شناسهٔ خبر: 43431730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های زنجان با کد ملی عرضه می‌شود

زنجان - ایرنا - سرپرست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: توزیع واکسن آنفلوانزادر داروخانه‌ها به صورت سهمیه‌ای با کد ملی برای افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر پنج سال عرضه می‌شود. اعلام شده که طی روزهای آینده تبصره های بیشتری در این خصوص اعلام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

دکتر مریم نوبرانی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد، با اشاره به نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا در مراحل بعدی افزود:  بر این اساس توزیع واکسن آنفلوانزا طی مراحلی انجام می شود و با توجه به اولویت ها برای گروه های هدف تعیین شده تزریق خواهد شد.   

وی اضافه کرد: برای نظارت هرچه بیشتر بر عرضه این نوع  واکسن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک سیستم و سامانه‌ای را  طراحی کرده است که همه داروخانه‌ها ملزم به ثبت و ورود به این سامانه هستند تا احراز هویت شوند.

این مسؤول ادامه داد: در مرحله احراز هویت برای تمام داروخانه‌ها بدون اینکه معاونت ها و دانشگاه های علوم پزشکی استان ها دخالتی داشته باشند از طریق وزارتخانه پیامکی ارسال می شود که مدیران داروخانه ها موظف به حضور در سیستم و تعیین احراز هویت هستند.

نوبرانی افزود: هم اکنون احراز هویت برای برخی داروخانه‌های انجام گرفته اما  برای تعدادی این مهم انجام نشده که در حال پیگیری است و همزمان در کنار این فرآیند توزیع  آنفلوانزا هم در چرخه خود صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه پس از اینکه احراز هویت داروخانه‌ها  انجام گرفت، اظهار داشت:  با تایید سهمیه‌ای که باز هم در اختیار استان‌ها و دانشگاه‌ها نیست،  از طریق وزارتخانه به هر داروخانه تعداد مشخصی واکسن  تخصیص داده خواهد شد که هم استانی هامی‌توانند به داروخانه ها مراجعه و با دادن کد ملی آن را دریافت کنند.

سرپرست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این اطمینان خاطر وجود دارد که با سیستم راه اندازی شده گروه های هدف با ارائه کد ملی می توانند واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا از هم استانی ها درخواست می شود با توجه به شرایط کرونایی از مراجعه و پیگیری مستقیم به داروخانه ها جهت دریافت واکسن آنفلوانزا خودداری کنند و به محض توزیع این واکسن در داروخانه ها از طریق رسانه های ملی اطلاع رسانی خواهد شد.

نوبرانی در خصوص وضعیت توزیع داروهای بیماران کرونایی نیز افزود: تاکنون هیچ مریض کرونایی نبوده که دارو نگرفته باشد، هر چند که امیدوار هستیم بیماری نیازمند دارو نباشد و در این خصوص کمبود دارو وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد بیماران خاص با توجه به اینکه بخشی از داروهای بیماران ام‌اس با داروهای کرونایی هم پوشانی دارند اما با توجه به شرایط، درخواست افزایش سهمیه اعلام شده که امیدواریم با پیگیری های انجام  گرفته کمبودها هم برطرف شود.

نظر شما