشتن یک فرصت تاریخی صلح را میسر می‌سازد.

انتهای پیام/

نظر شما